Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
TRG 42 .338lm, Z6i? *darrande läpp*
Swarre gör inte bra skytteoptik. Eller optiken är ju bra men inte stryktålighet eller rattar. Khales är ju samma koncernen.

338 lm är jätte bra. Men jag ser inget behov eller någon nytta. Hur många mil faller en 338 på 1000 meter?

10 gånger högre pris. Lite mer effekt.
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Jag tycker Leupolds QRW, som jag tror dom heter, är lite krångligare att montera men när dom väl är på plats är funktionen likvärdig.

Gris och älg.. Gris på vak? På drev? Älg som passkytt eller hundförare? Svårt att säga. ;)

Problemet är att jag inte vet själv riktigt va de blir ännu men möjligheten finns i och med köpet .
man kan väl ha flera sikten med ringarna färdigt monterade på kikarna eller hur ?
Lätt och snabbt att byta mellan t.ex en vanlig kikare och en rödpunkt ! :tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Problemet är att jag inte vet själv riktigt va de blir ännu men möjligheten finns i och med köpet .
man kan väl ha flera sikten med ringarna färdigt monterade på kikarna eller hur ?
Lätt och snabbt att byta mellan t.ex en vanlig kikare och en rödpunkt ! :tummenupp

Det var så jag tänkte, men det slutade med att rödpunkten fick vara kvar på studsaren (30-06) och kikaren på rävbössan (.222). Jag tycker att rödpunkten funkar bra inom jaktavstånd.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hur fel kan det bli för dom pengarna? Har du möjlighet så åk och låna den för provskjutning. Träffar den där du siktar: köp.

Tänkte väl mer på om det är en modell med opålitlig säkring, utsatt för mycket pipsprägningar eller andra konstiga modellfel som man inte upptäcker vid en provskjutning.

Och är den sämre/bättre än zoli1900 som ni tidigare kasserade? Jämfört med min husa 1640?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tänkte väl mer på om det är en modell med opålitlig säkring, utsatt för mycket pipsprägningar eller andra konstiga modellfel som man inte upptäcker vid en provskjutning.

Och är den sämre/bättre än zoli1900 som ni tidigare kasserade? Jämfört med min husa 1640?

Med en brno blir det aldrig fel.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Någon här som testat både 1x4 sikte och rödpunkt? För och nackdelar?

Om jag nu köper ny studsare funderar jag på att låta den gamla stå kvar till dom få tillfällena jag kommer gå som hundförare. Den är ju trots allt jävlig lätt och smidig att ha med, och inget man behöver vara särskilt rädd om.
Dom öppna riktmedlen finns inte kvar, men kanske inte så svårt att få tag i och montera dit?

Ja, på en AR15 har jag ett sånt montage, vinkla bössan 35gr eller nåt så kommer man åt rödpunkten. Dock bara på skott 3-10m jag nyttjar det :)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är SP88 "tillräckligt" stort eller ska man ha ännu större? Har 5 nu, tror inte det blir många fler.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Är SP88 "tillräckligt" stort eller ska man ha ännu större? Har 5 nu, tror inte det blir många fler.

Kan man förvara allt "skit", ammo/kåpor/prylar/vapenvårdssaker, utanför skåpet så är det perfekt. Jag har sex bössor i mitt OCH allt skit. Det är proppfullt..

[EDIT] Jag letar ett vettigt skåp att förvara skiten i men har hittills gått bet.
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har ännu inte träffat någon som beklagat att de har för stort vapenskåp.

Nä, så klart. Men då kan jag lika gärna bygge en kassun.

Kan man förvara allt "skit", ammo/kåpor/prylar/vapenvårdssaker, utanför skåpet så är det perfekt. Jag har sex bössor i mitt OCH allt skit. Det är proppfullt..

[EDIT] Jag letar ett vettigt skåp att förvara skiten i men har hittills gått bet.

Skulle vilja få in alla vapen och all ammo i ett skåp. Allt annat krimskrams har en billy bokhylla till. Har Norlyx HL6 så det är inte jättelitet. Vill att det ska vara värt bytet till ett större.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Nä, så klart. Men då kan jag lika gärna bygge en kassun.



Skulle vilja få in alla vapen och all ammo i ett skåp. Allt annat krimskrams har en billy bokhylla till. Har Norlyx HL6 så det är inte jättelitet. Vill att det ska vara värt bytet till ett större.
Bygg då kassun om du har plats :)
Tänka på att fru din får köpa till ytterligare 6 vapen som du kan nyttja.
Sedan tillkommer sportskytte utöver det, då är du raskt uppe på 20 vapen :banana
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top