Ska börja med förutsättningarna för er som inte läst allt. Jag är främst skytteintresserad. Visst skulle jag vilja jaga men eftersom jag har väldigt få ingångar så kommer det nog dröja. Plus att jag vill öva betydligt mer skytte innan jag skjuter på något som lever.
Ammunition ska vara billig och vanlig. Kommer inte ladda själv på ett tag. Visst vill jag ha något snällt för smådjur och något grovt för bana. Det får komma efter detta köp. Näst efter detta är det iofs bock som står på tur. Det är nog bara att ta en 686. Även om jag gärna skulle hitta något billigt att leka med.
Vapnet ska alltså vara roligt, lagom allsidigt, passa bra för zombie apokalyps och passa en insteg budget.
Värstingklassen:
* Swarovski - ex:
Z6i 2-12x50 L
* Zeiss - ex:
Victory HT 2.5-10x50 T
* Kahles Helia - ex:
Helia 5 2.4-12x56i L
Mellanklassen:
* Leopold - ex:
VX-6 2-12x42
* Meopta - ex:
Meostar R2 RD 2.5-15x56
De flesta tillverkare har dels äldre modeller, samt även enklare modeller att välja på. T ex Zeiss har sin Duralyt eller Classic-serie, som givetvis fungerar fint.
Övriga märken jag kan rekommendera i samma klasser som de ovan är t ex:
Leica
Steiner
Schmidt & Bender
Karl Kaps
Är omöjligt att tala om vilket sikte just du ska välja, eftersom det dels styrs av personliga preferenser, samt även vilken typ av jakt som man tänker rikta in sig på i huvudsak.
Mellanklassens sikten runt 6000 - 12000 är ett säkert val och kommer fungera utmärkt till all jakt.
Nä, tänkte välja sikte när jag verkligen kommer till skott med köp av bössa. Kan tänka mig beggat också med det är ju en djungel att försöka förstå som n00b. Gissar att man ska trivas med hur kornet/hårkorset ser ut också. Ska be en affär att räkna ut ett bra paketpris. Ska ju ha en massa skit. Men de flesta har sagt duralyt eller leopold.
Har du vart iväg och klämt lite på en sådan? En super varmint hade inte blivit mitt förstaval för allroundjakt på grund av den tunga pipan och för långa pipan. Går själv i långtgående tankar på en super varmint men då endast som långhållsbössa på stilla mål, och övning på >400 m. Finns mycket bättre bössor om du söker en allroundbössa.
Ber om ursäkt om dina preferenser när du bad om tips för en bössa tidigare avhandlats i tråden, dessa kanske stämmer jättebra med en super varmint och mitt inlägg då blir onödigt. Men kände ändå att jag ville dela med mig av mina tankar. Skulle ditt mål vara att ha bössan som långhållspang på bana och i skogen så skulle jag heller inte valt 308, en jättebra kaliber, men det finns bättre när avstånden blir långa, och de vanligaste av dessa finns till varmint och super varmint.
Jo jag har varit i många affärer och känt på allt möjligt. Mest på rem 700, tikka och blaser och sauer. Eftersom jag antingen vill ha cylider eller halvauto går blasern bort, även prismässigt eftersom allt runt i kring kostar så in i helvete.
Anledningen till super varmint är av den enkla anledningen att den kändes bäst. Vill ha ställbart kindstöd och lite bred över stocken. Vanliga t3 är ju som ett luftgevär. Varmint av ingen särskild anledningen än att jag vill ha högsta möjliga egenprecision till rimligt pris. Litar man inte på sitt eget skytte får man försöka svara upp med material.
Rem 700 går bort eftersom jag kommer bli inlurad i custom träsket och gillade slutsycksgången på tikkan bättre. Sen verkar en del internet krigare ha problem med sina 700
r. Även LTR och dom.
Angående om den blir för tung att gå med. Jag har ingen aning vad jag kommer jaga. Helst ställande hund på björn i jämtland men gissar att det blir vak på gris. Tror inte det där extra kilot blir akilleshälen. Angående kaliber vill jag bara ha enklast möjliga. Visst vore det kul men 7 mm rem mag men går det inte åt en hel del pipa för den (livslängd alltså)? .300 win mag känns överdriven. 6,5 blir det inte.
Tack för att du ställer upp och svarar. Andra tips?
Kan man förövrigt inte kapa pipan på en varmint några cm i .308?
Håller helt med där, som långhållskaliber är .308 inte särskilt imponerande (det är inte 30-06 heller, största skillnaderna mellan 30-06 och 308 är rekylen, mynningsflamman och minsta piplängd, 30-06 eldar kort sagt för kråkorna) ska det skjutas långhåll så är klassiska 6,5x55 en mycket potent patron med sin flacka kulbana den är ju dock som påpekats tidigare i klenaste laget om (när) blyförbudet blir verklighet. 7mm magnum, 300 mag och kanske framförallt 338 mag är riktiga långhållskanoner men kan med en dålig kula eller en olycklig benträff förvandla vad som helst till blodig köttfärs från hals till röv.
Vad man dock ska ha i åtanke är att skotthållen vid jakt sällan uppgår till några 300 meter, där jag jagar i småland kommer inte snittet för skotthåll med kula över 50 meter. Att sitta och runka med att bössan minsann skjuter spikrakt ut till 500 meter skiter jag i då det saknar betydelse vid praktisk jakt för min del....
Visst skulle jag vilja ha en riktig långhållsbössa men det får vänta. Tänkte ha denna som troligen funkar till allt möjligt ett tag innan jag vet vad jag vill ha egentligen.
Självklart, det var därför jag la till orden på bana. En blaser i 308 som jag sågat av pipan till nivåer så jag skulle kunna stoppa in den i innerrocker skulle fungera utmärkt precisionsmässigt till den mesta jakten i Sverige (om vi tar bort faktorer utanför materialet som också påverkar). Men nu finns det några av oss som gillar att prova våra bössor upp till 1 km på papptavlor om det finns möjlighet, och som du också är inne på så gäller andra förutsättningar då.
För TS kanske det inte är aktuellt vad vet jag, men jag tycker man helt klart kan tänka över sitt val av material även om man bara sysslar med "vanlig" jakt och söker TS då en allroundbössa tycker jag han ska tänka om kring super varmint, men kan med fördel behålla 308 som kaliber.
T3 Lite eller motsvarande blir det inte. Som ett luftgevär i handen. Kanske om man kan köpa utfyllnaden på framstocken löst. Sauer 202 och motsvarande är lite för dyrt, när jag inte är säker på vad jag ska ha den till.
Håller helt med, ska man bara sitta stilla och passa så funkar det nog med en varmint eller super varmint, men som allroundbössa blir den för tung och klumpig iaf enligt mitt tycke, det slutar alltid med att man har med sig så mycket skit ut (radio, knivar, handkikare, mat, pall att sitta på, hörselkåpor, lampa, draglina och fan vet allt) att varje viktbesparing räknas...
Jag är inte orolig över just det kilot. Kommer troligtvis mest leka på bana i början. Och skulle den vara för tung när folk börjar bjuda ut mig så får jag ta det då.