Att skenförsäkra ett etiskt dilemma

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Det anser uppenbarligen försäkringsbolagen, och tro mig, dom gör allt dom kan för att skapa en shablon av hur såna som du är som riskgrupp.

Min poäng gick dig förbi helt och hållet... Vad jag försöker säga är att man knappast kan dela in människor i riskgrupper på ett rättvist sätt. Åtminstone inte genom att bara titta på ålder, fordonstyp och hemort. I så fall bör man även blanda in fler faktorer, såsom brottsregister, personligt temperament, skolbetyg, etnisk bakgrund etc etc.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför så otrevlig?
För att du sa "Ja, och det är vi som får betala för era misstag nu. Rättvist?"
Din generation betalar jävlar inte en spänn för vad min generation eventuellt har ställt till med, FÖRSTÅTT?

Noterar även att du undvek den intressantaste frågan av alla, hur mycket ska människor delas in i grupper när vi ändå talar kollektiv lösning?

Tja, som det delas in nu funkar utmärkt för mig, har du några andra förslag kan du ju maila dom till ditt försäkringsbolag.
Och vad du tror att min försäkring baseras på är ju ganska ovidkommande
Jasså? Jag trodde det var det du ville diskutera, men skit samma, jag VET att den baseras på vad försäkringsbolaget tror att din grupp (oavsett om det är 18-20, 18-30 eller vad fan som helst) kommer att kosta dom i utgifter + förtjänst till försäkringsbolaget.

Jag VET också att det inte baseras på vad den gruppen kostade för 20 år sedan, vilket du påstod att den gör.

Min poäng gick dig förbi helt och hållet... Vad jag försöker säga är att man knappast kan dela in människor i riskgrupper på ett rättvist sätt. Åtminstone inte genom att bara titta på ålder, fordonstyp och hemort. I så fall bör man även blanda in fler faktorer, såsom brottsregister, personligt temperament, skolbetyg, etnisk bakgrund etc etc.

Min poäng gick tydligen dig förbi helt och hållet också.
Det är det rättvisaste systemet vi någonsin kan ha.
Försäkringsbolag kan inte bryta ner varenda faktor i sin beräkning, dom får inte göra det, och om dom skulle kunna göra det då är vi tillbaka på ruta ett, var och en betalar själva exakt vad dom kostar, alltså behövs inga försäkringar.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Snyt dig snorvalp, gick informationen in? :tummenupp

Nej, den enda information jag har är att du är en bonnläpp. Det är ett otvivelaktigt faktum, de abnormt högt skurna jeansen och mustachen avslöjar dig. Så, schas med dig nu, gå ut och snickra nya träskor eller vad ni nu gör i obygden. :hej

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Ställ skrotet på farsan och håll käften om det på sporthoj.com så blir alla nöjda och glada :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej, den enda information jag har är att du är en bonnläpp. Det är ett otvivelaktigt faktum, de abnormt högt skurna jeansen och mustachen avslöjar dig. Så, schas med dig nu, gå ut och snickra nya träskor eller vad ni nu gör i obygden. :hej

Attans, tryter argumenten redan så att du måste ta till personangrepp.
Om du inte slängde ur dig idiotiska saker utan att tänka först skulle du inte bli förnedrad av dom som kan det där med logiskt tänkande. :såjaponken

Jeansen är Levis 501, om du tycker dom är abnormt högt skurna så kan du kontakta fabriken om det, men jag tror att dom tillverkade jeans innan du var född, så jag tror inte du kan lära dom speciellt mycket om det heller. :såjaponken

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Alla ni som gnäller att ni får högre premie pga att några skenförsäkrar på sina föräldrar. Vet ni att det blir eran riskgrupp som drabbas om sonen smäller, blir det inte hans grupp som tar smällen ändå. Men om ni har rätt ska jag se till att övertala alla att skenförsäkra så jag får lägre premie. Ensam i min riskgrupp det är ju kalas.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...