Att skenförsäkra ett etiskt dilemma

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Så du menar det finns olika sorters skenförsäkring.

Som kebbabsås då lr? Mild, Mellan lr stark?

Eller menar du som fågel, fisk lr mittimällan :va

Skenförsäkring som skenförsäkring.

Folk som kör me turbo lr helsystem etc. är lika mkt skenförsäkrare dom som "lånar" hojjen av farsan varannan dag.



Jag vet inte ens mitt exakta vikt/effekt förhållande på hojen, vilket dom flesta förmodligen inte gör heller. Det kan lika gärna vara så att det finns lite mindre effekt pga att motorn gått ett par tusen mil, felinställd mm, alltså finns det säkert många som betalar mer i försäkring än vad de borde. Iof inga jättesummor, men det är det inte på andra hållet heller.

Skriver man hojen på nån annan gör man enbart för att lura försäkringsbolaget. Sätter man på slip-on för att få lite fetare ljud och några hästar extra, så är det ju knappast i syfte att lura bolaget.
Det kan ju skilja rätt många hästar mellan 2 indentiska hojar, ska man då bänka sin nyinköpta hoj, och om man råkar ha en 1 hk extra ringa bolaget be om lite högre premie???

Nånstans får man ju dra gränsen, annars skenförsäkrar ju varenda en som inte kör 100% orginal. Byte till miniblinkers gör ju bågen lite lättare, skenförsäkrar man då?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag vet inte ens mitt exakta vikt/effekt förhållande på hojen, vilket dom flesta förmodligen inte gör heller. Det kan lika gärna vara så att det finns lite mindre effekt pga att motorn gått ett par tusen mil, felinställd mm, alltså finns det säkert många som betalar mer i försäkring än vad de borde. Iof inga jättesummor, men det är det inte på andra hållet heller.

Skriver man hojen på nån annan gör man enbart för att lura försäkringsbolaget. Sätter man på slip-on för att få lite fetare ljud och några hästar extra, så är det ju knappast i syfte att lura bolaget.
Det kan ju skilja rätt många hästar mellan 2 indentiska hojar, ska man då bänka sin nyinköpta hoj, och om man råkar ha en 1 hk extra ringa bolaget be om lite högre premie???

Nånstans får man ju dra gränsen, annars skenförsäkrar ju varenda en som inte kör 100% orginal. Byte till miniblinkers gör ju bågen lite lättare, skenförsäkrar man då?


Slipon osv har ingenting med skenförsäkring att göra, läs på om den juridiska termen "försäkrat intresse".
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2794645 Aldrig skenat.

Köp en hoj som är äldre och med mindre effekt.
Ha! ja till och med en wr 400 99 kostar 8000+ att ställa på mig..
tmn skulle kosta 6 papp på halv försäkring, en jävla 125:a från 00

Dock va det okej för försäkringsbolaget att den står på farsan så länge vi bor under samma tak. :D
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
jag tycker att det är facinerande hur totalt osympatiska och hyckleribenägna folk på SH är ibland. Är ni totalt oförmögna att sätta er in i den fiktiva grabbens situation?


/ Mini, som inte skenförsäkrar...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Problemet med vanligt sunt förnuft är att det inte är så vanligt.
 

Mr Insane

Sinnessjuk
Gick med
13 Feb 2007
Ort
Tunabackar, Uppsala
Hoj
CBR900 RR
Själv har jag hojen försäkrad på mig. den kostar mindre än vad bilen gör.
ganska intressant med tanke på att jag inte ens har A kort än..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Skriver man hojen på nån annan gör man enbart för att lura försäkringsbolaget. Sätter man på slip-on för att få lite fetare ljud och några hästar extra, så är det ju knappast i syfte att lura bolaget.

Men man bör väl ändå anmäla till försäkringsbolaget att man ändrat prestandan? Om det är just vid slip-on montering kan vara osagt, men körsträcka är ju definitivt premiepåverkande. Om jag kör 1500 istället för 1000 mil med bilen så utsätter jag försäkringsbolaget för 50% högre risk vad gäller vagnskadeförsäkringen.
Jag hör ingen som gnyr och gnäller om alla de som lurar till sig massvis i rabatt på vagnskadan, varför?
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Jo, det gör det, för när bolagen jämför inkomster med utgifter för en grupp, så är ju inkomsterna mindre än vad det skulle vara om alla betala ärligt, och så höjs premien för att kompensera glappet...

Men det förutsätter ju att jag krockar/blir påkörd och därmed måste utnyttja min försäkring. Men det har ju hittills inte hänt och lär förhoppningsvis inte hända heller. Jag kör inte så mycket (max 400 mil per säsong) och när jag väl kör så kör jag försiktigt.

Så återigen, det drabbar ingen annan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men det förutsätter ju att jag krockar/blir påkörd och därmed måste utnyttja min försäkring. Men det har ju hittills inte hänt och lär förhoppningsvis inte hända heller. Jag kör inte så mycket (max 400 mil per säsong) och när jag väl kör så kör jag försiktigt.

Så återigen, det drabbar ingen annan.

Jamen då behöver du ju ingen försäkring alls?


Försäkring har man just i förebyggande syfte, jag hade kört bil i 20 år utan att bli påkörd/köra på någon innan jag en dag gled in i en annan bil (på en parkering i max 5km/h) och skalet på hans bakstötfångare sprack, då var det jävligt skönt att säga "Det var mitt fel, min försäkring tar det"

Sen att jag har betalat försäkring i 20 år och förmodligen hade kunnat köpa honom en helt ny bil för dom pengarna, det är mitt val.

Försäkringspremien räknas ut efter den riskgrupp man tillhör, om alla försäkrade på sin riskgrupp så skulle min försäkring bli billigare (eftersom jag uppenbarligen är en gammal jävla stofil), eftersom "min" grupp nu förmodligen betalar en hel del skenförsäkrade fordon, och dom yngre skulle få betala lite mer.

Vad ni glömmer bort är att dom gamla gubbarna (jag och en massa glidare) en gång i tiden också har varit unga och riskbenägna och fått betala för det.
Nu när vi är gamla och tråkiga ska inte vi betala för att yngre förmågor smäller sina fordon.

Min första bil var ett gammalt as, för det var vad jag hade råd med.
Har inte ni råd med en ny motorcykel och dess kostnader så ska ni köra ett gammalt as.
Jag har inte råd med en MV Augusta nu heller, men jag tycker ändå inte att det är rätt att knycka pensionen för min granne för att jag ska se läcker ut vid korvmojen.
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Jamen då behöver du ju ingen försäkring alls?

Det är ju inte riktigt så enkelt. För det första är det ju krav på trafikförsäkring för att ens få vistas i trafiken. Och för det andra så vill jag inte bli stående med en fet faktura om jag skulle råka repa någons bil. Men jag anser inte att risken är större att det skulle hända mig än en 50-årig billist. Körsätt och personlig mognadsgrad borde tas med i beräkningen till försäkringspremien. Frågan är bara hur det kan göras i praktiken.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men jag anser inte att risken är större att det skulle hända mig än en 50-årig billist.

Det anser uppenbarligen försäkringsbolagen, och tro mig, dom gör allt dom kan för att skapa en shablon av hur såna som du är som riskgrupp.

Man kan inte försäkra varje försäkringstagare individuellt, utan man måste utgå ifrån statistik, statistiken säger att din grupp är förjävligt riskbenägna, hk-kåta, testosteronstinna, statusjagande, tävlingsinriktade och hetlevrade.

Jag är nog förmodligen inte urtypisk för min åldersgrupp heller, på gott och ont, men utbetalt av försäkringsbolag ligger jag nog under snittet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Försäkringspremien räknas ut efter den riskgrupp man tillhör....

Både och, invandrare behöver inte betala mer än andra. Vad ska vi säga om det? Jag gissar att du tycker det är helt uppåt väggarna.
http://www.vv.se/templates/page3____778.aspx


Vad ni glömmer bort är att dom gamla gubbarna (jag och en massa glidare) en gång i tiden också har varit unga och riskbenägna och fått betala för det.

Ja, och det är vi som får betala för era misstag nu. Rättvist?


Nu när vi är gamla och tråkiga ska inte vi betala för att yngre förmågor smäller sina fordon.

Nej, men vi betalar premierna ni skapat åt oss. Tack för det liksom. :tummenupp

Jag har aldrig krockat min hoj, massor av malliga gubbstruttar har säkert gjort så på 70-80 talet vilket nu "omöjliggör" vissa hojköp för mig.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Jag har aldrig krockat min hoj, massor av malliga gubbstruttar har säkert gjort så på 70-80 talet vilket nu "omöjliggör" vissa hojköp för mig.

Men du gör det möjligt för dina efterträdare att äga och försäkra en MC vilket i sig kan ses som en otroligt ädel och osjälvisk handling.
Vuxenpoäng till dig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, och det är vi som får betala för era misstag nu. Rättvist?



Nej, men vi betalar premierna ni skapat åt oss. Tack för det liksom. :tummenupp

Har du ofta sådär otur när du tänker?

Varje åldersgrupp betalar för sina skador.
Det är därför yngre betalar mer.

Jag skulle tro att din försäkring baseras på vad som hände i fjol eller max ett par år sedan, inte för tjugo år sedan.
Det är svårt att sätta premierna i realtid, skulle du vilja att dom baserades på vad som hände i går, eller är det för lång eftersläpning för dig?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har du ofta sådär otur när du tänker?

Varje åldersgrupp betalar för sina skador.
Det är därför yngre betalar mer.

Jag skulle tro att din försäkring baseras på vad som hände i fjol eller max ett par år sedan, inte för tjugo år sedan.
Det är svårt att sätta premierna i realtid, skulle du vilja att dom baserades på vad som hände i går, eller är det för lång eftersläpning för dig?


Varför så otrevlig?
Noterar även att du undvek den intressantaste frågan av alla, hur mycket ska människor delas in i grupper när vi ändå talar kollektiv lösning? Hela idén med försäkring är att alla bidrar och vissa utnyttjar. Om alla bidrar med sin egen del kan man lika bra att skita i att försäkra och slanta när notan kommer.
Och vad du tror att min försäkring baseras på är ju ganska ovidkommande, dessutom är det otroligt att perspektivet skulle vara så kort då det så skulle kunan bli väldiga svängningar från år till år, vilket det som bekant inte blir.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top