Att sälja ut allmännyttan till underpriser

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är väl inte meningen att man ska tjäna ca 7 000 000 kr på att sälja en lägenhet månaden efter ombildning?

Så länge skillnaden mellan hyresnivå och priserna på bostadsrätter är så pass stor borde man stoppa all ombildning av allmännyttans bostäder. Hyresmarknaden är reglerad och bostadsrättsmarknaden är fri. Kan bara slå väldigt snett.

Har väldigt svårt att se att bostadsombildningarna i Stockholm hade varit lika intressant om man haft mer marknadsanpassade hyror.

http://di.se/Default.aspx?pid=202991__ArticlePageProvider

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Det där var konstigt. Oavsett vad man tycker om allmänt ägda fastighetsbolag så finns det anledning att bli förbannad när man säljer tillgångarna till underpris. Det är ju ett ansvarslöst sätt att hantera skattebetalarnas tillgångar.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är så här det ser ut vid ombildningar. Vinsterna för enskilda hyresgäster är enorma. I synnerhet i attraktiva områden i Stockholm, men även på andra håll i landet. Just när det gäller allmännyttan tycker jag att politikerna är väldigt ansvarslösa när de säljer ut bostäderna till rena underpriser. Om privata hyresbolag väljer att ombilda sina fastigheter är det en sak som berör endast dem.

När det gäller allmännyttan är det våra gemensamma skattepengar som byggt upp de övervärden som finns som inte går att realisera på grund av låg hyressättning. Inget enskilt fastighetsbolag kan bjuda över en bostadsrättsförening om de vill få kalkylen att gå ihop.

Förklaringen till att man prissätter fastigheterna som man gör är just hyresnivån. Man använder intäktssidan samt driftkostnader för att beräkna vad hyresgästerna ska betala. För att det ska vara intressant för en bostadsrättsinnehavare att köpa sin lägenhet måste avgiften och lånen ligga på samma nivå eller helst lägre än de betalat i hyra innan ombildningen. Köparen av bostadsrätten i nästa läge får en helt annan månadskostnad.

Grundproblemet är att ena marknaden är fri och den andra reglerad.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Ja, han kommer skratta hela vägen till banken... Fast det är rätt många under rätt lång tid som fått köpa loss sina lägenheter som genererat miljontals kronor. Den som sätter priset kanske tar en halv mille i fickan för besväret..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Den som sätter priset kanske tar en halv mille i fickan för besväret..

Konsulterna får ju ofta betalt av fastighetsägaren i det här fallet allmännyttan ifall de lyckas förhandla upp priset. Åtminstone hoppas jag att man ger konsulten ett incitament att anstränga sig lite. Jag är inte säker på att jag följer ditt resonemang att de tar en halv miljon i fickan. Givetvis finns det mindre seriösa konsulter. De lär ju inte få mer uppdrag om de blir ertappade att ta pengar för att hålla nere priset. Dessutom får man nog även muta någon tjänsteman på det allmännyttiga bostadsbolaget för att få igenom en sådan affär.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tog inte många inlägg (inget faktiskt) innan den svenska avundsjukan tittade fram. Snubben har gjort sitt livs klipp. Gläds med honom istället!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tog inte många inlägg (inget faktiskt) innan den svenska avundsjukan tittade fram. Snubben har gjort sitt livs klipp. Gläds med honom istället!

Jag hoppas att du är tillräckligt intelligent att förstå att vår bostadspolitik fullständigt havererat i det här landet. Det här handlar inte om avundsjuka eller missunnsamhet. Då har du missförstått hela resonemanget.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Går väl inte riktigt att jämföra med svenska avundsjukan (som jag inte tror på) , då det är finansierat av skattepengar.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det är härligt med hyressubventioner, precis som i gamla Sovjetunionen. Heja Måna!

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Ja, vad säger man? Antingen avreglerar man hyresmarknaden eller så reglerar man bostadsrättsmarknaden. Jag vet iaf vad jag anser.. :rolleyes:

Konstigt att det alltid blir så fel när politikerna ska bestämma hur en hel marknad ska fungera..

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...

Men nu handlade inte tråden om en specifik person utan allmännyttan/bostadsmarknaden. Inlägg som liknar ditt tillför knappast något och är lika tröttsamt att som att läsa muppinlägg i stil med "det går åt helvete med Sverige, vi bara knyter händerna i fickan osv osv osv osv...". Eller något nonsens om jantelagar hit eller dit.
IMHO.

Edit; För att byta ämne helt, vad är det för fel på jantelagen?
Det är knappast något som skadar folk, jag tror att värden skulle vara en bättre plats om alla hade en gnutta jantementalitet.
Vi skulle slippa upplåsta bloggare som tror att andra är intresserade av deras navelludd, vi skulle slippa uppmärksamhetshoror i media och dokusåpor och massvis med andra tröttsamheter.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
I grund och botten är det hyresmarknaden som är helt åt helvete fel.
Hade hyrorna varit marknadsanpassade hade utförsäljningen aldrig ägt rum.

