att vara i hojform

IGNJATOVIC

Guest
En del av motorcykelåkning är ju att vara i hojform - i alla fall när man kommer till racingen.

Jag har lagt på mig lite fett de senaste åren - jag springer 2 gånger i veckan och äter det jag känner för dvs. jag tänker inte riktigt så mkt på vad jag äter.

Jag är 180 lång och väger 84 kilo - har lite fett på magen men inte så mkt. Hur ska man få bort det här utan att förlora muskler? Jag springer ju som sagt lite men jag har hört att man förlorar muskler när man är ute och springer...

Allt verkar vara så krångligt.. hur göra för att få bort fettet men ha kvar musklerna?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Bästa sättet att bränna fett utan att ta för mkt påmusklerna är att powerwalka... ut o gå i hastigt tempo...

Men du måste ju varva styrketräning me cardio...

IGNJATOVIC

Guest
Bästa sättet att bränna fett utan att ta för mkt påmusklerna är att powerwalka... ut o gå i hastigt tempo...

Men du måste ju varva styrketräning me cardio...

Jag tycker att det är skittråkigt att promenera... kan man inte bränna fett när man springer istället?

Hur ofta ska man promenera/ styrketräna då? Jag väger 84 och bör la tappa minst 5 kg tycker jag.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jag tycker att det är skittråkigt att promenera... kan man inte bränna fett när man springer istället?

Hur ofta ska man promenera/ styrketräna då? Jag väger 84 och bör la tappa minst 5 kg tycker jag.

bränna fet gör du genom en förhöjd ämnesomsättning, de får du om du går utan avbrott längre stunder ca 90min (eller PowerWalk:a som AndreasNo säger) de ger mer än att köra slut på dig själv på 60min genom att springa,

IGNJATOVIC

Guest
bränna fet gör du genom en förhöjd ämnesomsättning, de får du om du går utan avbrott längre stunder ca 90min (eller PowerWalk:a som AndreasNo säger) de ger mer än att köra slut på dig själv på 60min genom att springa,

Men grejen är den att jag kör hellre slut på mig själv 60 min än promenerar 90 min.

Om jag springer 3 gånger i veckan och styrketränar relativt tungt en gång i veckan (hela kroppen) - tror du att jag kommer att bränna nåt då?

Din syrra borde ju veta... har bytt msn och har inte hennes adress där - kan du PM:a hennes msn?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Du ska inte lyssna på allt skräp på tv och i tidningar! Löpning är grymt bra för det ger dig även bättre ork totalt! Men du måste öka lite i träningsfrekvensen till 3-4ggr/vecka och försöka äta regelbundet! Variera även längden och intensiteten i passen så att du en vecka springer långt för uthållighet och nästa kort med högt tempo annars kommer bara kroppen vänja sig och stanna av efter någon vecka! Jag har studerat detta i 3,5 år på universitet så lite koll har jag...

IGNJATOVIC

Guest
Du ska inte lyssna på allt skräp på tv och i tidningar! Löpning är grymt bra för det ger dig även bättre ork totalt! Men du måste öka lite i träningsfrekvensen till 3-4ggr/vecka och försöka äta regelbundet! Variera även längden och intensiteten i passen så att du en vecka springer långt för uthållighet och nästa kort med högt tempo annars kommer bara kroppen vänja sig och stanna av efter någon vecka! Jag har studerat detta i 3,5 år på universitet så lite koll har jag...

Jag tycker att det du skriver låter väldigt förnuftigt. Jag behöver ju bra fokus eftersom jag råpluggar feta böcker varje dag.

Ska komma ihåg det du sa om längd och intensitet. När jag springer springer jag kanske 8-10 km. Ska jag fortsätta med det eller fokusera på mer intensiva löparpass på 30 min?

Kan jag alltså skita i styrketräningen? Och ändå behålla min muskler?

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Vänta inte att resultat ska visa sig efter 2 veckor utan det tar 2 månader av ihållande träning för att kroppen ska lägga om! Vill du inte tappa muskler så kör lite lätt styrketräning eller armhävningar och liknande hemma!

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03

Man bör ju oxå tänka på att en 85 kilos kropp inte direkt är nåt man bara slänger ut på gatan o börjar springa med... knän osv är ganska duktiga på att gå sönder :p...
O som sagt, löpning bränner mer muskler än att gå...

Själv föredrar jag att spela innebandy o sånna saker :D

IGNJATOVIC

Guest
Vänta inte att resultat ska visa sig efter 2 veckor utan det tar 2 månader av ihållande träning för att kroppen ska lägga om! Vill du inte tappa muskler så kör lite lätt styrketräning eller armhävningar och liknande hemma!

Ja det förstår jag. Okej- men jag gör som du säger då - att jag springer på uthållighet en vecka (4 ggr) och springer på intensitet en vecka (4 ggr).

