Att köpa Honda VTR 1000 Firestorm

Sladdbarnet

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
Honda
Tänkte investera i en VTR, har dock inte provkört någon än...
Ett par frågor bara:
Går det att köra ner till sydeuropa på en VTR eller är vibrerar dom och har för sportig körställning (är 172 lång)?
Hur är möjligheterna att skjutsa, hur många mil pallar man bakpå?
Har läst att man ska lyssna efter dåliga kamkedjesträckare och kolla bakhjulslager extra noga, något annat utöver det vanliga att se upp med?
Verkar som vissa har en bensinförbrukning på runt litern, ingen bra kombination tillsammans med 16 liters tank, hur mycket drar de ungefär på långkörning ca 120 i snitt?
Vad får man för årsmodell och miltal för runt 40 laxar?

/Krille

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Hej;

Är 172 lång själv och hade en VTR Firestorm för ett par år sedan.
Besinförbrukningen ligger runt 0,8 milen om man kör blandad. Kör du aktivt får du räkna med över 1 liter per mil.

Angående vibrationerna; de kan va störande vid längre etapper speciellt om man kör motorväg och ligger och cruisar i tex 110. Som de flesta andra hojar så vibrerar motorn mer vid vissa varvtal, (5-6000, dock är lite osäker).

Bak sitter man inte så bekväm faktiskt. Dynan är inte vidare bekväm och inga handtag finns för passagerare.

Motorn är grym och har kraft och vrid så det räcker för 2 med packning osv.

Provkör och känn efter! :tummenupp

Lycka till!

Mvh

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Verkar ligga bra i pris, hygglig försäkring och jag gillar vridet i twinen.
Men har du något annat tips (max 50.000:)

/Krille

VFR ska du ha pojk! VTR:en är lite rappar och har hårdare motorbroms, men VFR:en är mera för sträckor på +20mil. Utmärkt att skjutsa på dessutom.

Har du svårt för att hitta en pärla kan du skicka PM. Har inte ute min på annons, men jag har tänkt att sälja efter denna säsongen och prova något annat nästa år. Samtidigt är jag inte helt främmande för att byta hoj redan iår. :)

//KaliZ

Edit: vad det gäller VTR:en så ta årsmodell -01 o framåt. Tror det var då tanken blev större. Den vill ha lite soppa, det kan man inte sticka under stolen med. Annars nästan som VFR:en är väl inte milen livsavgörande. Motorn verkar god för många tusen mil.

Läs mera här: http://www.vtr.nu/viewtopic.php?t=2574

Last edited:

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Tycker defenitivt du kan skaffa en VTR med gott samvete. Hur "sportig" en körställning upplevs beror mycket på vad man är van vid sedan innan. Är själv 184cm lång och åker SP-1 (i princip en tillrejsad VTR Firestorm) och tycker att den är rätt skön faktiskt. Var en sväng i Tyskland i sommras och kollade in Valentino & co vid Sachsenring. Blev ca 250 goa mil. Inga som helst bekymmer med vare sig rygg, handleder eller annat som folk gärna vill påskina kan bli jobbigt. Självklart är ju tex en FJR 1300 ojämförbar i komfort, men hur kul är den på favvovägen när du ska iväg med polarna och käka en glass?

Den något höga soppaförbrukningen går i viss mån avhjälpa med en Power Commander. Bara att välja ett "march register" där den leanas ut. Kan också nämna att min minst lika törstiga SP-1:a snittade runt 0,68 l/mil genom Europa och då drog polarens Fazer 1000 ca 0,65 vid exakt samma körning. Båda hojarna utan Power Commander och inte helt långsamma etapper på Autobahn:tummenupp Inte så stor skillnad om man inte tokgasar med andra ord. Dock drog en annan polares RSV Mille klart mera under samma resa.

Ang. tankens storlek så fick hojen en uppdatering på den punkten. Tror de ökade med två liter men jag vet inte vilket år det kom. Om inte annat så får du ju många tankstopp då du kan passa på och skryta över din balla hoj:D

Sladdbarnet

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
Honda
Ingen som är positiv till VTR.??

Vad ska man se upp med på en VFR då, eller är det som alla säger att de går hur länge som helst?

/Krille

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
Tycker defenitivt du kan skaffa en VTR med gott samvete. Hur "sportig" en körställning upplevs beror mycket på vad man är van vid sedan innan. Är själv 184cm lång och åker SP-1 (i princip en tillrejsad VTR Firestorm) och tycker att den är rätt skön faktiskt. Var en sväng i Tyskland i sommras och kollade in Valentino & co vid Sachsenring. Blev ca 250 goa mil. Inga som helst bekymmer med vare sig rygg, handleder eller annat som folk gärna vill påskina kan bli jobbigt. Självklart är ju tex en FJR 1300 ojämförbar i komfort, men hur kul är den på favvovägen när du ska iväg med polarna och käka en glass?

Den något höga soppaförbrukningen går i viss mån avhjälpa med en Power Commander. Bara att välja ett "march register" där den leanas ut. Kan också nämna att min minst lika törstiga SP-1:a snittade runt 0,68 l/mil genom Europa och då drog polarens Fazer 1000 ca 0,65 vid exakt samma körning. Båda hojarna utan Power Commander och inte helt långsamma etapper på Autobahn:tummenupp Inte så stor skillnad om man inte tokgasar med andra ord. Dock drog en annan polares RSV Mille klart mera under samma resa.

Ang. tankens storlek så fick hojen en uppdatering på den punkten. Tror de ökade med två liter men jag vet inte vilket år det kom. Om inte annat så får du ju många tankstopp då du kan passa på och skryta över din balla hoj:D

Jag har haft en sp1a som jag var mycket nöjd över.. fast orginal sadeln är enligt mig alldeles för hård för så långa färder och om firestormen har samma binda i bak till passagerar sits skulle inte jag vilja sitta ibak. annars en riktigt grym hoj.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har inte ägt någon själv, har dock kört några ett par gånger.

Mycket trevlig hoj och hade jag valt mellan VFR och VTR hade jag självfallet valt den sistnämnda.

Sladdbarnet

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
Honda

Låter bra, är nog helt klart mera sugen på den något snyggare VTR:en

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Klart du ska ha en vtr! (inte alls partisk:))

Vibrationerna tycker jag är minimala, jag led nästan mer på min förra hoj, en Thundercat, den hade mer högfrekventa vibbar som var jobbigare.
Skjutsa går bra, enligt mig + flickvän.
Bensinförbrukningen har du rätt i, 16 liter är lite lite, en lite nyare har 19literstank, titta på en sån? Försäkringen är överkomlig, jag pröjsar 4.200:-för en halvförsäkring/helår.

Du har såklart hittat till http://vtr.nu/ ?

Kamkedjeträckarna bytte jag av ren nojja i höstas, alla på vtr.nu började helt plötsligt prata om att dom kunde pajja. Dom är billiga, så det kan det ju vara värt i förebyggande syfte. I övrigt har jag haft bort motorn och haft den inlämnad för växelådsproblem. 2'an ville hoppa ur. Då hade den gått 5.000mil. Kan ha berott på slang-övningar av mig. :tungan I övrigt bara går å går den, stabil hoj helt enkelt!

Sry för det långa inlägget, men har man tråkigt på jobbet så..

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
Verkar ligga bra i pris, hygglig försäkring och jag gillar vridet i twinen.
Men har du något annat tips (max 50.000:)

/Krille

måste det vara en honda?? kör nu en TL1000R det är ju också en twin . den är mer komfortabel än sp1an.. (även om sp1an sitter klistrad i mitt hjärta. grym hoj) så är denna mer stabil på gatan och den hittar du under 50k.

Försäkringen är grymt billig me. ca 10k hel/hel på min går som sport/touring(ursprungsreggad 72kw)

hittade en fin röd på blocket för 49 000 http://www.blocket.se/vi/10885979.htm?ca=13_s

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Sålde min VTR -97:a för några veckor sedan. Min första hoj och en väldigt lättkörd sådan faktiskt.

I 110-120km/h drar den väl runt 0.7 ungefär skulle jag tro. Man fick tanka ofta, kom sällan upp i 20mil.. Men då körde man ju inte i något touringtempo direkt:rolleyes:

En lagom kombination mellan sport och touring. På tok för förnuftig och vettig hoj helt enkelt för mig:D

Lycka till!:tummenupp

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
KTM 690smc
Ta VTR:en det är kanon hoj. Har själv en honda cbr 600 men kompisen har en VTR 99:a som man har kört några gånger. Om man jämnför körställningen på dom så känns nästan vtr:en som en touring hoj mycket mer avslappnad körställning. Det som jag tycker är något som man ska åtgärda är bakdämparen på firestormen. Är snuskigt lös i bakändan då man pressar hojen, inte skoj då det börjar vobbla i en högfartskurva(iofs riktigt fort).

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Jag tycker du ska boka lite tider för provkörning, tls/tlr är fina hojar med. I mitt tycke känns dom lite breda framtill, vtr'en lite mer slimmad. Smaken är olika.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Ingen som är positiv till VTR.??

Vad ska man se upp med på en VFR då, eller är det som alla säger att de går hur länge som helst?

/Krille

Är också partisk :D men kan ändå säga att VTR:en är en bra hoj!
VTR är sportigare o allt vad det innebär.
VFR är mera touring o allt vad det innebär.
...men det har du väl förstått vid det här laget.

VFR:ens enda svaghet är laddregulatorn. Vanligt att denna är bytt / behövs bytas. Inte speciellt dyr (ca 600:- i england) och passar även VTR 1000 F :tungan

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Det som jag tycker är något som man ska åtgärda är bakdämparen på firestormen. Är snuskigt lös i bakändan då man pressar hojen, inte skoj då det börjar vobbla i en högfartskurva(iofs riktigt fort).

Vobblande bakhjul har jag aldrig haft förmånen att uppleva men lite rump-gung med knäet i backen i 160+ är ju bara FREKCT:yoparty

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati