Att montera ett ”bakdäck” fram, dumt?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag sätter trots allt mina pengar på @notrightrider Det är ju trots allt rätt stor skillnad på gathoj och racehoj, och mellan olika typer av däck. Slicks vänds ju glatt när ena sidan är slut, det gör man ju tex inte med gatdäck.
Shår, Grandell saknar kanske 20 år mot notright men om en kille som står med armarna upp till armbågarna med hoj hela dagarna OCH kör race så borde man ha en aning om däckutrustning, och de kör väl inte med slicks heller
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag sätter trots allt mina pengar på @notrightrider Det är ju trots allt rätt stor skillnad på gathoj och racehoj, och mellan olika typer av däck. Slicks vänds ju glatt när ena sidan är slut, det gör man ju tex inte med gatdäck.
Frågan är väl om man bör tolka @notrightriders inlägg som ett fördömmande/dumförklarande "Gör det inte, du kommer köra ihjäl dig DirecKt"-inlägg.

Jag tolkar det som en varning. Han förklarar på ett mycket ingående och pedagogiskt vis varför ett bakdäck fram inte är optimalt, men det säger ju egentligen ingenting om huruvida det är görbart eller inte. Jag menar, kan man köra hoj med halvmeterbrett framdäck, bildäck, felvända däck och så vidare så lär man ju rimligtvis kunna köra hoj med ett för hoj avsett korrekt vänt kvalitetsdäck fram även om det egentligen är avsett för bakmontage... Det handlar nog snarare om hur det är tänkt att användas. Rekord på valfri bana? Kanske inte särskilt lämpligt. Vardagskörning på torra vägar i lugnt tempo? Jag gissar att man knappast märker skillnad om man inte pressar däcket något extremt.

Hur många av oss pressar våra hojar såpass att däcken blir den avgörande faktorn angående huruvida vi kör ihjäl oss eller inte? Jag kan nog ärligt säga att jag aldrig märkt av någon fruktansvärd skillnad när jag bytt däck på någon av mina hojar, hur gamla eller slitna de gamla däcken än varit. Det har aldrig blivit en "aha"-upplevelse att få fräscha däck på hojen, min erfarenhet är att om hojen rullade fint till däckverkstan med sina gamla däck, då rullade den lika fint därifrån med nya och fräscha däck... Jag personligen har åtminstone aldrig känt av någon märkbar skillnad. Det får mig att tro att däckens ålder, torrhet, mönsterdjup och så vidare inte är särskilt extremt kritiskt när det handlar om vardagskörning på torra vägar. Men jag har å andra sidan heller aldrig slitit bort "fegranden" på mina däck. Vad säger det om hur kritiska däckets egenskaper är? Jag menar, om jag inte ens nyttjar mina däck till deras fulla kapacitet, kommer jag då märka skillnad om jag monterar mindre lämpliga däck och kör lika lugnt som vanligt? Man kan bara spekulera... Min poäng är helt enkelt denna: Om ett däck greppar dugligt såväl rakt fram som i kurvor oavsett om det är slitet, torrt eller felvänt, då tror jag nog att man kan vara hyfsat säker på att ett fräscht bakmonterat framdäck, under icke extrema omständigheter, presterar åtminstone dugligt.

Kan man köra bil på pykretehjul ([
) så kan man nog fan köra hoj med hojbakdäck fram :fakta Däremot kanske man ska vara medveten om att det vid en skarp situation inte presterar lika bra som ett dedikerat framdäck hade gjort. Men det är ju en avvägning som var och en får göra.
 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Frågan är väl om man bör tolka @notrightriders inlägg som ett fördömmande/dumförklarande "Gör det inte, du kommer köra ihjäl dig DirecKt"-inlägg.

Jag tolkar det som en varning. Han förklarar på ett mycket ingående och pedagogiskt vis varför ett bakdäck fram inte är optimalt, men det säger ju egentligen ingenting om huruvida det är görbart eller inte. Jag menar, kan man köra hoj med halvmeterbrett framdäck, bildäck, felvända däck och så vidare så lär man ju rimligtvis kunna köra hoj med ett för hoj avsett korrekt vänt kvalitetsdäck fram även om det egentligen är avsett för bakmontage... Det handlar nog snarare om hur det är tänkt att användas. Rekord på valfri bana? Kanske inte särskilt lämpligt. Vardagskörning på torra vägar i lugnt tempo? Jag gissar att man knappast märker skillnad om man inte pressar däcket något extremt.

