Att skenförsäkra ett etiskt dilemma

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Jag har just gått en kurs i etik och moral och då skulle vi komma på ett etiskt dilemma. Då tänkte jag på diskussionen om att skenförsäkra sin mc om man är en ung man i en storstad.

Detta är resultatet.

Att skenförsäkra

Bakgrund

Idagens samhälle inom motorcykel kretsar har det uppstått en diskusion om skenförsäkring. Jag ska fördjupa mig i det etiska dilemmat att skenförsäkra en sportmotorcykel om man är en ung man och bor i en storstad. Sportmotorcyckel kommer hedan efter att benämnas Smc. Att äga en nyare Smc idag har blivit så dyrt att det bara är personer med relativt gott ställt eller bor på landet som har råd att äga en. Därför att försäkringkostnaderna för en Smc är så dyra, detta på grund av att denna fordonstyp är mycket olycksdrabbad. Det är främst unga män som står för de största kostnaderna för försäkringsbolagen eftersom de är mest olycksdrabbade enligt statestiken för denna fordonstyp.

Försäkringsbolagen har en så hög försäkringspremie att den "äter upp" värdet på en Smc på några år om motorcyckeln är helförsäkra och det är en ung man i en storstad som äger den. En Smc som har ett marknadsvärde på 50 000 kronor och ägs av en 20 årig man i Stockholm kan få en premie av ett försäkringsbolag på 20 000 kronor per år. Detta är en väldigt hög premie eftersom att försäkringsbolagen näst intill räknar med att den unga mannen kommer att krocka. Detta eftersom unga män med lite erfarenhet av Smc körning är mer riskbenägna och olycksdrabbade än äldre personer som kör Smc.

Om nu samma man väljer att ställa över ägandet till någon av sina föräldrar så att det ser ut enligt vägverket att det är en annan person som äger och brukar Smc. Kommer försäkrings premien bli lägre, detta på grund av att äldre personer är mindre okycksdrabbade enligt statestiken. De är då en lägre kostnadsgrupp för försäkringsbolagen. Dessa siffror och påstående baserar jag på egna erfarenheter, eftersom jag tidigare har ägt och kört Smc.

Etiskt dilemma
(Detta är en fiktiv berättelse)

En ung man i Stockholm har haft en dröm sedan det att han var 7 år att en dag äga och köra en Smc, efter det att han såg en på skolparkeringen brumma iväg när han gick i först klass. Han har därför varje sommarlov sen det att han var 15 år jobbat på ett sommarjobb som han har hatat men stått ut på grund av drömmen om den egen Smc. Han är nu 20 år gamal och har lyckats sparat ihop 80 000 kr efter allt slit på sommarjobbet under alla år. Har har upprättatt en budget, där 10 000 kronor ska gå till kostnaderna för körkortet, 10 000 kronor ska gå till säkerhetsutrustning (hjälm, handskar,stövlar,skinställ osv). 10 000 kronor uppskattar han att försäkringen på mc kommer att kosta och den ända tänkbara motorcyckel som han är intresserad av kostar 50 000 kronor, hans dröm modell. Med de pengar som han har fått ihop på sommarjobbet har han precis råd med alltting.

Budget:
Sparkapital +80 000kr
Motorcyckel -50 000kr
Säkerhetsutrustning -10 000kr
Försäkringskostnader -10 000kr
Kostnad för körkort -10 000kr
Totalt +-0kr

Han har nu tagit sitt efterlängtade motorcykelkörkort och har precis köpt sin dröm motorcykel idag. Han känner att detta är den lyckligaste dagen i hans liv. Han vill genast ut och prova sin nya motorcykel så han ringer sitt försäkringsbolag, tonerna går och en dam svarar. Han får nu veta att hans motorcykel kostar 25 000 kronor per år att försäkra för honom. Hela hans värld går i bitar, alla förväntingar och glädjen försvinner i ett ögonblick. Han läger på luren med en tung klump i magen.

Hans far som har stått bervid under samtalet ser på sonens blick att något är fel. Sonen förklara situationen för sin far, då säger fadern att han kan ringa och fråga hur mycket han skulle behöva betala i försäkringspremie om han stod som ägde till motorcykeln. Tonern går och han får veta att han bara skulle behöva betala 7000 kronor per år eftersom han har ett skadefritt register. Han frågar nu sonen om han vill ställa över motorcyckeln på honom så att sonen får råd med försäkringspremien och kan åka på en provtur men sin nya motorcykel. Desutom får han lite pengar över som han kan köpa bensin för. Faders känner inte till att det finns risker med att stå som ägare till ett fordon som någon annan brukar. Därför ser han inte problemet med att ställa över motorcyckeln på sig (Risken kan vara att vid en eventuell olycka kan i vissa fall ingen ersättning betalas ut).

Sonen vet att det är fel att ställa över sin motorcyckel på fadern för han känner till riskerna. Dessuton har han följt debatten i motorcyckel kretsar där många anser att det är fel och att man är en"bov" om man skenförsäkra genom att skriva över en motorcyckel på någon annan än brukaren. Därför att då får den åldersgrupp som fadern tillhör stå för kostnaderna om han skulle vara inblandad i någon olycka, då kan premienhöjs för denna grupp.

Men samtidigt vill han så gärna ut och köra med sin nya motorcykel, det har ju varit hans dröm under alla dessa år. Han har ju slitit så mycket på sitt sommarjobb. Så nu frågar han sig själv vad han ska göra?, han väljer att skenförsäkra. Så fadern ringer till försäkringsbolaget och försäkrar motorcykeln. Sonen klär nu på sig sin säkerhetsutrustning och startar motorcyckeln och tar sin första motorcykel tur. Men under turen så känner han att det är något som inte stämmer, det känns inte rätt på något vis att skenförsäkra. Fast det känns ändå så himla bra att få köra motorcyckel och leva ut sin dröm. Därför beslutar han sig att jobba en sommar till på sommarjobbet så att han får råd att betala sin egen försäkring. Men fader får stå som försäkringstagare tills dess att han själv kan betala premien.

För och nackdelar med att skenförsäkra

Fördelar
Den unga mannen kan uppfylla sin dröm om att köra sin motorcyckel.
Lägre försäkrings kostnader.
Han får pengar över som han kan köpa bensin för.
Slipper arbeta en extra sommar på sitt hatade sommarjobb.

Nackdelar
Kan bli utan ersättning vi en olycka.
Högre försäkrings kostnader.
Behöver arbeta en extra sommar på sommar jobbet.
Kan höja försäkringspremien för fadern och fadern försäkrings grupp vi en olycka.
Blir betraktad som en "bov" av andra motorcycklister som inte skenförsäkrar.
Det känns inte rätt psykiskt att skenförsäkra.

Analys av argumenten

Genom att skenförsäkra får han köra sin motorcykel men kan bli utan ersättning vid en olycka. Samtidigt får han en lägre försäkringskostnad och pengar över till bensin. Han slipper arbeta en extra sommar på sommarjobbet så att han kan köra motorcyckel istället. Men om han talar om för andra motorcyklister som är emot skenförsäkringar kommer han bli betraktad som en bov. Dessutom känns det fel psykiskt för honom att skenförsäkra. Om en olycka är framme så kan faderns skadefria register suddas ut och fadern får en högre försäkringspremie än vad han har nu. Hela faderns åldersgrupp kan komma att få beltala för en olycka som igentligen en annan åldersgrupp ska stå för, så att alla deras försäkringspremier blir högre.

Avslutande diskussion

Detta är ett mycket komplext dilemma med många variabler. Igentligen är det bara en person som kan svara på frågan om det är fel etiskt att skenförsäkra, nämligen han själv. Man får helt enkelt ställa sig frågan om det är värt det eller inte?. Väga för och nakdelarna mot varandra och skaffa sig en egen etisk uppfattning om det är rätt eller fel.

Hur skulle ni själva ha agerat om ni var i hans läge?
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Aldrig skenat.

Köp en hoj som är äldre och med mindre effekt.
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Aldrig skenat.

Köp en hoj som är äldre och med mindre effekt.

Den ända hojen som han kunde köpa var ju just den han köpte, han kunde inte tänka sig någon annan. Det var den eller ingen så att säga.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Orka bry sig helt enkelt. Jag skiter fullständigt i hur folk försäkrar, jag svär lika mycket varje gång jag tecknar försäkring ändå.
Skenförsäkrar ej, har dock gjort det i min "ungdom" när man har haft bilar som hade kostat multum annars. Hoj har dock alltid stått på mig. Ducati är billiga...
 

Gabor

Guest
skenförsäkring igen..:D .

har man inte råd så har man inte, då ska man heller inte ha.:pannkyss

Skaffa något att har råd med. Försäkra i eget namn annars får du aldrig någon intjänad tid å skadefria år...hur svårt är det. Billig försäkring är inget man får, det är något man förtjänar, vad svårt det ska vara för alla snorisar att begripa...:yoparty

Sen finns det försäkringar som gäller alla familjemedlemmar som bor på samma adress. Ta en sån istället, då är det ok för alla.:tummenupp
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Låter som på din historia att personen i fråga bor hemma.
Och enligt vårat försäkringsbolag där vi försäkrade min 625a i sommar vart det inga problem eftersom vi bodde under samma tak.

Så när jag krashade i sommar med hojjen som stod på farsan så vart det inga problem alls, dom lagade hojjen utan att klaga det minsta!

Sen så är det väll skenförsäkring att köra med turbo på elle hur?
Fast dom är de minsann inga som klagar på...
 

FreddaGädda

Guest
Han kanske skulle ringt och kollat upp försäkring INNAN han köpte hojen?

Dumheten slår tillbaka..
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Den ända hojen som han kunde köpa var ju just den han köpte, han kunde inte tänka sig någon annan. Det var den eller ingen så att säga.

Väldigt teoretiskt eller så har han helt enkelt inget äkta hojintresse. Kan han inte betala för hojen får han väl köpa en annan, eller skita i det.

Om man nu verkligen tycker om att köra hoj så går nog en hoj för 25 000 som han har råd att försäkra nästan lika bra.

Inget fuskande alltså.
 

FreddaGädda

Guest
Jag tror för övrigt inte att det ens går att försäkra ett etiskt dilemma :mattias
 

Gabor

Guest
Låter som på din historia att personen i fråga bor hemma.
Och enligt vårat försäkringsbolag där vi försäkrade min 625a i sommar vart det inga problem eftersom vi bodde under samma tak.

Så när jag krashade i sommar med hojjen som stod på farsan så vart det inga problem alls, dom lagade hojjen utan att klaga det minsta!

Sen så är det väll skenförsäkring att köra med turbo på elle hur?
Fast dom är de minsann inga som klagar på...

Turbo.?? många som är besiktade å försäkrade därefter...:yoparty
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Turbo.?? många som är besiktade å försäkrade därefter...:yoparty

Njae, inte speciellt många va? Bara för att du har en så innebär inte det alla många andra har det. Och vi kan nog vara överrens om att det är accepterat på ett helt annat sätt jämfört med skenförsäkring via sina päron etc.
 

A_o_D

dead girls never say no
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Skövde
Hoj
zx10r -08
är det inte män över 45 år som står för mest mcolyckor? :va

jag ska sluta skenförsäkra nu för de blir billigare på mig än på farsan nu när man e 25...
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Med de pengar som han har fått ihop på sommarjobbet har han precis råd med alltting.

Budget:
Sparkapital +80 000kr
Motorcyckel -50 000kr
Säkerhetsutrustning -10 000kr
Försäkringskostnader -10 000kr
Kostnad för körkort -10 000kr
Totalt +-0kr

Pojkvaskern har ju inte gjort en budget. Han har skrivit en önskelista. Hade killen i brevet (hej bullen) ringt f-bolaget först skulle han haft en budget och sett att han inte alls hade råd med allting.
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
är det inte män över 45 år som står för mest mcolyckor? :va

jag ska sluta skenförsäkra nu för de blir billigare på mig än på farsan nu när man e 25...

Procentuellt sett står 18-24åringarna på "sporthoj" för flest olyckor.
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw

Sen så är det väll skenförsäkring att köra med turbo på elle hur?
Fast dom är de minsann inga som klagar på...
Visst är det så, har man mer effekt än det som står i registreringsbeviset så är det skenförsäkring. Att tänka på då är att alla hojar som har tex slipon skenförsäkrar, förutsatt att det ökar effekten. Det är ju också ganska vanligt att en hoj är skriven på lägre effekt än vad den har original, och kör man den då i originalutförande skenar man.
 
Last edited:

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Då får du jobba ett år till, eller låna stålar av pappa.

Detta är ett fiktivt delämma, jag har aldrig skenförsäkrat och kommer aldrig att göra det. Men frågan hur man skulle gjort om man var i hans skor.
Jag skulle nog ha ställt av hojen, jobbat en sommar till och sen på hösten när man har fått in lite kulor försäkrat den på mig.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top