Min fru har berättat om denna tråden.
Jag krascha själv i augusti 2014. En kurva efter en uppförsbacke där man inte såg att vägen svängde nästan 90 grader vänster. 70-väg, inga skyltar. Trafikverket sa "Vi varnar inte för kurvor på kruviga vägar". Det är en rätt fet lögn. Man kan bara åka på Härskogsvägen inte långt från där jag krasha och den är gödslad med skyltar med tillägsskylten "Svår kurva", och där är det rätt onödigt egentligen.
Jag gick rätt fram, jag hade kanske 65 km/h, bromsade ner lite, kanske till 55-60 och det blev en high-side, jag flög dock inte nämvärt. På kraschstället är en gammal nerbrunnen kyrka med lite gravstenar och vägen gör en skarp vänster och sen en skarp höger samtidigt som den smalnar av rejält. Lämplig hastighet är 20-30 km/h. I detta parti är det på båda sidor stenmurar, ca en halvmeter höra, säkert K-märkta. Jag bromsade, slog över och slog emot stenmuren med höger sida av bröstkorgen, jag minns att jag tänkte, "Jaha, nu är det kört för gott.". Ett par satt på den K-märkta kyrkogården och fikade. De sa efteråt att jag hade vrålat rätt bra innan det small, men det har jag inget minne av.
Jag träffade stenmuren med höger sida av bröstkorgen. Sju revbensbrott och frakturer på "transversala utskott", utskott på ryggraden med små skålar i vilka revbenen är ledade i. Det tog en evighet innan ambulansen kom, typ 20 min, så under tiden hann jag be de som hjälpte mig att ta en selfie när jag ligger på muren, Jag hann bli helt blind på grund av chocken i kroppen. Medvetandet förlorade jag aldrig dock. De ville klippa tischan i ambulansen, den var ju nästan ny så det det fick de inte. Gjorde lite ont att krångla sig ur den.
På akutintaget kommenterade de mina strumpor, fina med blommor på (min frus strumpor).
I efterhand har jag räknat lite på det och kommit fram till att det motsvarade ett fall från 12 meters höjd.
Det hände på onsdagen, på lördagen hade jag permission, i efterhand har hon berättat att hon var extremt orolig. Vi var på bio och jag gick i foajén med min vänstra arm framför mig som skydd mot att folk skulle stöta in i mig. Tydligen somnade jag under reklamen också, morfin i hög dos har tydligen den effekten. Jag är inte särskilt empatiskt lagd och var mest som ett frågetecken när hon berättade hur hon i efterhand upplevde permissionen.
På söndagen hade jag tröttnat på sjukhusmiljön och flydde, min bror mötte upp med bil och vi åkte till olycksplatsen. På måndagen blev jag utskriven. En vecka senare var jag tillbaka på akuten efter en kraftig nysning jag inte kunde häva.
Jag och min iPad i ett par månader i soffan. Sedan mitten av okt jobba 50%, sen 75% och nu snart 100%.
Trafikförsäkringen går tydligen in och betalar hela inkomsförlusten (minus försäkringskassan och en annan försäkring jag har) upp till 100%. Det är najs.
Jag har fått frågan oräkneliga gånger på jobbet: "Ska du sluta köra motorcykel nu då?" En kollega har kraschat tre gånger med vanlig cykel, en gång med brutet nyckelben och ett revben, en annan gång påkörd bakifrån av bil, dock utan skador. Jag frågade honom om någon hade frågat om han skulle sluta cykla. Svaret var "Nä".
Lärdomar:
* Kör inte 125:a (min pendlingshoj, RIP), på en seg hoj släpper man inte gasen från maxläget när man fått upp farten
* På okänd väg, lita inte att skyltar finns vid skarpa kurvor eller att skyltar som visar lämplig fart finns
* Om du har sju revbensbrott, nys inte. Om du gör det så gör det så ont att du inte vill leva just då.
* Bröstkorgen är kroppens naturliga airbag
* Jag hade en jävla tur, alla andra möjliga träffpunkter på kroppen i stenmuren hade förmodligen varit värre
* Cykla inte, om du råkar ut för singeolycka på cykel utan fet privat olyckfallsförsäkring så kan du se fram emot resten av livet med 9000 kr/mån
Att sluta köra hoj för att man kraschat är som att säga att man ska sluta med elektricitet för att man fått en stöt en gång.
/rob