Att vara närmast anhörig till en biker som är med i en olycka

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Iofs ingen omfattande skada eller process, men jag vurpade med trampcykeln i somras och fick åka ambulans till sjukhuset för omplåstring och röntgen. Ringde dagen därpå försäkringsbolaget jag har olycksfallsförsäkring hos och fick direkt på telefon fastställt en summa för akutvård, skador på cykel och kläder. Krävdes inga kvitton, intyg eller något liknande överhuvudtaget. Pengarna betalades ut direkt och var på mitt konto efter ett par dagar. Det tyckte jag var smidigt!

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Han finns på sjukhuset har blivit vardag?

Jag vet inte hur det gick till eller när det hände. En dag kom jag bara på att "han finns inte här utan "bor" på sjukhuset numera och det har blivit vardag". Jag som tänkt hela tiden att jag vägrar acceptera att han "är på sjukhus".

I början dukade jag fram en tallrik för mycket hela tiden. Eller sa saker som inkluderade att han var hemma. Nu har hjärnan fattat att han inte är här längre. När jag skulle köra honom till sjukhuset i söndags efter helgpermissen sa jag "när vill du jag ska skjutsa hem dig" och kommer på att "hem" refererade till sjukhuset.

Jag hatart.

Jag som vägrade acceptera har utan min inblandning på något sätt ändå gjort det. Usch.

Tiden går och han blir bättre. Det är 100 dagar sedan olyckan på lördag. Firar man det tänker jag? Fira att han efter 100 dagar faktiskt fått tillbaka både känsel och funktion i nederdelen av kroppen. Allt är ju inte återställt men på god väg, han har kommit långt.

Vi pratar ofta i veckorna om vilken mat vi ska laga till helgen, vilka godsaker ska fixas hem, vi har sagt flera gånger att vi ska gå på bio och restaurang. Sen kommer helgen och jag har inte handlat hem rätt saker, det kommer folk och hälsar på, jag har inte ork att åka iväg till en biograf, jag har ingen lust att laga den där maten eller göra det vi tänkt oss. Så det mesta uteblir. Det gör mig alltid så ledsen när jag tänker på hur vi planerat och sett fram mot något och så blir det inget av för jag inte orkar sen när det väl är dags. Jag vill ingenting när han väl är hemma. Sova möjligen. Eller prata. Möjligen sitta i soffan och se en film, men det är knappt det. Jag låter det vara så. Tänker att det är många kvällar som jag inte haft någon vuxen att prata med och många nätter att ha fått sova själv. Så det är väl det som behövs. Prata och sova.

Förra helgen testade jag att köra lite på gatan utanför med min hoj. Sambon satt i rullstol och tittade på. Jag tänkte att det skulle kännas jättekonstigt. Jag brukar ha massa nojjor i skallen och köra vingligt och osäkert på första turen för året. Men nu bara gick jag ut, klädde på mig stället och körde iväg på hojen som inget hade hänt. Jag fattade ingenting. Borde jag inte ha blivit åtminstone lite påverkad psykiskt av hans olycka och fått mer skräck för att köra hoj själv? Jättemärkligt. Tror fortfarande det ska komma ifatt mig och att jag ska bli skitskraj för hojkörningen. Men ja ja... jag körde lite. Det kändes... bra?! Skitskumt. På riktigt. Kanske har hjärnan stängt av några emotionella delar eller nått, jag vet inte. Men jag körde lite fram och tillbaka. Började till och med stå upp, leka runt lite och svänga fram och tillbaka... inget läskigt alls.

På söndag väntar sol och 10 plus säger väderleksrapporten. Ooohhh.... Ehhh... undrar hur sambon ska ta emot det? Ska jag köra en längre sväng själv? Han kan ju inte köra bil efter ens en gång. Ska han sitta här hemma själv. Han kommer ju varken in eller ut ur huset utan min eller någon annans hjälp. Hur ska han känna inför vårsol och värme och så åker jag iväg själv på hoj. Han säger att han vill se mig köra och det gör honom glad. Vi får väl se vad det blir. Kanske blir det en sån där helg igen där jag ändå inte orkar någonting utan bara vill ligga i sängen med täcket långt uppdraget.

Tyst önskar jag "kom hem nu". Jag vet att han får utväxling av att vara kvar på sjukhuset men själv bara väntar jag. Väntar och försöker stå ut. Visst har det blivit vardag. Men det är inte en vardag jag vill ha. Jag längtar efter något annat än det här. Kanske skulle vara skönt med en egen liten hojtur på söndag trots allt...

Jabbekot

Jabbekot
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
89:a GPZ900R A6 och en 95:a CBR1000F
Tror att sambon skulle önske, att du tog en sväng: Bara du o hojen. Han vet. Han kännar. Självklart skulle han ville köra själv, men han vet att det inte går. Tror, att han blir glad, när han ser och upplevar att du är glad.
Du måste leva. Utan skuldkänsla och utom honom på vardagarne. Det vet han.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Söndag... igen... timmen närmar sig då jag måste lämna tillbaka sambon till sjukhuset. Jag fattar inte varför han aldrig blir utskriven???? I lördags körde han några hundra meter på sin sporttourer. Känns så galet att han fortfarande inte får komma hem mer än på permis. Närmar sig fem månader och jag är mer än kräknödigt trött på ensamhet. Köra hoj själv är dessutom dötråkigt.:gråta:zpy

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
5 månader, shit vad tiden gått. Förstår att det är tråkigt att köra själv, men snart borde han väl få komma hem? /b

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
5 månader, shit vad tiden gått. Förstår att det är tråkigt att köra själv, men snart borde han väl få komma hem? /b

Jag trodde han skulle få komma hem i månadsskiftet januari/februari, så lät det först. Sen har det flyttats om och om igen. Mötet för en månad sedan sa de att de skulle träffas igen i veckan efter påsk och se om de kan bestämma ett datum för utskrivning. Jag har inte hört något än. Jag är så trött på att bli besviken och ledsen på att det alltid låter "en månad till så får vi se sen" så jag har ärligt talat gett upp. Han är sjukskriven augusti ut tror jag. Antar att de kan hålla kvar honom tills dess då. Nej jag är inte pepp. I morgon ska jag dessutom ringa firman som ska hjälpa mig sälja min hoj. Kommer inte vara glad då heller. Livet är uselt, för att citera min tonåring.

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Förstår att det är svårt att hålla motivationen uppe, men snart går vi mot semestertider och då brukar dom väl vilja tömma avdelningarna på sjukhusen så mycket det går. Så innan Augusti borde han vara hemma. Vad vill han själv? Vill han vara kvar för rehaben, eller kan han ligga på för att bli utskriven. Min make var så pass besvärligt patient så du mer eller mindre kastade ut honom, på tok för tidigt enligt mig men det gick ju det oxså.
Säljer du hojen för att få ekonomin att funka? Eller för att det är tråkigt att köra själv?

/B

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jag trodde han skulle få komma hem i månadsskiftet januari/februari, så lät det först. Sen har det flyttats om och om igen. Mötet för en månad sedan sa de att de skulle träffas igen i veckan efter påsk och se om de kan bestämma ett datum för utskrivning. Jag har inte hört något än. Jag är så trött på att bli besviken och ledsen på att det alltid låter "en månad till så får vi se sen" så jag har ärligt talat gett upp. Han är sjukskriven augusti ut tror jag. Antar att de kan hålla kvar honom tills dess då. Nej jag är inte pepp. I morgon ska jag dessutom ringa firman som ska hjälpa mig sälja min hoj. Kommer inte vara glad då heller. Livet är uselt, för att citera min tonåring.

Måste ju finnas en anledning till att de endast ger han permis istället för utskrivning som inte näms här när man idag inte behåller några patienter längre än nödvändigt.Men att sälja din hoj om det inte är pga ekonomiska detaljer är helt fel.Har själv en del väldigt dåliga livs erfarenheter när livet är som värst mot annhöriga med sjukdomar där hojen för egen del då varit en STOR räddning.Skickar en kram på distans om gubben nu inte tar illa upp. :crash

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Förstår att det är svårt att hålla motivationen uppe, men snart går vi mot semestertider och då brukar dom väl vilja tömma avdelningarna på sjukhusen så mycket det går. Så innan Augusti borde han vara hemma. Vad vill han själv? Vill han vara kvar för rehaben, eller kan han ligga på för att bli utskriven. Min make var så pass besvärligt patient så du mer eller mindre kastade ut honom, på tok för tidigt enligt mig men det gick ju det oxså.
Säljer du hojen för att få ekonomin att funka? Eller för att det är tråkigt att köra själv?

