Att skenförsäkra ett etiskt dilemma

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Han kunde väl ta trafik- eller halvförsäkring. Det är bara att inse att det aldrig mer kommer vara värt att ta helförsäkring på en ny sporthoj såvida man inte är över 40 år. Deras helförsäkringsdagar är förmodligen också snart över.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Visst är det så, har man mer effekt än det som står i registreringsbeviset så är det skenförsäkring. Att tänka på då är att alla hojar som har tex slipon skenförsäkrar, förutsatt att det ökar effekten. Det är ju också ganska vanligt att en hoj är skriven på lägre effekt än vad den har original, och kör man den då i originalutförande skenar man.
Man skenförsäkrar bilen om man kör längre än man angav vid anskaffning av försäkringen.
Eller om man glömmer att ställa in den i garaget som man sagt att man ska förvara den i.
Usch, död åt skenförsäkrarna. Döda döda döda. :machinegu

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Man skenförsäkrar bilen om man kör längre än man angav vid anskaffning av försäkringen.
Eller om man glömmer att ställa in den i garaget som man sagt att man ska förvara den i.
Usch, död åt skenförsäkrarna. Döda döda döda. :machinegu

Fan, då skenförsäkrar jag ju faktiskt. Jag skrev att jag körde ca 1000-1500mil/år men det blir nog mer :huvet Skjut mig!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fan, då skenförsäkrar jag ju faktiskt. Jag skrev att jag körde ca 1000-1500mil/år men det blir nog mer :huvet Skjut mig!

Jag har inte en aning om hur mycket jag kört eller vad jag sade, är det uppsåtlig skenförsäkring om jag överskridit eller kan jag få strafflindring för att jag varit så jETe-dUm? :gråta

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
Jag har inte en aning om hur mycket jag kört eller vad jag sade, är det uppsåtlig skenförsäkring om jag överskridit eller kan jag få strafflindring för att jag varit så jETe-dUm? :gråta

Så du menar att du kör själv? Har du inte privatchaufför? Alla som inte har det är fan ta mig arbetarklass :D

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Det är som min första bil jag köpte mig nu, Fick mig en billig Bmw 325i -91 för 13k, 13,000KR! Fixade fel på den för 2000kr TOTALT = 15000kr. Kollade upp vad helförsäkring kostade på den på mig då. WEI 23402kr/år Mer än vad bilen kostar, och det är ändå en 1991 årsmodell, 16år gammal bil! Fick lov att ställa den på mor min och vipps så skönt det till 6000kr/år. Tänkte ta trafik på mig först, men det gick på 12000kr/år så det var heller ingen ide nu när man pluggar. Vansinnigt.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Alternativ ett: Avställningsbar försäkring. Ställ av hojen de dagar du inte kör, ställ på när du kör. Ring alla bolag.

Alternativ två: Fixa en försäkring där hojen FÅR stå på farsan och du får köra den.

Alternativ tre: Sälj hojen, köp nåt du har råd att försäkra. Det blir inte tråkigare att köra hoj för att hojen inte ser ut den du drömde om för femton år sen.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Alternativ ett: Avställningsbar försäkring. Ställ av hojen de dagar du inte kör, ställ på när du kör. Ring alla bolag.

Alternativ två: Fixa en försäkring där hojen FÅR stå på farsan och du får köra den.

Alternativ tre: Sälj hojen, köp nåt du har råd att försäkra. Det blir inte tråkigare att köra hoj för att hojen inte ser ut den du drömde om för femton år sen.

Som sagt detta är bara en fiktiv text, personen finns inte i verkligheten.
Men dina alternativ var bra, om jag var personen i texten så skulle jag göra allt för att inte skenförsäkra. Att nu sälja sin drömhoj som han precis har köpt är ett alternativ som jag skulle kunna välja. Så att man får råd att försäkra en billigare hoj på sig själv.

Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Visst är det så, har man mer effekt än det som står i registreringsbeviset så är det skenförsäkring. Att tänka på då är att alla hojar som har tex slipon skenförsäkrar, förutsatt att det ökar effekten. Det är ju också ganska vanligt att en hoj är skriven på lägre effekt än vad den har original, och kör man den då i originalutförande skenar man.

Precis det är därför det är så komiskt att många klagar på folk som har hojjar på pärona.

ALL annan form av skenförsäkring vill Ingen klaga på.
Jag har ALDRIG någonsin sett någon klaga på nån som kör med turbo lr med nytt helsystem me pc3 m.m.

Låt dubbelmoralen flöda! :yoparty

Turbo.?? många som är besiktade å försäkrade därefter...:yoparty

Om 1000 st kör med turbo o 50 har dom reggade som det, anser du det vara många?
Du ska nog se att dom flesta % sett skenförsäkrar som alla andra ungdommar som har på sina föräldrar.
Sen dom som verkligen har reggat hojjen som turbo har skruvat ner trycket MYCKET!

