Är det inte bättre om du förklarar varför .308 är världens mest använda prickskyttekaliber, när 6,5 är "brutalt bättre"?
Lustigt att detta argument kom upp. Det är just det alla killar, som ska börja med långhållskskytte för att det är coolt och de skulle vilja vara snipers, tycker och tänker. Jag själv och många andra börjar just där. "Ja men den är ju standard i försvaret, hår dålig kan den vara?", när alla i närheten försöker övertala dom att välja en kaliber med mindre diameter i förhållande till hylsvolymen. De flesta man möter på skyttebanor har ju köpt en .308w av just den anledningen. Sen början man fundera på att tävla eller kanske testa ännu längre håll än det som erbjuds i fältskytte, och då gör man det onödigt svårt för sig med .308w och börjar leta annat. Det behöver ju inte vara 6,5*55 men med det kraftigt rabatterade priset i Sverige ger ju lite slagsida för just den 6,5 kalibern.
Jag kan inte så mycket om militärt skytte och jag tycker det är viktigt att poängtera att jag gillar skytte, inte militärt prickskytte. Men jag tror att prickskyttarna i försvaret mest övar på skott mellan 300 och 600 meter. Deras roll är inte att slå rekord över dalarna i Afganistan utan att skjuta folk som är just utanför AK5an räckvidd. Men upplys mig gärna om hur upphandlingen gick till. Jag ger mig inte in i det. Jag tycker det är kul att läsa om Håkans Sphurs utlägg om militära kalibrar.
Läste förövrigt den ganska motbjudande boken American Sniper. Han pratar ju inte jättemycket om sina vapen, men det är ju inte .308w som han föredrar. Precision rifle blog gör dock en lista över det om man är specialintresserad av det.
Men det är fortfarande, och jag väntar på ett enda argument mot detta, så att allt om att hantera långa avstånd och vind handlar om BC och hastighet. Och det finns ingen .30 kula i en för .308w lämplig kulvikt som har lika bra bc som samma kula i en för 6,5*55 lämplig kulvikt.
Här är skillnaden som du förut visade i grafen fast från normas egen app.
.308w Norma Dimond Line 168gr matchking vid600 meter
Vindavdrift vid rak sidvind 4m/s: 97 cm
Kulbanehöjd: 3347
Hastighet: 456 m/s
Energi: 1133
Bantid: 1,015
6,5*55 Norma Diamond Line 130 gr vid 600 meter
Vindavdrift vid rak sidvind 4m/s: 65 cm
Kulbanehöjd: 2353
Hastighet: 583 m/s
Energi: 1428
Bantid: 0,83
Visst kan man kompensera för vindavdrift men som alla kan se, man ger sig själv ett redigt handikapp. Skiljer en halvmeter i sida och 1 meter i höjd. Jodå, dom är precis lika bra.
Nu kommer du säkert svara något drygt med 3 meningar. Så jag bryr mig inte om dig. Men om någon nybörjare är intresserad av att börja skjuta på papp eller plåt på längre håll. Välj då en kaliber som inte ger dig ett handikapp. Räds man inte lång pipa går det alldeles utmärkt att jaga med 6,5*55, men är dock lite begränsad vad det gäller klass 1 kulor. Framför allt om man vill ha blyfrtt. Men det finns många som laddar upp blyfri ammo till klass ett så det kommer nog.
Sköt du den på +500meter?
Funderat på anslagsenergi på de avstånden?
Sluta nu. Jag orkar inte gå tillbaka i tråden men jag tror det var någon som också ville för nöjes skull skjuta på längre håll. Jag har förövrigt uppenbarligen bättre koll på anslagsenergi på längre håll än vad gubbproffsen här har. Jag har aldirg och kommer aldrig härja om att skjuta på vilt på längre håll.