Hahaha sjukt kul tråd detta, har läst, skrattat och eftersom man är en funderande människa så beslutade jag mig faktiskt också för att intervjua en polis i ärendet.
Enligt dennes polis utbildningsmaterial samt han/hon själv och även personens befäl är praxis i dagens läge detta.
Jag kör för fort, (på bakhjulet såklart för jag är tuff! Iallafall när jag skryter för kompisarna) kör igenom en kontroll i 150 på 90-sträcka. Detta är scenario 1.
Svar: polis som arbetar vid kontroll gör sitt jobb, kontaktar befäl i länet och ber om tillstånd att ta upp jakt, brottet som begåtts är vårdslöshet i trafik alt grov vårdslöshet i trafik. Sålunda ett bötesföreläggande brott. Befälet kommer i den frågan då ge två alternativ.
1. Följ efter på avstånd, absolut ingen jakt ett pressning av förövaren får förekomma.
2. Avvakta och stanna på platsen.
Om jag då märker att polisen tar upp "jakt" på mig (vilket inte borde ske i 99% av fallen) kan jag enkelt vrida på rullen för att öka avstånd, köra hem och gå in och duscha. Till detta ska också tilläggas att tiden det tar för patrullen att få tillstånd borde generera i ett relativt stort försprång.
Detta är alltså ett förfarande gällande ett bötesbrott!
Scenario 2. Jag ligger och pressar på någon lurvig väg. Märker att jag har en civil/målad bil med i rumpan på avstånd. Fortfarande är brottets karaktär inte tillräckligt grovt för fängelse. (och fortfarande måste patrullen höra sin begäran om att få tillstånd att efterfölja förövaren. Kör till närmsta stad, rulla in där det finns folk, jakten kommer att avbrytas i 99% av fallen, polisens nya riktlinjer sen Sthlm (dödsjakten) är att inga övriga medtrafikanter samt civilister får utsättas för fara samt att brottet är för "snällt" att göra stor sak och få övriga att riskera liv för.
Med andra ord, de står fortfarande bundna av byråkratin att de inte får ingripa då deras egna agerande skulle kunna utgöra en fara för andra civilister, inkl även mig förövaren.
I väldigt många län i Sverige måste patrullen dessutom först kontakta befäl, som i sin tur måste kontakta högre befäl för att få tillstånd.
Tex i Västmanland behöver patrullen godkännande från länspolismästaren för att få tillämpa "jakt" på smitande förövare.
Senaste exemplet på detta var när ett väpnat rån!! Hade begåtts och förövaren flydde på moped! Patrull efterföljde och gärningsmannen flydde in på en cykelbana! Patrullen fick vänta på tillstånd och gärningsmannen försvann... Och i detta fallet gällde det väpnat rån!!
Dessutom får polisen inte lägga ut krokar eller pressa folk till att begå brott (kommer ni ihåg alla filmer om infiltratörer och likn) dessa filmer har en del verklighetsförankring. Som polis kan jag alltså inte jaga en gärningsman så att denna tvingas begå nya brott under tiden!
Skulle detta ske är du en halvduktig advokat senare en fri man och med körkortet kvar.
Detta är alltså inga egna hittepå eller förklaringar utan endast information från den egna Polismyndigheten. Jag kan väl samtidigt som jag känner en lättnad över att de inte får jaga oss fortkörare bli jäkligt arg över att de begränsas enormt i sitt arbete att ta fast lite mer hårdhudat folk.
Jag själv kör enligt principen, gasa om du vill men gör det kanske inte i folktäta områden!
Har funkat hittills och därav behöver jag varken scudmissiler, fällor eller turboskinnställ med Supervingar.
Kör försiktigt därute och hoppas ni får en fortsatt grym höst! Själv är det dags att steloperera ryggen...
/Rookien