Fast tydligen verkar det okey...

Nej från o med nu tror jag nästan jag ska sätta bil, hojj, ALLT på mina föräldrar sålänge som dom lever!
Sen när nån kommer o klagar skall ja titta på hans slipon/helsystem/turbo o skratta o säga det dära är med skenförsäkring...

Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Nu vill jag bara fråga en sak, det verkar ju finnas en total ovilja att "göra rätt för sig" inom "dagens ungdom" som jag själv tillhör...

Personligen köpte jag hoj efter plånbok och då hade jag inte råd med en R6 eller liknande(jo i inköp hade jag visst det!!!!) men inte i drift på grund av alldeles för hög försäkringskostnad.

Då vart det en cbr600f från 1988 och jag är nöjd o glad med den, för enligt mig handlar inte motorcykelåkning om att vara värst och snabbast jämt.
En dag ska jag ha klarat min högskoleutbildning o ha jobb o då köpa mig den där feta drömhojen jag vill ha.

Jag blir så trött på er bortskämda snorungar som räknar med att ni ska kunna snylta på oss andra som är hederliga, och kommer nån skenförsäkrande "idiotjävel" o pekar på mitt slipon och säger att jag skenförsäkrar så garanterar jag gratis åktur i plingplongtaxi hem till mamma och pappa.

Dra åt helvete! era jävla bortskämda skitungar :mad:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Han fick ett pris på 25000:- per år, men inte har man hojen påställd hela året. Är försäkringen inte avställningsbar får han väl göra ett ägarbyte på hojen. Alltså han kan ha den på sig själv betala månadsvis eller kvartal. Då har han klarat sommaren. Jobbar han då under sommaren kan han ha hoj också . betala resten när lönen kommit, problemet löst.

Last edited:

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Gixxer 750 -98
Nu vill jag bara fråga en sak, det verkar ju finnas en total ovilja att "göra rätt för sig" inom "dagens ungdom" som jag själv tillhör...

Personligen köpte jag hoj efter plånbok och då hade jag inte råd med en R6 eller liknande(jo i inköp hade jag visst det!!!!) men inte i drift på grund av alldeles för hög försäkringskostnad.

Då vart det en cbr600f från 1988 och jag är nöjd o glad med den, för enligt mig handlar inte motorcykelåkning om att vara värst och snabbast jämt.
En dag ska jag ha klarat min högskoleutbildning o ha jobb o då köpa mig den där feta drömhojen jag vill ha.

Jag blir så trött på er bortskämda snorungar som räknar med att ni ska kunna snylta på oss andra som är hederliga, och kommer nån skenförsäkrande "idiotjävel" o pekar på mitt slipon och säger att jag skenförsäkrar så garanterar jag gratis åktur i plingplongtaxi hem till mamma och pappa.

Dra åt helvete! era jävla bortskämda skitungar :mad:

Har du käkat taggtråd till frukost idag eller :6surkart

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
ingen förtillfället
Det gör jag varje morgon :tummenupp

Handen på hjärtat... Vore det inte bättre om försäkringsbolagen gav de yngre (inkl mig själv) en lägre premie så vi KAN försäkra saker på oss själva?
ENLIGT försäkringsbolagens syn på det hela ska inte en 19åring få ha någon bil alls om han bor i närheten av stockholm.
Jag personligen skulle få betala 31tusen kronor (hel/hel) på en gammal bmw 316I från 91. Är det ett rimligt pris för en bil som kostar 16-30tusen på marknaden? Faktum är att ungdomar ÄR mer riskbenägna än 40+, men inte så mycket att samma bil kostar 3100spänn på en 40+. Enligt försäkringsbolagets beräkningar är det då 10 gånger större chans att en 19åring krockar än en 40+.

Försäkringsbolagen VET att ungdomarna ställer bilen på pappa istället, varför inte jämna ut premien istället så folk kan ha bilen på sig själva?
Givetvis ska det vara hyffsat stor skillnad på premien.. låt säga att det dubbla dvs 6100spänn på ungdomen.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Det mest störande är folk som inte fattar vad skenförsäkring är för något. I övrigt bryr jag mig inte om att folk skenförsäkrar, försäkringar bör bygga på solidaritet och att lågriskgrupper betalar för högriskgrupper är så att säga en del av själva idén annars kunde var och en betala för sig själva. Sen tror jag inte det gör sådär väldigt mycket på premien om jag ska vara ärlig. Jag betalar gärna lite extra för att nybörjare ska ha råd att åka motorcykel, alla är vi barn i början.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...