Det kommer ta tid, tror att det är först nu de senaste veckorna som jag kunnat sova ordentligt utan att vakna med hjärtflimmer ( lite ångest) på morgonen. Lagom till hojsäsongen drar igång igen med andra ord så har vi båda repat oss. Vet inte hur jag kommer känna första gången han sätter sig och kör iväg, orolig givetvis. Men på något sätt så kan ju olyckor hända när som helst. Jag har skadat mig som allvarligast när jag åkte buss till skolan. Så skit kan hända när som helst försöker jag intala mig. Får du någon samtalshjälp? Tror att jag hade behövt det, pratade inte ens med maken om hur jävla jobbigt jag tyckte den här perioden var. Ville inte belasta honom med att jag oxså mådde dåligt, allt gick ju ut på att få honom frisk.
/B
Nej jag har inte någon samtalshjälp. Pratade lite med kuratorerna på sjukhuset men de hänvisar mest till att ta upp det med sin vanliga vårdcentral - vilka jag har föga förtroende för. Jag har istället gjort som tidigare, varit väldigt öppen med vad jag känner och pratat om det med framförallt min sambo men även skrivit här förstås. För mig har det fungerat tidigare, att bearbeta genom att skriva ner och prata om det. Sen är min sambo väldigt duktig på att sortera och kunna ta "mitt snackande" också. Min exman hade aldrig klarat det lika bra så jag har turen nu att ha sambon där och att han förstår och inte förminskar mina känslor på något sätt.
Vi pratade om hur det kan tänkas bli nu första hojturerna på säsongen i helgen. En kompis var här och tog ut sin hoj som han förvarar här för vintern och när han körde ut över istäcket på infarten så fick jag lätt panik men det som hjälpt mig i det är att tänka "han är vuxen och tar ansvar för sin körning, det är inte något jag ska känna mig skyldig till". Men min tanke är att när isen är borta ut till vägen och vi har en torr fin solig dag med några plusgrader, då laddar jag för att köra ut på vägen och ta en lugn liten runda här hemmavid. Själv. Vill helst göra det så fort som möjligt för att bli av med nervositeten. När sambon sen ska ut och köra första gången, ja då lär jag behöva mycket stålsättning och vilja. Men han räknar ju med att köra till maj och sen blir det nog bandagar i sommar om han får sin vilja igenom. Men jag sa till honom att bryter han ryggen igen så kommer jag inte ställa upp på samma sätt som den här gången och vara på sjukhuset varje dag i över en månad. Nu är jag förberedd på ett annat sätt och kommer inte slita ut mig själv i processen.
Att bara ta skiten och hålla inom sig är det som skapar skador. För mig har det varit viktigt att få sambon att också förstå att jag mår dåligt av det som hänt, både för hans del att förstå att det som händer honom också påverkar mig men också för min egna del, jag behöver vara ärlig med hur jag mår och känner, jag kan inte läka annars.
Kan man inte, eller orkar inte prata om det så är mitt bästa tips att skriva ner allt, känslorna, vad som händer och allt som bara går att få ur sig. Sen läser man det senare och inser att man faktiskt tar sig framåt och man kan se hur saker hänger ihop på ett väldigt läkande sätt. Och kan man inte prata med sin partner så är samtalsterapi bra, när man hittar rätt person som man fungerar med. Jag har provat det tidigare och gått hos en psykoterapeut när jag brände ut mig för många år sedan. Han var guld värd när ingen annan fanns att prata med.