Att vara förlovade utan avsikt att gifta sig.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jo det är klart är man så fruktansvärt tråkig att man inte ens kan tänka sig att ha en 6 meningar lång "akt" så finns det inga alternativ i dagsläget.
Finns ju folk som firar mer när de köpt ett hus typ..

En käftsmäll tar inte heller så lång tid. Det gör inte lidandet mindre :hihi

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
...anlita prästen. Men det är ju den fan jag vill ha bort, kyrkan kan jag ta om någon annan än prästen viger oss.
Det hela grundar sig ju i att hennes föräldrar är troende och att hon också kallar sig kristen men ändå är normal eller hur man ska uttrycka sig.

Vi hade en sjökapten som vigselförättare. Han kom i finuniformen och sa några väl valda ord inför sällskapet. Därefter sabrerade jag en flaska bubbel och kaptenen utbringade en skål.
Mycket trevligt och stämningsfullt!
Och försök betala för ett kyrkbröllop i whisky.

Hela problemet är ju att en del troende anser att giftemålet har religösa förtecken medan staten har givit det en sekulär betydelse. Om staten bara år 2000 hade skiljt sitt sätt att registrera folk som sammanlevande från kyrkans genom att hitta på ett eget namn så hade det varit löst. Varför inte registrerat partnerskap?
Det funkade ju bra för de som inte fick "gifta sig" förut.

Folk får ha vilken religon de vill men aldrig i livet att jag lovar något "inför gud" eller låter döpa barn mm och det förutsätter jag att alla respekterar oavsett om dom är kristna, muslimer eller pastafarianer. Min mormor var prästdotter diskussionen har kommit upp.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vi hade en sjökapten som vigselförättare. Han kom i finuniformen och sa några väl valda ord inför sällskapet. Därefter sabrerade jag en flaska bubbel och kaptenen utbringade en skål.
Mycket trevligt och stämningsfullt!
Och försök betala för ett kyrkbröllop i whisky.

Hela problemet är ju att en del troende anser att giftemålet har religösa förtecken medan staten har givit det en sekulär betydelse. Om staten bara år 2000 hade skiljt sitt sätt att registrera folk som sammanlevande från kyrkans genom att hitta på ett eget namn så hade det varit löst. Varför inte registrerat partnerskap?
Det funkade ju bra för de som inte fick "gifta sig" förut.

Folk får ha vilken religon de vill men aldrig i livet att jag lovar något "inför gud" eller låter döpa barn mm och det förutsätter jag att alla respekterar oavsett om dom är kristna, muslimer eller pastafarianer. Min mormor var prästdotter diskussionen har kommit upp.

Ahh, great minds think alike :D Jag vill också ha en sjökapten men det är inte så poppis...
Min tjej hade inte frågat mig angående dop av våra barn och när frågan kom upp så sa jag blankt nej. Det är större chans att helvetet fryser till is innan mina barn tvingas på något dylikt skit. Det respekterade hon, och hennes föräldrar med även om de var besvikna. Jag kläckte faktiskt ur mig nu på midsommarafton, aningens berusad, till svärfar att jag faktiskt inte kan förstå hur vuxna människor behöver ett låtsasväsen att tro på. Det var en ganska hetsig diskussion men vi släppte det med att jag har inga problem med att han tror på gud och han har inga problem med att jag förkastar allt vad religion heter.
De har heller inga problem med att vi inte är gifta, de är religiösa men inte fanatiker som går i kyrkan och sånt skit utan det är mer ett ställningstagande av den enkla sorten. Annars hade jag nog haft svårt att umgås med dem om det genomsyrade deras vardag.

Jag kanske borde fria och under ringen lägger jag en lapp som lyder; Vi gifter oss den dag du skippar prästen :D

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ahh, great minds think alike :D Jag vill också ha en sjökapten men det är inte så poppis...
Min tjej hade inte frågat mig angående dop av våra barn och när frågan kom upp så sa jag blankt nej. Det är större chans att helvetet fryser till is innan mina barn tvingas på något dylikt skit. Det respekterade hon, och hennes föräldrar med även om de var besvikna. Jag kläckte faktiskt ur mig nu på midsommarafton, aningens berusad, till svärfar att jag faktiskt inte kan förstå hur vuxna människor behöver ett låtsasväsen att tro på. Det var en ganska hetsig diskussion men vi släppte det med att jag har inga problem med att han tror på gud och han har inga problem med att jag förkastar allt vad religion heter.
De har heller inga problem med att vi inte är gifta, de är religiösa men inte fanatiker som går i kyrkan och sånt skit utan det är mer ett ställningstagande av den enkla sorten. Annars hade jag nog haft svårt att umgås med dem om det genomsyrade deras vardag.

Jag kanske borde fria och under ringen lägger jag en lapp som lyder; Vi gifter oss den dag du skippar prästen :D

:hihi.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Du kör mitt patenterade ateistfrieri:
"Vill du ingå ett ickereligöst men juridiskt bindande kontrakt om vårat fortsatta samlevende med mig?"

För att det ska anses romantiskt bör ringen ha stenar om 1-1,8ct. Mer så tror hon inte på att det är äkta diamanter, mindre så kanske hon lyssnar på vad du säger och då är det kört.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
En käftsmäll tar inte heller så lång tid. Det gör inte lidandet mindre :hihi

En käftsmäll gör inte så ont. Det går över tills du gifter dig, som man brukar säga :tungan

Men kan du inte förklara vad det är som är så hemskt med att muntligt behöva svara på frågan som du vill att man bara ska behöva skriva under på?
Eller är problemet att man inte kan sitta hemma vid köksbordet och skriva under och skicka in pappret?

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
En käftsmäll gör inte så ont. Det går över tills du gifter dig, som man brukar säga :tungan

Men kan du inte förklara vad det är som är så hemskt med att muntligt behöva svara på frågan som du vill att man bara ska behöva skriva under på?
Eller är problemet att man inte kan sitta hemma vid köksbordet och skriva under och skicka in pappret?

Alla vill inte vara gifta. Alla vill inte ta någon till sin äkta make/maka.

För de som inte vill det hade det varit smidigt om det funnits ett alternativ som ändå ger samma trygghet som ett äktenskap gör.

Det handlar inte om var man är när man skriver sin namnteckning.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

För de som inte vill det hade det varit smidigt om det funnits ett alternativ som ändå ger samma trygghet som ett äktenskap gör.

Okej att en del inte vill gifta sig (inte ens helt oreligiöst)
Men registrerade partners går bra?

Inte för att vara sån men den inställning tycker jag är märklig.

Ungefär som "hen" debatten.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vi hade en sjökapten som vigselförättare. Han kom i finuniformen...

Vi hade också en gammal sjökapten i finuniform som vigselförättare.

Jag har alltid gjort klart att kyrkobröllop varit uteslutet. I början hade min dam svårt att förstå att det fanns alternativ till kyrkan, mest av den enkla anledningen att hon inte kände till något annat och trodde att alternativet var något formelt i stadshuset..

Efter ett tag insåg hon dock det som jag hela tiden försökt förklare, nämligen att man kan utforma dagen och cermonin precis som man själv vill och göra den ännu mer till sin egen.

Så vi gifte oss på en brygga vid en vik nära där jag växt upp. Närvarande var endast våra närmaste familjer.
Vi tog den långa versionen som tog sissådär 3-4 minuter(han var ju gammal!) För att göra det lite mer cermoniellt spelade och sjöng damens syster två låtar(Bla. en akustisk version av Tonight Tonight av Smashing Pumkins) Sen minglades det lite med bubbel och därefter var det höger vänster om...

Dagen efter var det midsommarafton och då hade vi bjudit in resten av släkten samt vänner för en stor fest som blev en kombination av bröllopsfest och midsommarfest.

Att förlova sig utan att gifta sig ser jag inte riktigt poängen med. Det känns däremot lite fjortisaktigt även om jag inte är så traditionsbunden att vi gifte oss inom ett år efter att jag hade fällt frågan och baxat på henne förlovningsringen...

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag tycker personligen att det är alldeles för lätt att gifta sig. Det kan ta uppåt sex månader att skilja sig men att gifta sig är lätt som en plätt o folk gör det av fel anledningar. Det borde ta sex månaders hårda tester innan man får godkänt att gifta sig så att folk får lära sig att kämpa lite för varandra.
Visserligen är skilsmässor lite för enkla om man inte har barn oxå. Borde vara en sexmånaderstid där man tvingas leva o plågas tillsammans där oxå bara för att folk inte ska ta så lätt på skiten. :D

BusAnna

&#1729;&#1605;&#1740;&#1588;&#1729; &#1570;&#1582;
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag tycker personligen att det är alldeles för lätt att gifta sig. Det kan ta uppåt sex månader att skilja sig men att gifta sig är lätt som en plätt o folk gör det av fel anledningar. Det borde ta sex månaders hårda tester innan man får godkänt att gifta sig så att folk får lära sig att kämpa lite för varandra.
Visserligen är skilsmässor lite för enkla om man inte har barn oxå. Borde vara en sexmånaderstid där man tvingas leva o plågas tillsammans där oxå bara för att folk inte ska ta så lätt på skiten. :D

För att? Låt folk ta lätt på det om de vill. Deras liv, de får bestämma. Jag blir provocerad av att staten förhindrar skilsmässa i 6 månader för gifta med barn. Helt obegripligt för den som tror på individens rätt att bestämma över sitt eget liv.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM

Läs Vegas, Elvis. Brudgummen bör bära blå mockaskor.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Okej att en del inte vill gifta sig (inte ens helt oreligiöst)
Men registrerade partners går bra?

Inte för att vara sån men den inställning tycker jag är märklig.

Ungefär som "hen" debatten.

Jag har inte en enda gång nämnt partnerskap.

Ett avtal som ger samma villkor som när man ingår äktenskap. Jag är mycket medveten om att man kan lösa det, men en förenklad version tycker jag hade varit bra.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
För att? Låt folk ta lätt på det om de vill. Deras liv, de får bestämma. Jag blir provocerad av att staten förhindrar skilsmässa i 6 månader för gifta med barn. Helt obegripligt för den som tror på individens rätt att bestämma över sitt eget liv.

Visste att det skulle reta upp nån. :D

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
What happens in Vegas stays in Vegas, gift men ändå inte liksom...

Då kanske det är bättre när man har omvänt problem och gärna vill ha en vigselakt :)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping