att kasta sig av MCn, reflex?

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
-
säg att man kommer till ett backkrön och precis när man kommer upp är det en bil som gjort en omkörning utan sikt så det handlar om nån sekund innan man krockar. kommer det som en reflex då att kasta sig av hojjen i 70 eller försöker man bromsa/svänga? känns som det kan va nyttigt att försöka förbereda sig lite mentalt på olika situationer.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Reflexen är inte att hoppa av iaf. Den är nog snarare att bromsa omkull sig och smulas till köttfärs under bilen. Träna på att styra blicken dit du verkligen bör åka(diket, vid sidan av bilen) och INTE på faran.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vilken fråga!

Jaa, absolut befogad men jag har då aldrig tänk på det... :)

Jag TROR min reaktion skulle vara att försöka styra undan helt enkelt. Antagligen samtidigt som man krampbromsar och det hela resulterar i en söt lowsider och man smäller huvudet i bilens stötfångare och avlider på fläcken. Nä. Jag vet inte.

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
-
köttfärs och huvud i stötfångare. låter bra :)

men ok, så köra ner i dike/av vägen helt enkelt.

nån som varit med om nån incident och hoppat av hojjen?

Dominator-Rocks

Guest
Ha ha hur skulle det se ut :D Gaaah shit jag hoppar .......... :D

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tänk dig att du faller mot marken framåt, så skulle du reagera. Armarna sträckta frammåt som om du håller bort något och sen skulle du "frysa", dvs i bästa fall fippla på bromsen.

När man kör racing så blir man väldigt uppmärksam på naturliga reaktioner, de flesta måste man komma över för att köra fortare. "Racingförare har inga spärrar" har du säkert hört några gånger, och de e fel, vi har spärrar men vi vet hur man slår av dem :)

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Flera
Säkerligen bromsar "man" så mycket det går och som imaster skrev får "man" en lowsider. Det är lätt att säga att man styr undan men när det gäller så är det svårt (tyvärr så vet jag)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Aha! Jag ser utrymme för en ny produkt. När rådjursreflexen bromsat en in i kofångaren på bilen så känner en sensor av att framgaffeln börjar böjas och utlöser en krockkudde under sadeln, varpå man katapultas upp i luften och över bilen till säkerheten på andra sidan. :D

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
Tanken har slagit mig flera gånger när det kommit djur etc. Av naturlighet smäller jag i bromsarna och försöker undvika, aka blir paralyserad och kurar ihop mig. :näsblod Så av ren reflex hade iallafall inte jag hoppat av hojen, även om det varit det givna, hade blivit diket. För att kunna kontrollera sig i sådana situationer krävs det nog, som någon skrev, träning, det går inte av automatik. :)

Patrik.L

Velpelle....
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Ducati 1098s Tricolore
Aha! Jag ser utrymme för en ny produkt. När rådjursreflexen bromsat en in i kofångaren på bilen så känner en sensor av att framgaffeln börjar böjas och utlöser en krockkudde under sadeln, varpå man katapultas upp i luften och över bilen till säkerheten på andra sidan. :D

och på andra sidan kommer en lastbil som gör totalmos av en ;) :tuttar

Hans R1100S

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2006
Hoj
BMW R1200S
Motstyrning

Säkerligen bromsar "man" så mycket det går och som imaster skrev får "man" en lowsider. Det är lätt att säga att man styr undan men när det gäller så är det svårt (tyvärr så vet jag)

Tråkigt att du skulle råka ut för en sådan situation.
Men att bromsa i det läget är nog dömt att misslyckas pga reaktionstiden plus bromssträckan En snabb motstyrning (undanmanöver) är det snabbaste sättet att komma undan. Om det sedan finns sinnesnärvaro till den manövern är ju frågan.
Situationen går dock att träna på. gnissla

Att snabbt vika ned hojen och ändra riktning är ju racefolket vana vid
men då kommer det ju inga bilar från andra hållet förståss.

lagga_jimmy

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
V-Strom
köttfärs och huvud i stötfångare. låter bra :)

men ok, så köra ner i dike/av vägen helt enkelt.

nån som varit med om nån incident och hoppat av hojjen?

Gick av vägen i strax över 100 för ca 1 månad sen. Grus i en högerkurva, rätt ut i diket. just som jag kom ner i dikeskanten hoppade jag för att inte få hojen över mig.

Hade tur med lite ömma kroppsdelar o 2 små blåmärken...

Fick även ett litet skrapsår på handen när jag skulle hjälpa till o lassa hojen på släpkärra... :tungan

Glidarn

Försiktig General
Gick med
11 May 2006
Hoj
Suzuki Bandit
Om vägen inte är extremt smal så finns det gott om plats att göra mycket konstigheter i trafiken, bara alla inblandade håller huvudet kallt. Kravet för att folk ska hålla huvudet kallt (dvs inte göra något oväntat) är som jag ser det:

1. Personen i fråga fattar inte allvaret i situationen och kör på som vanligt
2. Personen fattar allvaret och har tillräckligt med rutin för att klara upp det.

Att möta 2 bilar i bredd på en normalbred landsväg med MC är full möjligt om man håller ut i kanten samtidigt som bilarna inte vinglar för mycket.

Men att ha tillräckligt med tid och sinnesnärvaro att göra det i en skarp situation är något helt annat... och jag säger inte att jag klarar det. För när man väl sitter i en knivig sits är det lätt att lägga ikull hojen tyvärr...

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
-08 CBR1000RR
Jag brukar fundera på om man inte liksom kunde bara hoppa till o räta ut kroppen o passera ovanför bilen som stålmannen liksom:tungan
Borde ju funka om man e lite spännstlig:gnissla

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag brukar fundera på om man inte liksom kunde bara hoppa till o räta ut kroppen o passera ovanför bilen som stålmannen liksom:tungan

Finns ju lite stuntklipp där dom gör exakt så.
Och det är nog det sista "hoppet" man har att leva på...

Att försöka hoppa åt sidan resulterar nog bara i att man knuffar hojen 0.5m åt ena och sig själv 0.5 m åt andra hållet dvs man räddar varken hojen eller sig själv.
Man får ju inte så mycket kraft i sidled. För att t.ex hoppa åt höger har man bara högerbenet att tryck mot hojen med samt en aning med armarna.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Om man konstaterar att nu jävlar är det oundvikligt att fronta är det nog en god idé att försöka ta ett skutt över styret och bespara sig två brutna lårben. Förmodligen är det i 95% av fallen bättre att bromsa in i det sista och istället försöka få ner farten ytterligare lite...

Att däremot sparka från hojen precis när det går åt skogen är nog smart, så man får lite skilda banor ut i det gröna. Finns oftast nog med hårda saker utan att ha 200 kg metall med sig.

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor

ja och kanske hjula på taket på bilen och sen göra en volt och landa på hojen igen:tummenupp

astrosmurf_79

Blå Racersmurf
Gick med
19 May 2006
Hoj
Blå kawa ZR 7S
Har ej råkat ut för exakt detta men lite orutin med positionen i en dubbelkurva (vä - hö) förra året typ 3 veckor efter att jag fick kortet då klarade jag första vänster sen var det sten-kört inför högerkurvan bromsade när jag såg att det började gå åt hel...e o ca 5 - 10 meter for jag med hojen längs med ett broräcke sen trillade/flög jag över räcket o ut i det gröna o cykeln kanade iväg längs med asfalten utan mig. Klarade mig rejält blåslagen o 4 stygn i höger långfinger + en liten del av fingertoppsbenet skavdes av mot räcket i kraschen. Bilder finns i mitt garage för att avskräcka fler från samma sak o att köra lite lungnare i framtiden.

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Öh...när jag var liten så brukade jag tänka att om jag var med i ett flygplan som höll på att störta så skulle jag öppna dörren och hoppa ut precis innan planet slog i marken....då skulle jag ju klara mig ju! :hihi

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!