/B

Måste ju finnas en anledning till att de endast ger han permis istället för utskrivning som inte näms här när man idag inte behåller några patienter längre än nödvändigt.Men att sälja din hoj om det inte är pga ekonomiska detaljer är helt fel.Har själv en del väldigt dåliga livs erfarenheter när livet är som värst mot annhöriga med sjukdomar där hojen för egen del då varit en STOR räddning.Skickar en kram på distans om gubben nu inte tar illa upp. :crash

Ekonomi eller inte, jag hade ändå funderat på att byta hoj. Nu tänkte jag prova att sälja så jag kan lösa det lånet och köpa en begagnad av något annat istället för pengen som blir över. Jag är klar med sporttouring. Åker jag till Nürburgring en tredje resa vill jag ha en sporthoj och åka bil ner :D

Men vet ni vad... jag fick precis beskedet att på fredag ska han skrivas ut. Jag sitter och blinkar tårar och undrar om jag verkligen vågar tro på det. Men så säger han. Sen kommer han väl behöva skjuts dit för träning några gånger i veckan men vad är väl det. Det ska firas i helgen :fakta Kör ni förbi oss i Långtora utanför Enköping, någon så får ni tuta hej vilt! SKa sätta upp skyltar! Och stanna på fika vet ja! Ska nog ta och baka något!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som hon säger så är folk välkomna förbi på spontanfika i helgen, sedan tänkte jag väl försöka få till en grillfest också lite senare för folk. :D Jag kan tyvärr inte guida några skoj turer än, så det får jag fixa senare i sommar isf. ;)

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Fantastiskt kul! :krama Hade jag inte bott i så långt söderut så hade jag gärna kommit förbi på en fika! :)

moddlaren

Guest
Låter ju enormt trevligt.. Att bryta nacken o att sedan kunna puttra iväg på hojen 5 månader senare måste nog räknas som previligerat.

Tror i min vildaste fantasi att den tillfriskningen är snabbare än normalt, troligen pga en skapligt vältränad kropp o ett jävlar annamat utöver det vanliga.

Bara att önska en hojbroder med dito en mycket trevlig sommar med långa njutningsfulla åkturer:hihi

Mvh

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Låter KANON
Önskar er alla välgång nu och fortsatt framgång med den fortsatta tillfriskningen !!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låter ju enormt trevligt.. Att bryta nacken o att sedan kunna puttra iväg på hojen 5 månader senare måste nog räknas som previligerat.

Tror i min vildaste fantasi att den tillfriskningen är snabbare än normalt, troligen pga en skapligt vältränad kropp o ett jävlar annamat utöver det vanliga.

Bara att önska en hojbroder med dito en mycket trevlig sommar med långa njutningsfulla åkturer:hihi

Mvh

Jodå, både läkare och sjukgymnaster har väl börjat erkänna att jag varit väldigt snabb i min rehabilitering, jag har ju till och med överträffat deras förväntningar på hur bra jag öht skulle kunna bli redan för någon månad sedan. :tummenupp
Har alltid läkt oförskämt bra och fort, och att bara sitta och tycka synd om mig själv har jag aldrig haft tålamod för.

Jabbekot

Jabbekot
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
89:a GPZ900R A6 och en 95:a CBR1000F
Jättebra nyheter!! Njut av varandra och sommaren!
Grattis från Köpenhamn!

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Oj vilkan resa det blev av detta... jag har inte hängd med en stund, kom jag på..
Välkommen hem - jobba på båda med diverse rehab o´så..

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Länge sedan jag uppdaterade...

Länge sedan jag uppdaterade upptäckte jag, men jag väntar väl på att det ska kännas som vanligt igen, som förr, att det ska kännas lugnt... det gör det inte och jag vet inte hur lång tid det kommer ta innan det känns mer okej.

Sambon är hemma i alla fall, så långt har nog de flesta fattat. Han har till och med kört sin hoj några gånger... och kraschat igen, ingen är väl direkt förvånad. Den här gången körde vi en tur ihop och provade, lite mot min rädsla, att köra med sån där snackmojäng i hjälmarna så vi kunde kommunicera på turen. Precis när vi kommer hem så ska jag bara köra in och öppna garaget, han ska pausa på en parkeringsficka ute vid vägen och då hör jag i hjälmen "hjälp, hjälp, hjälp". Vänder mig för att titta och då far han ner i backen med hojen över sig, benen bar inte när han stannade helt enkelt. Det var inte kul att ha sån kommunikationsradio måste jag säga... jo när man kör men min farhåga att höra honom krascha besannades direkt. Det var nog (jag minns inte riktigt) sista turen vi tog ihop innan jag lämnade in min hoj till försäljning. Han har väl inte heller kört efter det tror jag... eller så har han det men jag minns det inte...

Det är så ofta numera, jag minns inte och hjärnan kämpar med alla fakta, som tex när jag kallade sambon vid min exmans namn och jag inte först förstår varför det känns konstigt. Eller när jag trodde det var april men visade sig ha blivit juni redan.

Jag har sovit mycket sen hans hemkomst. Helst vill kroppen ha 10 timmar per dygn. Vilket jag inte alltid har tid med. Och övriga timmar på dygnet så går jag omkring som en zombie för det mesta. Ibland har jag en bra dag och hinner faktiskt göra något men en så enkel sak som ett telefonsamtal och ivägskickande av en jobbansökan ta precis all ork. Drömmer mardrömmar om hur jag måste ta mig till honom med hans kryckor och rullstolar och det går inte speciellt bra, det är tungt grus och backar och oftast vaknar jag helt slut.

Jag klarar heller inte av ambulanser och helikoptrar särskilt bra. Får panikkänslor varje gång, ståpäls och börjar frysa och så får jag huvudvärk. Att äta på snabbmatshak med pommes frites fritöser som tjuter är inte heller något jag gör om jag kan undvika. Måste vi ha mat fort och det är vad som finns tillgängligt så kör jag hellre i drive through istället eller äter på parkeringen.

Det slår mig dagligen när jag ser honom hur nära det var att förlora honom helt, hur glad jag är att han överlevt, hur tacksam jag är att kunna stå och få en kram av honom osv. Vaknar jag på natten så ligger jag och stirrar på honom när han sover och förundras över att han är hemma. Gråter rätt ofta i panik över att nästan ha förlorat honom och sen i tacksamhet för han lever.

Sånt där posttraumatiskt stress tjafs säger dom som förstår sig på... ja vad vet jag, det jag läst är att det kan ta ett år att komma ur så det är väl bara att vänta. Blir ju inte bättre av att ha massa andra problem som arbetslöshet och risk för gift i dricksvattnet. Fällt några träd på tomten med, de ska också sågas itu och ris till tippen i några vändor till, gräs ska klippas, grus ska rensas, hus ska städas, tvätt och mat och så förstås renoveringen som alla tjatar om att den tar så lång tid, ett rum är jag delvis klar med ett stort återstår, måla och lägga golv. Ingen hoj har jag heller att köra på längre... Det är faan inte konstigt man mår skit de flesta dagarna. Ja ja... Det löser sig väl så småningom, de flesta bajshögar förmultnar med tid så att säga.

Vi har ännu inte orkat komma iväg på en bio, dock åt vi på hamnkrogen i fredags. Det är tydligen svårt att ha ork över till kvällarna för någon av oss.

Summasummarum: Det går uppenbarligen fortare att läka en kropp som kraschar sönder sig än för den som är närmast anhörig att komma tillbaka till livet. Inga pekpinnar eller skuldbelägganden, ta det inte så, men jag bara konstaterar att det tycks lättare att läka kroppar än giraffhjärtan.

/Milla

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom