Frågan är väl om man bör tolka
@notrightriders inlägg som ett fördömmande/dumförklarande "Gör det inte, du kommer köra ihjäl dig DirecKt"-inlägg.
Jag tolkar det som en varning. Han förklarar på ett mycket ingående och pedagogiskt vis varför ett bakdäck fram inte är optimalt, men det säger ju egentligen ingenting om huruvida det är görbart eller inte. Jag menar, kan man köra hoj med halvmeterbrett framdäck, bildäck, felvända däck och så vidare så lär man ju rimligtvis kunna köra hoj med ett för hoj avsett korrekt vänt kvalitetsdäck fram även om det egentligen är avsett för bakmontage... Det handlar nog snarare om hur det är tänkt att användas. Rekord på valfri bana? Kanske inte särskilt lämpligt. Vardagskörning på torra vägar i lugnt tempo? Jag gissar att man knappast märker skillnad om man inte pressar däcket något extremt.
Hur många av oss pressar våra hojar såpass att däcken blir den avgörande faktorn angående huruvida vi kör ihjäl oss eller inte? Jag kan nog ärligt säga att jag aldrig märkt av någon fruktansvärd skillnad när jag bytt däck på någon av mina hojar, hur gamla eller slitna de gamla däcken än varit.
Det har aldrig blivit en "aha"-upplevelse att få fräscha däck på hojen, min erfarenhet är att om hojen rullade fint till däckverkstan med sina gamla, slitna, kantiga och torra däck, då rullade den lika fint därifrån med nya, fräscha, runda, mjuka och välmönstrade däck... Jag personligen har åtminstone aldrig känt av någon märkbar skillnad. Det får mig att tro att däckens ålder, torrhet, mönsterdjup och så vidare inte är särskilt extremt kritiskt när det handlar om vardagskörning på torra vägar. Men jag har å andra sidan heller aldrig slitit bort "fegranden" på mina däck. Vad säger det om hur kritiska däckets egenskaper är? Jag menar, om jag inte ens nyttjar mina däck till deras fulla kapacitet, kommer jag då märka skillnad om jag monterar mindre lämpliga däck och kör lika lugnt som vanligt? Man kan bara spekulera... Min poäng är helt enkelt denna: Om ett däck greppar dugligt såväl rakt fram som i kurvor oavsett om det är slitet, torrt eller felvänt, då tror jag nog att man kan vara hyfsat säker på att ett fräscht bakmonterat framdäck, under icke extrema omständigheter, presterar åtminstone dugligt.