Att idag betala 3500 i hyra i Sthlm för en två är ju helt barockt lågt med tanke på efterfrågan. De som har en hyresrätt i innerstaden idag kan skratta sig lyckliga av flera anledningar. Kanske mest om den faktiskt ombildas till BR.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ja, vad säger man? Antingen avreglerar man hyresmarknaden eller så reglerar man bostadsrättsmarknaden. Jag vet iaf vad jag anser.. :rolleyes:

Konstigt att det alltid blir så fel när politikerna ska bestämma hur en hel marknad ska fungera..

Nu vet jag inte vad du anser.

Hyresregleringen är redan ett faktum. Kommer dock att luckras upp framöver då allmännyttan inte längre kommer att vara vägledande vid hyressättningen. Vi går nog mot mer marknadsanpassade hyror, men det kommer att ta tid att implementera och frågan är om vi går hela vägen. Jag tror inte det.

Om du tänkt dig reglera bostadsrättsmarknaden hur hade du tänkt at det skulle gå till?

Höga skatter vid första försäljningen direkt efter ombildning?
Höga krav på kontant insättning? (minst 30% av köpeskillningen)
Avbetalningskrav på lån? (fullt avbetalt på 30 år)
Slopade ränteavdrag?
Hög bolåneränta?
Återinföra fastighetsskatten?

Att idag betala 3500 i hyra i Sthlm för en två är ju helt barockt lågt med tanke på efterfrågan. De som har en hyresrätt i innerstaden idag kan skratta sig lyckliga av flera anledningar. Kanske mest om den faktiskt ombildas till BR.

Exakt :tummenupp

Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.

Så hur var det nu med jante och den svenska avundsjukan? Varför kan du inte glädjas med de få Stockholmare som betalar 3500 kr/mån(Kan inte vara många dock som har den hyran idag och i så fall var i Stockholm och hur stor tvåa?) för en tvåa i Sthlm precis som den stockholmaren som traskade iväg med 7 av våra skattemiljoner?

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Nu vet jag inte vad du anser.

Hyresregleringen är redan ett faktum. Kommer dock att luckras upp framöver då allmännyttan inte längre kommer att vara vägledande vid hyressättningen. Vi går nog mot mer marknadsanpassade hyror, men det kommer att ta tid att implementera och frågan är om vi går hela vägen. Jag tror inte det.

Om du tänkt dig reglera bostadsrättsmarknaden hur hade du tänkt at det skulle gå till?

Nä, det är väll lite det som var grejen. Det är betydligt enklare att släppa hyresmarknaden fri än att göra tvärt om. Så mycket saker som ställer till det för brf-ägare och hyresgäster bara för att klåfingriga kommunister ska bestämma vad saker har för värde.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Så hur var det nu med jante och den svenska avundsjukan? Varför kan du inte glädjas med de få Stockholmare som betalar 3500 kr/mån(Kan inte vara många dock som har den hyran idag och i så fall var i Stockholm och hur stor tvåa?) för en tvåa i Sthlm precis som den stockholmaren som traskade iväg med 7 av våra skattemiljoner?

Kanske har jag varit med och ombildat några hyresrätter och gjort några klipp på vägen :D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag blir glad åt de som gör storklippen på det här, önskar gärna att jag fått göra det själv.... men det blir ju svårt när man ratar hyresrätter som pesten.

Däremot blir jag förbannad på hur man säljer ut hyresrätter till vrakpriser, de skall säljas till något närmre marknadspris i alla fall.
Fast det är klart, jag är för utförsäljningen men då tillsammans med lite ändringar i lagarna kring besittningsrätt, äganderätt osv... så man kan köpa på sig lite lägenheter och sedan hyra ut till marknadshyra som i så många andra länder i världen.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Fast det är klart, jag är för utförsäljningen men då tillsammans med lite ändringar i lagarna kring besittningsrätt, äganderätt osv... så man kan köpa på sig lite lägenheter och sedan hyra ut till marknadshyra som i så många andra länder i världen.

Exakt. Hyresmarknaden måste avregleras, och någonstans måste man börja.

Jag mår illa av att sponsra massa folks boende. Bättre att de säljer av hela allmännyttan, så kommer marknaden att reglera sig själv tids nog.

Hur fan kan folk tycka att det skall vara lika billigt att bo i Sthlm innerstad som i tex Skövde centrum eller Akalla? Att bo centralt är ingen rättighet.

Jag skulle vilja ha en BMW M3. Helst en 2010:a, men en 09:a funkar också, bara den är ny. Det vore ball. Fin bil det där. Ni övriga borde sponsra mig (och övriga som också vill köra flott) genom förhöjd skatt, för jag tycker att jag har rätt till en sån bil.

Nej just ja, jag har inte råd med en M3:a så jag får köra omkring i nåt som passar min ekonomi bättre.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Hur fan kan folk tycka att det skall vara lika billigt att bo i Sthlm innerstad som i tex Skövde centrum eller Akalla? Att bo centralt är ingen rättighet.

Jo, det är en bostadspolitiskt rättighet. Vem som helst ska kunna bo var som helst genom en hyresrätt. Detta för att undvika att skapa ett segregerat samhälle.

Något sådant har du inte märkt av i Sverige va.... :rolleyes:

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...