Sen gör jag lite armhävningar och situps 2 gånger i veckan - räcker det? :D Säg jaa :arsele

Man bör ju oxå tänka på att en 85 kilos kropp inte direkt är nåt man bara slänger ut på gatan o börjar springa med... knän osv är ganska duktiga på att gå sönder :p...

Jag springer redan nu med min manliga biff kropp och jag har inga problem med knäna alls :D Alltså jag är inte så fet - är rätt mkt muskler på mig så det är ingen fettklump som är ute och springer i Jönköping ;)

Last edited:

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
8-10 km är bra för din uthållighet som kommer att öka succesivt, varva med 2-4 km då du riktigt knäcker dig själv så kommer kroppen alldrig kunna luta sig tillbaka och sluta arbeta utan hela tiden utvecklas! Tänk även på att lägga in en vilovecka då du låter kroppen bygga upp sig själv detta kan du göra med 6-7veckors mellanrum.

Ja det förstår jag. Okej- men jag gör som du säger då - att jag springer på uthållighet en vecka (4 ggr) och springer på intensitet en vecka (4 ggr).

Sen gör jag lite armhävningar och situps 2 gånger i veckan - räcker det? :D Säg jaa :arsele

Jag springer redan nu med min manliga biff kropp och jag har inga problem med knäna alls :D Alltså jag är inte så fet - är rätt mkt muskler på mig så det är ingen fettklump som är ute och springer i Jönköping ;)

Jepp du är på helt rätt spår! Lycka till!

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

nu pratade vi enbart effektiv fettförbränning ingen styrketräning å kondition..

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03

Knäna pajar inte på en vecka, även detta tar lite tid...
Så se till att ha rätt skor om du ska va ute o springa...

IGNJATOVIC

Guest
8-10 km är bra för din uthållighet som kommer att öka succesivt, varva med 2-4 km då du riktigt knäcker dig själv så kommer kroppen alldrig kunna luta sig tillbaka och sluta arbeta utan hela tiden utvecklas! Tänk även på att lägga in en vilovecka då du låter kroppen bygga upp sig själv detta kan du göra med 6-7veckors mellanrum.

Okej - men du svarade aldrig på det där med armhävningarna och situpsen? Hur ofta göra? Göra överhuvudtaget?

Mitt mål - behålla muskler, bränna fett, ännu bättre kondition och ännu bättre uthållighet.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Okej - men du svarade aldrig på det där med armhävningarna och situpsen? Hur ofta göra? Göra överhuvudtaget?

Mitt mål - behålla muskler, bränna fett, ännu bättre kondition och ännu bättre uthållighet.

armhävningar o situps kan du göra varje kväll...
det är inte så hård träning direkt så de kan du göra några stycken varje kväll, de glömmer nån kväll o då får kroppen lite vila från de....

IGNJATOVIC

Guest
Knäna pajar inte på en vecka, även detta tar lite tid...
Så se till att ha rätt skor om du ska va ute o springa...

Men herregud:arsele Du pratar med en kille som spelat fotboll i juniorallsvenskan och fotboll för övrigt i 13 år - så okunnig är jag inte - jag är bara kass på den där fettförbrännar grejen (för jag har aldrig behövt det när jag spelat - men nu spelar jag inte längre - jag pluggar och hoj - mitt absolut superstora aboslut roligaste intresse :D)

armhävningar o situps kan du göra varje kväll...
det är inte så hård träning direkt så de kan du göra några stycken varje kväll, de glömmer nån kväll o då får kroppen lite vila från de....

NOOOOOO *panik* måste jag verkligen styrketräna varje kväll? Alltså det är så jäkla surt... finns det inga alternativ?

Last edited:

Fritzon

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Hoj
CBR1000RR
Börja med att halvera alla dagens måltider så ska du få se att det händer grejer i kombination med lite motion ! Du kommer ALDRIG vara mätt :tungan men du går heller inte runt och är jättehungrig och efter ett tag så börjar du vänja dig vid det och då går det som på räls !!:tummenupp

EDIT: halvera = hälften så stora portioner.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6

Helt sant att gång bränner mer fett UNDER tiden dock så ändrar ihållande löpträning ditt fettutnytjande under hela dagen dvs utnyttjar det mer och därför även under dagar du inte tränar. gissa vilket som vinner ilängden...

IGNJATOVIC

Guest
Börja med att halvera alla dagens måltider så ska du få se att det händer grejer i kombination med lite motion ! Du kommer ALDRIG vara mätt :tungan men du går heller inte runt och är jättehungrig och efter ett tag så börjar du vänja dig vid det och då går det som på räls !!:tummenupp

EDIT: halvera = hälften så stora portioner.

Menar du allvar? Jag ska alltså äta mkt mindre - få i mig mindre energi och ändå springa 4 gånger i veckan?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln