Lite svar om helikopter och EC135
framför allt farten på helikoptern lär ju påverka soppaförbrukningen, krö den typ 100 km/h drar den nog betydligt mycket mindre än vid 245, så bered dig på att eventuellt rulla runt längre än 2,5h.
Sen kan ju inte helikoptern i sig göra nåt, den ska ju bara hålal reda på dig från luften och dirigera snutbilar efter dig...
Har själv spakat EC135 förut (dock inte för polisens räkning och inte i Sverige) och du har delvis rätt i bränsle-resonemanget.
Vi brukade ha en endurance på ca 2:30 dock sällan längre, då låg farterna ofta mellan 90 och 120 knop (= ca 165-220km/h)
120KIAS är för övrigt cruisespeed och den hastighet man kommer längst med.
Den fart då EC:n drar minst per timma borde ligga runt 65knop.
Flyger man snabbare så drar den mer men brukar inte gå att ligga på mycket mer än 140knop (ca260km/h). Max fart varierar en del beroende på helikopterns vikt.
Som någon resonerade lite luddigt om innan så är flygfarkosters fart en fart som är relativ den luftmassa den färdas i. 120knop indikerad hastighet men i 20knops motvind (ca 10m/s) ger alltså en hastighet över marken på 100knop.
Verkar vara en smart idé det där med att åka i närheten av flygplatser. De kontrollzoner som finns runt större flygplatser är riktigt stora och det kan ibland ta tid att få klareringar att flyga in i dem.
Normalt sett så får man bara flyga in i en kontrollzon via vissa rapporteringspunkter. Vid små flygplatser är det ofta inga konstigheter att få tillstånd att gena hur man vill men det fungerar absolut inte vid en större flygplats.
En polis helikopter skulle knappast få tillstånd att göra något konstigt vid t ex vid Arlanda. Det är stora summor pengar det kostar när passagerar kärror måste ligga i holdnings för länge eller till och med avbryta en landning. Man brukar känna sig väldigt lite och oprioriterad med en helikopter.