Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
För övrigt tycker jag det är lite komiskt när folk köper kortmagnum bössor m.m, med motiveringen att de sparar vikt, bara för att sen släpa med sig en hotellfrukost i ryggsäcken.

Det var lite dit jag villa komma. Man klagar på bössans vikt på hiskliga 3,7kg jämfört mot 3,2kg. Men man har med sig grejer i väskan som jag aldrig skulle få för mej att kånka runt på.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ska börja med förutsättningarna för er som inte läst allt. Jag är främst skytteintresserad. Visst skulle jag vilja jaga men eftersom jag har väldigt få ingångar så kommer det nog dröja. Plus att jag vill öva betydligt mer skytte innan jag skjuter på något som lever.
Ammunition ska vara billig och vanlig. Kommer inte ladda själv på ett tag. Visst vill jag ha något snällt för smådjur och något grovt för bana. Det får komma efter detta köp. Näst efter detta är det iofs bock som står på tur. Det är nog bara att ta en 686. Även om jag gärna skulle hitta något billigt att leka med.
Vapnet ska alltså vara roligt, lagom allsidigt, passa bra för zombie apokalyps och passa en insteg budget.

Värstingklassen:
* Swarovski - ex: Z6i 2-12x50 L
* Zeiss - ex: Victory HT 2.5-10x50 T
* Kahles Helia - ex: Helia 5 2.4-12x56i L

Mellanklassen:
* Leopold - ex: VX-6 2-12x42
* Meopta - ex: Meostar R2 RD 2.5-15x56

De flesta tillverkare har dels äldre modeller, samt även enklare modeller att välja på. T ex Zeiss har sin Duralyt eller Classic-serie, som givetvis fungerar fint.

Övriga märken jag kan rekommendera i samma klasser som de ovan är t ex:
Leica
Steiner
Schmidt & Bender
Karl Kaps

Är omöjligt att tala om vilket sikte just du ska välja, eftersom det dels styrs av personliga preferenser, samt även vilken typ av jakt som man tänker rikta in sig på i huvudsak.

Mellanklassens sikten runt 6000 - 12000 är ett säkert val och kommer fungera utmärkt till all jakt.

Nä, tänkte välja sikte när jag verkligen kommer till skott med köp av bössa. Kan tänka mig beggat också med det är ju en djungel att försöka förstå som n00b. Gissar att man ska trivas med hur kornet/hårkorset ser ut också. Ska be en affär att räkna ut ett bra paketpris. Ska ju ha en massa skit. Men de flesta har sagt duralyt eller leopold.

Har du vart iväg och klämt lite på en sådan? En super varmint hade inte blivit mitt förstaval för allroundjakt på grund av den tunga pipan och för långa pipan. Går själv i långtgående tankar på en super varmint men då endast som långhållsbössa på stilla mål, och övning på >400 m. Finns mycket bättre bössor om du söker en allroundbössa.

Ber om ursäkt om dina preferenser när du bad om tips för en bössa tidigare avhandlats i tråden, dessa kanske stämmer jättebra med en super varmint och mitt inlägg då blir onödigt. Men kände ändå att jag ville dela med mig av mina tankar. Skulle ditt mål vara att ha bössan som långhållspang på bana och i skogen så skulle jag heller inte valt 308, en jättebra kaliber, men det finns bättre när avstånden blir långa, och de vanligaste av dessa finns till varmint och super varmint.

Jo jag har varit i många affärer och känt på allt möjligt. Mest på rem 700, tikka och blaser och sauer. Eftersom jag antingen vill ha cylider eller halvauto går blasern bort, även prismässigt eftersom allt runt i kring kostar så in i helvete.

Anledningen till super varmint är av den enkla anledningen att den kändes bäst. Vill ha ställbart kindstöd och lite bred över stocken. Vanliga t3 är ju som ett luftgevär. Varmint av ingen särskild anledningen än att jag vill ha högsta möjliga egenprecision till rimligt pris. Litar man inte på sitt eget skytte får man försöka svara upp med material.

Rem 700 går bort eftersom jag kommer bli inlurad i custom träsket och gillade slutsycksgången på tikkan bättre. Sen verkar en del internet krigare ha problem med sina 700:eek:r. Även LTR och dom.

Angående om den blir för tung att gå med. Jag har ingen aning vad jag kommer jaga. Helst ställande hund på björn i jämtland men gissar att det blir vak på gris. Tror inte det där extra kilot blir akilleshälen. Angående kaliber vill jag bara ha enklast möjliga. Visst vore det kul men 7 mm rem mag men går det inte åt en hel del pipa för den (livslängd alltså)? .300 win mag känns överdriven. 6,5 blir det inte.
Tack för att du ställer upp och svarar. Andra tips?

Kan man förövrigt inte kapa pipan på en varmint några cm i .308?

Håller helt med där, som långhållskaliber är .308 inte särskilt imponerande (det är inte 30-06 heller, största skillnaderna mellan 30-06 och 308 är rekylen, mynningsflamman och minsta piplängd, 30-06 eldar kort sagt för kråkorna) ska det skjutas långhåll så är klassiska 6,5x55 en mycket potent patron med sin flacka kulbana den är ju dock som påpekats tidigare i klenaste laget om (när) blyförbudet blir verklighet. 7mm magnum, 300 mag och kanske framförallt 338 mag är riktiga långhållskanoner men kan med en dålig kula eller en olycklig benträff förvandla vad som helst till blodig köttfärs från hals till röv.
Vad man dock ska ha i åtanke är att skotthållen vid jakt sällan uppgår till några 300 meter, där jag jagar i småland kommer inte snittet för skotthåll med kula över 50 meter. Att sitta och runka med att bössan minsann skjuter spikrakt ut till 500 meter skiter jag i då det saknar betydelse vid praktisk jakt för min del....

Visst skulle jag vilja ha en riktig långhållsbössa men det får vänta. Tänkte ha denna som troligen funkar till allt möjligt ett tag innan jag vet vad jag vill ha egentligen.

Självklart, det var därför jag la till orden på bana. En blaser i 308 som jag sågat av pipan till nivåer så jag skulle kunna stoppa in den i innerrocker skulle fungera utmärkt precisionsmässigt till den mesta jakten i Sverige (om vi tar bort faktorer utanför materialet som också påverkar). Men nu finns det några av oss som gillar att prova våra bössor upp till 1 km på papptavlor om det finns möjlighet, och som du också är inne på så gäller andra förutsättningar då.

För TS kanske det inte är aktuellt vad vet jag, men jag tycker man helt klart kan tänka över sitt val av material även om man bara sysslar med "vanlig" jakt och söker TS då en allroundbössa tycker jag han ska tänka om kring super varmint, men kan med fördel behålla 308 som kaliber.

T3 Lite eller motsvarande blir det inte. Som ett luftgevär i handen. Kanske om man kan köpa utfyllnaden på framstocken löst. Sauer 202 och motsvarande är lite för dyrt, när jag inte är säker på vad jag ska ha den till.
Håller helt med, ska man bara sitta stilla och passa så funkar det nog med en varmint eller super varmint, men som allroundbössa blir den för tung och klumpig iaf enligt mitt tycke, det slutar alltid med att man har med sig så mycket skit ut (radio, knivar, handkikare, mat, pall att sitta på, hörselkåpor, lampa, draglina och fan vet allt) att varje viktbesparing räknas...

Jag är inte orolig över just det kilot. Kommer troligtvis mest leka på bana i början. Och skulle den vara för tung när folk börjar bjuda ut mig så får jag ta det då.

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Ett alternativ som också finns är ju en T3 där man byter originalkolven mot en GRS, mycket trevliga skaft de gör dedär norrmännen...

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Ok, jag vill förtydliga att jag anser att alla bössor du nämner är bra vapen både i skogen på den mesta jakten och på bana. Vad jag vill passa vidare är vad jag lärde mig efter att mest ha suttit och passat på älg och liknande med liknande vapen som du nämner, och det är hur mycket skönare ett kort vapen med lättare pipa är generellt sett (som i mitt tycke inte bara har en lägre totalvikt utan också är mycket mer balanserad att skjuta med utan stöd och hur den skillnaden blir gigantisk vid rörliga mål, snabba skott etc.). Såklart är detta individuellt, men för mig är skillnaden påtaglig.

Jag insåg också fördelen med att ha bra öppna riktmedel så jag kan ta av kikaren när jag sitter och passar. Detta påverkas såklart av hur omgivningen ser ut där du jagar men du kommer med stor sannolikhet hamna på mer eller mindre trånga pass under din jägarkarriär. De gånger jag gått med en hundförare har jag sällan haft kikarsiktet på heller vilket kan vara något att tänka på för dig som vill gå med hund. Sen har du såklart ett sikte du kan smälla på bössan på pass där du kan anta att skotthållen blir lite längre, mindre chans att älgen rusar, du har mer tid till skottet eller liknande, för mig är detta en bra allroundbössa, men smaken är som baken så får du chansen så testa olika typer av bössor och se vad du gilar att skjuta med i olika situationer och inte bara att hålla i och lägga ann.

Såklart vill jag dela med mig av tips på potenta cylinderbössor som uppfyller dessa krav. Du gillade ju inte t3 light men har du kännt på en battue? Mitt val föll på en sako black bear som jag just jämförde med battue när jag köpte ny bössa. Prismässigt går mycket att göra genom att beställa från Finland. Detta gäller främst på sako, men även tikka. Kan vara något att tänka på.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ok, jag vill förtydliga att jag anser att alla bössor du nämner är bra vapen både i skogen på den mesta jakten och på bana. Vad jag vill passa vidare är vad jag lärde mig efter att mest ha suttit och passat på älg och liknande med liknande vapen som du nämner, och det är hur mycket skönare ett kort vapen med lättare pipa är generellt sett (som i mitt tycke inte bara har en lägre totalvikt utan också är mycket mer balanserad att skjuta med utan stöd och hur den skillnaden blir gigantisk vid rörliga mål, snabba skott etc.). Såklart är detta individuellt, men för mig är skillnaden påtaglig.

Jag insåg också fördelen med att ha bra öppna riktmedel så jag kan ta av kikaren när jag sitter och passar. Detta påverkas såklart av hur omgivningen ser ut där du jagar men du kommer med stor sannolikhet hamna på mer eller mindre trånga pass under din jägarkarriär. De gånger jag gått med en hundförare har jag sällan haft kikarsiktet på heller vilket kan vara något att tänka på för dig som vill gå med hund. Sen har du såklart ett sikte du kan smälla på bössan på pass där du kan anta att skotthållen blir lite längre, mindre chans att älgen rusar, du har mer tid till skottet eller liknande, för mig är detta en bra allroundbössa, men smaken är som baken så får du chansen så testa olika typer av bössor och se vad du gilar att skjuta med i olika situationer och inte bara att hålla i och lägga ann.

Såklart vill jag dela med mig av tips på potenta cylinderbössor som uppfyller dessa krav. Du gillade ju inte t3 light men har du kännt på en battue? Mitt val föll på en sako black bear som jag just jämförde med battue när jag köpte ny bössa. Prismässigt går mycket att göra genom att beställa från Finland. Detta gäller främst på sako, men även tikka. Kan vara något att tänka på.

Hur exakt beställer man som privatperson från finland?

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Det är väldigt enkelt. I stora drag så går det till på precis samma sätt som när du köper en bössa här hemma. Du hittar ett vapen du vill ha hos en handlare (de bästa har bra sidor på nätet där de lägger ut både nya och begagnade), ringer upp eller mejlar denne och får de nummer som behövs sedan söker du licens som vanligt i Sverige på detta vapen. Tillsammans med licensansökan lämnar du in en blankett om importtillstånd. Denna är en formalitet och kommer godkännas om din licens godkänns. När detta är klart skickar du kopia på handlingarna till handlaren i Finland och han ansöker om exporttillstånd vilket brukar gå ganska fort. Räkna med att vissa handlare tar ut 150-200 kr för exporttillståndet och andra ser det som en summa de bjuder på vid köp av vapen. Frakt på ca 400 tillkommer samt att pipan måste importmärkas med SE och år för införseln litet var som helst på den, detta gör vilken gravyrverkstad som helst och kostar ca 200 kr, och det är alla extraavgifter. Det svåraste är egentligen att ganska många av de vanligaste handlarna folk rekommenderar inte pratar svenska och väldigt dålig engelska så känner du en finne som kan föra din talan har du en riktigt stor fördel, även om det inte är omöjligt utan.

En sako får du idag ca 50% billigare och tikkorna är det inte lika stor skillnad på men det är ändå några tusenlappar för en helt ny bössa då. En super varmint i 308 hittar du bland annat för 1390 euro så tänker du på en sådan kan det vara ett bra alternativ. Finns en jättebra guide som jag läste om en kille som också tog in en Black bear där allt står beskrivet i detalj. Den finns på forum.robsoft.nu och tråden heter "hur jag importerade vapen från Finland" läs den så kommer du veta allt du behöver.

Last edited:

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
http://www.blocket.se/vi/50889606.htm

Vad tror ni om det kittet om jag lyckas pruta något tusing? Är det värt det mot att köpa allt nytt? Jag räknar på att en T3 SV, ringar, kikare, rem och fodral kommer landa på 20 k typ. Stämmer det ungefär?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
http://www.blocket.se/vi/50889606.htm

Vad tror ni om det kittet om jag lyckas pruta något tusing? Är det värt det mot att köpa allt nytt? Jag räknar på att en T3 SV, ringar, kikare, rem och fodral kommer landa på 20 k typ. Stämmer det ungefär?

Jag har inte stenkoll, men det verkar vara ett utmärkt bruksvapen.
Du bör dock kolla siktet ordentligt innan köp.
Jag har sett ganska nya kvalitetssikten som varit helt kajko i linserna (ser ut som om de rengjorts med tomteskur och stålborste).

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Kan glädjande berätta för er att söka licens i sthlm är en långdragen process. Dom ligger idag på den 15aug i inlämningsdag. Så har man sökt på en bössa i okt som jag gjort så får man vänta snällt till (troligtvis)Februari innan den är lovlig för jakt.

Och jag som funderar på en bock till jakten... Har en Beretta 685 silverpigeon för 5k om jag är sugen. Kanske lite mer än vad jag tänkt spendera på ett vapen just nu. Men med så lång handlingstid så kanske man ska slå till.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag ska åka och kika på en T3 super varmint i .308 efter jobbet idag och kommer nog lägga handpenning och skicka papper. Något jag ska tänka på?

Som tur är "bor" jag fortfarande i Nyköping så den borde gå igenom i januari. Allt ska visst ligga nere 3 veckor över julen.

Så nu är det nog att snabba sig och lägga en i på en hageltomat eller bock innan man "flyttar".

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Den var inte så grinig, den är på målskjutning. Å andra sidan ligger det några hundra tusen skott träning/tävling innan :)

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Blev affär på tikkan. Så jävla nöjd. Ska väl uppdatera kikaren så småningom. Ska dock börja med att köpa ett hagelvapen. Bock eller halvauto. Tips?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år