Att vara förlovade utan avsikt att gifta sig.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
:rofl Det är det allra enklaste idag.

Jag tror att det är just själva vigselakten som folk som inte vill gifta sig hänger upp sig på.

men lixom att gifta sig genom att skriva på ett papper, jösses hur kul e de - som en bodelning "så skriv på här så e de klart", väldigt känslosamt och vackert:crash

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
men lixom att gifta sig genom att skriva på ett papper, jösses hur kul e de - som en bodelning "så skriv på här så e de klart", väldigt känslosamt och vackert:crash

Alla vill inte gifta sig. Alla vill inte ha det känslosamt och vackert.
För de individerna räcker det att säkra varandras trygghet.

:)

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Om de e ute efter att trygghet så kommer vi tev´bax till mitt första inlägg samboavtal samt inbördes testamente!:tummenupp

Jag har också varit inne på det tidigare så jag är med dig, men när det gäller giftermål är det mycket som sker med automatik.

Samboavtal med inbördes testamente kräver ändå lite mer av dig. Det vore enkelt om man bara kunde skriva att man ska ha samma villkor som om man vore gifta. En genväg hade inte skadat. Jag tror det är många som är sambo som inte skriver avtal och testamente för att det verkar krångligt helt enkelt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Alla vill inte gifta sig. Alla vill inte ha det känslosamt och vackert.
För de individerna räcker det att säkra varandras trygghet.

:)

Jag kan förstå om folk vill manifestera. På sätt och vis kan det ge tyngd åt det egna och gemensamma ställningstagandet. När folk gjort och gör det några gånger är det bara tragiskt.

Jag håller med dig. Det valet och den möjligheten måste finnas och för att få den biten skall inte människor fösas in i sammanhang som kan bli lätt teatrala, inte minst att som gäst behöva genomlida. (Ja, bröllop kan vara fint, trevligt och roligt men det är ett minfält.) Tror det är hälsosamt för relationer om man kan ta bort sådana underliggande orosmoment. När konflikterna kommer hotar inte de omständigheterna att infektera på samma sätt.

I förlängningen på rätt många relationer ser det ju inte så kul ut i nästa led heller med kreativ familjebildning. Tänker på skillnader i arv och slikt.

Angelägna grejer när nu det bästa av en sätter bo och blir gemensam.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Det är väl lite det som är problemet att folk tror att när man har gift sig så är det "tryggt och klart".
vad många inte inser, speciellt de som har barn från tidigare förhållanden, fortfarande måste se över sitt hus och upprätta ett inbördes testamente så att särkullbarnet kommer och kräver sin ars/laglott, kan bli både en kostsam samt obehaglig överraskning.

Ett inbördes testamente är något de flesta borde ha även de som inte lever i något förhållande eller har några barn. Man kanske inte vill att vem som helst ska lägga tassarna på ens kvarlåtenskaper.
Men å andra sidan vad vet jag - jag e ju bara jurist.:va

Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Det är väl lite det som är problemet att folk tror att när man har gift sig så är det "tryggt och klart".
vad många inte inser, speciellt de som har barn från tidigare förhållanden, fortfarande måste se över sitt hus och upprätta ett inbördes testamente så att särkullbarnet kommer och kräver sin ars/laglott, kan bli både en kostsam samt obehaglig överraskning.

Ett inbördes testamente är något de flesta borde ha även de som inte lever i något förhållande eller har några barn. Man kanske inte vill att vem som helst ska lägga tassarna på ens kvarlåtenskaper.
Men å andra sidan vad vet jag - jag e ju bara jurist.:va

Jag håller med dig, men det skulle kunna underlättas för de som inte är jurister.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
För mig fanns det två saker som lockade med giftermålet:
1. Arvsrätten och annat som har med den enes frånfälle att göra.
2. Jag tycker fortfarande att det är en stor grej att samla alla mina bästa vänner, stå inför dem och klargöra att jag har hittat min livspartner och visa hur mycket jag älskar henne och lova henne trohet sedan äta, dricka, dansa och ha kul hela natten... Ett av mitt livs bästa dagar!

Obotlig romantiker...

Jag har faktiskt aldrig fattat varför man inte ska slå på stora trumman när man stadgar sig.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Precis :)

För de som inte vill göra något av det borde det finnas ett papper man skriver under som ger en samma rättigheter och trygghet som ett äktenskap/partnerskap.