Hur många av oss pressar våra hojar såpass att däcken blir den avgörande faktorn angående huruvida vi kör ihjäl oss eller inte? Jag kan nog ärligt säga att jag aldrig märkt av någon fruktansvärd skillnad när jag bytt däck på någon av mina hojar, hur gamla eller slitna de gamla däcken än varit. Det har aldrig blivit en "aha"-upplevelse att få fräscha däck på hojen, min erfarenhet är att om hojen rullade fint till däckverkstan med sina gamla, slitna, kantiga och torra däck, då rullade den lika fint därifrån med nya, fräscha, runda, mjuka och välmönstrade däck... Jag personligen har åtminstone aldrig känt av någon märkbar skillnad. Det får mig att tro att däckens ålder, torrhet, mönsterdjup och så vidare inte är särskilt extremt kritiskt när det handlar om vardagskörning på torra vägar. Men jag har å andra sidan heller aldrig slitit bort "fegranden" på mina däck. Vad säger det om hur kritiska däckets egenskaper är? Jag menar, om jag inte ens nyttjar mina däck till deras fulla kapacitet, kommer jag då märka skillnad om jag monterar mindre lämpliga däck och kör lika lugnt som vanligt? Man kan bara spekulera... Min poäng är helt enkelt denna: Om ett däck greppar dugligt såväl rakt fram som i kurvor oavsett om det är slitet, torrt eller felvänt, då tror jag nog att man kan vara hyfsat säker på att ett fräscht bakmonterat framdäck, under icke extrema omständigheter, presterar åtminstone dugligt.
What!!?? Håller med om mycket av det du skriver, men verkligen? Har du aldrig märkt skillnad när du byter däck? Brukar vara en härlig "oooh" känsla för mig: Så här ska det ju kännas att lägga ner i en sväng, fan vad fint den styr in i sväng nu, osv.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
What!!?? Håller med om mycket av det du skriver, men verkligen? Har du aldrig märkt skillnad när du byter däck? Brukar vara en härlig "oooh" känsla för mig: Så här ska det ju kännas att lägga ner i en sväng, fan vad fint den styr in i sväng nu, osv.
Jag kanske byter onödigt ofta, inte vet jag... :gnissla Kan ju vara så enkelt att jag helt enkelt aldrig slitit ner ett däck såpass att det blir fyrkantigt och att ett nytt runt däck innebär en fantastisk skillnad. Men sen kör jag ju huvudsakligen custom och inte sporthoj, kanske också har med saken att göra. Tung, gungig och svårsvängd hoj kanske gör att man inte känner någon vidare skillnad mellan slitna och fräscha däck, man får brotta in den i kurvorna oavsett hur fina däck man har :hihi Kan mycket väl vara så enkelt som att det handlar om hur man använder prylarna, vilket ytterligare understryker det jag försökte påtala om att lämpligheten i att använda bakdäck fram troligtvis handlar till stor del om hur man tänkt använda hojen :)

Jag tolkar det inte som att TS är ute efter att bygga en supersportig hoj som han ska brassa runt i 300 blås på, då tror jag inte ens att han hade funderat på att montera ett bakdäck fram. Men för TS planerade användningsområde, lugn körning på torra vägar, på en halvtung och gungig bobbad customhoj så tror jag ärligt talat inte att skillnaden kommer märkas. Skillnaden låter ju offantligt stor om man läser Notrightriders analys, men hur dessa skillnader yttrar sig i verkligheten och hur hårt man måste pressa för att märka av dem är ju en annan fråga.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
What!!?? Håller med om mycket av det du skriver, men verkligen? Har du aldrig märkt skillnad när du byter däck? Brukar vara en härlig "oooh" känsla för mig: Så här ska det ju kännas att lägga ner i en sväng, fan vad fint den styr in i sväng nu, osv.

Nu är jag inte Bushido (som ju även har svarat) och jag kör en åtminstone ganska sportig hoj och gillar att köra aktivt. Så för mig ja, absolut märker jag stor skillnad på nya och gamla däck, helt plötsligt svänger hojen av sig självt igen etc. Men, hade jag kört den glidarhojen som jag lånade av en bekant för några år sen på en semesterresa som gav sanslösa oprovocerade styrvobbel så fort man släppte styret så är jag övertygad om att det varit som Bushido beskrev det, att jag knappast hade märkt någon skillnad på köregenskaperna oavsett nya eller gamla däck. Framförallt för att jag inte på något sätt vågade pusha med den hojen utan höll mig inom högst 50% av hojens redan låga förmåga.

(jaja, nu kommer någon säga ”men men men, det kan ju varit PÅ GRUND AV däcken som hojen fick styrvobbel” men nä, så var det inte, enligt ägaren. Sen kan man tycka vad man vill om att han lät det styrvobblet vara utan åtgärd eller lånade ut en potentiellt farlig hoj men det är en annan sak)
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Shår, Grandell saknar kanske 20 år mot notright men om en kille som står med armarna upp till armbågarna med hoj hela dagarna OCH kör race så borde man ha en aning om däckutrustning, och de kör väl inte med slicks heller
Det kan ju vara så att jag egentligen bara är snål och hellre vrider och vänder på däcken. Att lita på mitt omdöme kanske visar på dåligt omdöme. Det bästa är nog att alltid utan undantag göra som reglerna säger, som exempelvis ha rätt däck på rätt plats eller aldrig köra över hastighetsgränserna, eller inte osv osv. Önskar jag vore en riktig vän av ordning, då skulle det vara enklare i livet, då skulle jag aldrig misslyckas.
Slicks tycker jag förövrigt inte om, tycker de är otäcka då de aldrig släpper i de farter jag tycker räcker. Hur jag en pressar händer inget, fördrar mönstrat som släpper i samma farter, då vet en att det inte ska köras så mycket fortare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är jag inte Bushido (som ju även har svarat) och jag kör en åtminstone ganska sportig hoj och gillar att köra aktivt. Så för mig ja, absolut märker jag stor skillnad på nya och gamla däck, helt plötsligt svänger hojen av sig självt igen etc. Men, hade jag kört den glidarhojen som jag lånade av en bekant för några år sen på en semesterresa som gav sanslösa oprovocerade styrvobbel så fort man släppte styret så är jag övertygad om att det varit som Bushido beskrev det, att jag knappast hade märkt någon skillnad på köregenskaperna oavsett nya eller gamla däck. Framförallt för att jag inte på något sätt vågade pusha med den hojen utan höll mig inom högst 50% av hojens redan låga förmåga.

(jaja, nu kommer någon säga ”men men men, det kan ju varit PÅ GRUND AV däcken som hojen fick styrvobbel” men nä, så var det inte, enligt ägaren. Sen kan man tycka vad man vill om att han lät det styrvobblet vara utan åtgärd eller lånade ut en potentiellt farlig hoj men det är en annan sak)
Hade ägaren bytt däck och provat?

Min egen begränsade erfarenhet:

Avon på XJ600S = styrvobbel om man släpper styret i 60 km/h.
Michelin på samma hoj = inte styrvobbel om man släpper styret i 60 km/h.

Slutsats: Däck har betydelse.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Hade ägaren bytt däck och provat?

Min egen begränsade erfarenhet:

Avon på XJ600S = styrvobbel om man släpper styret i 60 km/h.
Michelin på samma hoj = inte styrvobbel om man släpper styret i 60 km/h.

Slutsats: Däck har betydelse.
Därför tyska TUV regler tas hårt av snuten , nakcskått iaf förr på köra med ej rätt namn o på ostarna.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Min Kawasaki hade rätt gamla däck när jag köpte den 2015. Bra mönsterdjup. Lite torrsprickor.
Framdäcket från 2005 och bakdäcket ungefär lika gammalt.
Jag körde året runt med dessa fram till 2019-20.
Torra vägar och sol 8-10 grader men solen går ner, smältvatten rinner över vägen och fryser på. Även skuggiga partier, broar, vägar vid vatten kan vara hala. Ni vet.
Det var inte frågan om roadracing direkt, grusbilarna flåsade en i nacken i kurvorna på bulten. Man fick gasa på på rakorna. :)

Sen har jag läst här att bromskolvarna äts upp av vägsaltet DireCkt och alla dör. Polerad aluminium fräts upp och andrahandsvärdet sjunker till under noll. Gamla trådar visserligen.

Ja det är ot i denna tråd. Fast frågan är redan besvarad så det gör väl inte så mycket.

Jag avgjorde själv om jag skulle köra på vintern med min hoj och testade greppet och kom fram till att det funkade.
Att tvätta och putsa är ju kul. Avfettning, svinto och vaxschampo. Parkering ute eller inne. Det är olika.

E889E2CC-89A4-476B-B256-E76DDBA2CC1C.jpegFC04DF86-7448-4607-B81D-9FE3ED9E7197.jpeg2F4957D5-68CB-440E-BA4D-163A22D9A9CC.jpeg0897AF16-2533-4EF9-A861-FA553F1629D6.jpeg0DF63824-708E-4903-9F51-1138A21AC0E8.jpeg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu är jag inte Bushido (som ju även har svarat) och jag kör en åtminstone ganska sportig hoj och gillar att köra aktivt. Så för mig ja, absolut märker jag stor skillnad på nya och gamla däck, helt plötsligt svänger hojen av sig självt igen etc. Men, hade jag kört den glidarhojen som jag lånade av en bekant för några år sen på en semesterresa som gav sanslösa oprovocerade styrvobbel så fort man släppte styret så är jag övertygad om att det varit som Bushido beskrev det, att jag knappast hade märkt någon skillnad på köregenskaperna oavsett nya eller gamla däck. Framförallt för att jag inte på något sätt vågade pusha med den hojen utan höll mig inom högst 50% av hojens redan låga förmåga.

(jaja, nu kommer någon säga ”men men men, det kan ju varit PÅ GRUND AV däcken som hojen fick styrvobbel” men nä, så var det inte, enligt ägaren. Sen kan man tycka vad man vill om att han lät det styrvobblet vara utan åtgärd eller lånade ut en potentiellt farlig hoj men det är en annan sak)
Kan ju också vara så enkelt att däck slits olika på sporthoj och custom just eftersom man kör olika. På en sporthoj som pressas hårt i kurvorna kan ju däcken slitas till en minst sagt udda och inte särskilt rund form, de blir ju i princip halvhexagonala i extrema fall:
cold-tear-motorcycle-tyre.jpg

Byter man från såna däck som ju i princip har distinkta kanter man ska ta sig förbi när man lägger ner eller byter riktning så kan jag också köpa att man märker skillnad. När jag byter däck så är mina däck fortfarande mestadels runda, jag byter för att mönsterdjupet på mitten börjar bli dåligt. Det mesta slitaget är ju inte på sidorna, så anledningen till att jag inte märker skillnad på kurvtagningen är väl just för att den biten av däcket som är i kontakt vid marken vid kurvtagning inte är särskilt extremt sliten och hojen tar kurvor i princip lika bra som med nya fräscha däck.

Styrvobbel på en glidare kan för övrigt handla om dåliga/dåligt åtdragna styrlager, kollade din bekant det?
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Själv märkte jag att bakhjulet släppte ibland i rondellen. Det var ett väldigt gammalt däck men med utmärkt mönster.
Köper alltid samma storlek som ska vara till min modell 95E8510B-487D-432F-8539-AB9472C1E753.jpeg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men om man har ett bakdäck där fram, kan man vara säker på att vattensprutet fortfarande gör mina gummerade huggarstövlar vattentäta?:cool: (Ironi angående en annan tråd här i forumet)
Naturligtvis inte, det är ju bakvänt förstår du väl. :7peta Men det finns en lösning som en annan erfaren SportHojsforummedlem hittat, stövelersättningar!:Bugar :tummenupp
Om de är bättre än dina vattentäta och gummerade huggarstövlar kan jag inte svara på, men så har jag aldrig kört med felvända bakdäck fram heller... :crash:hihi


(Edit, käre redigerare. Stövelersättningar heter det naturligtvis! ;))
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hade ägaren bytt däck och provat?

Min egen begränsade erfarenhet:

Avon på XJ600S = styrvobbel om man släpper styret i 60 km/h.
Michelin på samma hoj = inte styrvobbel om man släpper styret i 60 km/h.

Slutsats: Däck har betydelse.
Nja, nog tycker jag det spelar ingen roll vilket fabrikat. Även samma märke på fabrikatet kan vara skillnad. Antar det är en massa parametrar som spelar in.

Jag brukar testa genom att köra i nittio, släppa styret. Om styret börjar skaka vid ca 70 och eskalerar allt eftersom hastigheten sjunker så.....byter jag däck.

En bekant köpte en sprillans hoj som det satt michelin på. Skakade som tusan så pass att man man i slutet var tvungen att ta tag i styret(var själv o provade den).
Sedvanligt så tog dom in hojen och balanserade däcket, tryckte dit en ca 10 grammare och skickade ut den igen(onödigt). Däcket gick sen på reklamation.

En bekant var förbi med en CBF1000 som också skakade(michelin). Som vanligt så hade hon fått förslag på allt från styrlager och obalans till upponervänd kedja och kolvringar slut. Provade den, skiftade däck på den och det blev bra.

Själv brukar jag byta däck när jag på långturer börjar känna av lite domningar i händerna. Just nu har jag ett Michelindäck som jag sist kände av att det kanske är dags snart.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Därför tyska TUV regler tas hårt av snuten , nakcskått iaf förr på köra med ej rätt namn o på ostarna.

Så när en hoj är 20år gammal ska man inte få byta till ett 20år nyare däck med betydligt bättre egenskaper än vad originaldäcket hade? Låter ju heltokigt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så när en hoj är 20år gammal ska man inte få byta till ett 20år nyare däck med betydligt bättre egenskaper än vad originaldäcket hade? Låter ju heltokigt.

Jodå, bara däcket är rätt spec och typ.
Och lika gäller för bägge hjulen.

Tyskarna slarvar inte med säkerheten.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Ja, du måste skrota hojen när dom har slutat tillverka just dom däck hojen är godkänd för :fakta eller ge den till mig, så slipper du ta den till skroten ;)
Vilken tur då att mina nuvarande hojar inte är helfordonsgodkända :hihi
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hade inte dom för fan lista med npgra däck som en mc fick ha.

Dom finkar ju fan folk som har fel ventilhatt va

Minns också att det funnits modellspecfika däck av annars vanligt förekommande däcksmodeller, just för den tyska marknaden. Men, det är ju bara sånt jag sett nämnas på nätet så oklar sanningshalt.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top