Ja men Anna du menar alltså att det största problemet är att två kommunalarbetare ska titta på när du skriver på pappret och det borde tas bort?
Isåfall går det säkert ordna så dom står bakom nån slags spegelglas :7peta

Tror nog det är bra att ha vittnen på en sånt avtal.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ja men Anna du menar alltså att det största problemet är att två kommunalarbetare ska titta på när du skriver på pappret och det borde tas bort?
Isåfall går det säkert ordna så dom står bakom nån slags spegelglas :7peta

Tror nog det är bra att ha vittnen på en sånt avtal.

Du måste fortfarande genomföra en vigselakt.
Det är inte alla som vill det. Fortfarande. Jisses vad jag får upprepa mig i denna tråden. :7peta

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Kommer ihåg när jag var i 15 års åldern (1999) Då började det bli populärt att förlova sig hit o dit. Till o med 14 åringar höll med detta.
Nu har det avstannat som tur är då jag tycker det är lika löjligt då som nu att förlova sig om man inte har ett genuint intresse att gifta sig inom kort.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Har man barn har jag full förståelse för det vad gäller just arvsrätten.

När det gäller par utan barn är det inte svårare att skriva ett testamente.

Det blir besvärligare att dela på sig om man har ingått äktenskap. Ja, när det gäller förhållanden är jag cynisk. :näsblod

Inte särskilt besvärligt. Jag kände ett barnlöst par som var gifta. Hon ville skilja sig och han gick med på det. De skrev på papprena och allt var klart på tre veckor. :fakta

Verkar krångligt att inte va gift...

Japp. Känner ett par som har hus och tre barn. De skrev MASSOR av papper hos advokat, istället för att gifta sig. Fattar inte varför. :huvet :va

Efter att vi köpt villa ihop så var vi så ekonomiskt insyltade i varandra att det var lika bra att gifta sig. Det är femton år sedan. :krama

Samma efternamn ÄR coolt! :rock Kul att se folks förvånade min när man ska uppge namn på barnen, sig själv och barnens pappa, och det är SAMMA namn på alla. :yoparty Vi är numera undantag isf regel. :D

PS. Fördelen med att gifta sig först, är att maken slapp att gå till Soss och 'erkänna'. :rofl

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Inte särskilt besvärligt. Jag kände ett barnlöst par som var gifta. Hon ville skilja sig och han gick med på det. De skrev på papprena och allt var klart på tre veckor. :fakta

Japp. Känner ett par som har hus och tre barn. De skrev MASSOR av papper hos advokat, istället för att gifta sig. Fattar inte varför. :huvet :va

Efter att vi köpt villa ihop så var vi så ekonomiskt insyltade i varandra att det var lika bra att gifta sig. Det är femton år sedan. :krama

Samma efternamn ÄR coolt! :rock Kul att se folks förvånade min när man ska uppge namn på barnen, sig själv och barnens pappa, och det är SAMMA namn på alla. :yoparty Vi är numera undantag isf regel. :D

PS. Fördelen med att gifta sig först, är att maken slapp att gå till Soss och 'erkänna'. :rofl

Fördel för vem?:glömdet

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Fördel för vem?:glömdet

Vet inte vad du tycker är kul, :rolleyes: men....

Killkompisar som INTE tyckte det var skoj har berättat om besöket hos soss, då de fått redogöra för hur de haft sex. :rodnar En del tanter på soss har tydligen en förmåga att ställa frågor på ett sätt som de inte riktigt uppskattade... :7peta

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vet inte vad du tycker är kul, :rolleyes: men....

Killkompisar som INTE tyckte det var skoj har berättat om besöket hos soss, då de fått redogöra för hur de haft sex. :rodnar En del tanter på soss har tydligen en förmåga att ställa frågor på ett sätt som de inte riktigt uppskattade... :7peta
Nog en skröna om de ställer sådana frågor är det väl bara be dem dra åt helvete

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag antar att vigsel utan präst är en omöjlighet?
Högt upp på listan över saker man ska prata om tidigt i ett förhållande. Det kan bli ett evigt trätande om det där. Lycka till :D

Vi pratade tidigt om det. Vi har 13 år tillsammans varav runt 10 som förlovade. Hon ville gifta sig väldigt mycket för över 5 år sedan och går runt och surar för att jag inte friar men jag har sagt att det gör jag inte förrän jag har fått klartecken på vad som gäller. Det jag säger med andra ord. Så hon får gå och sura i fortsättningen med, jag lider ju inte av det direkt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
För övrigt, kan man gifta sig utan att någon byter namn? Jag vill inte att hon tar mitt och jag ville inte ha hennes och hon är nog ganska anonym i den frågan :va
Bådas efternamn börjar dock på W så jag tänkte att vi kanske kunde byta namn till WW men det lär ju inte gå igenom :D

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping