Avåkningar i "fotokurvan"?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kan börja med att nämna att tanken med den här tråden INTE är att det ska bli någon moraltråd. Och jag hoppas att den inte spårar ut helt..

Kollade lite bilder och såg att nån kört av i fotokurvan på "bulten" idag igen.

Absolut inget nedlåtande mot dem som kör av, men jag kör bulten själv ganska ofta och tycker att många kurvor på sträckan är ganska riskabla, men just fotokurvan borde vara en av de "lättaste" kurvorna.

Lång och svepande, kanonbra fri sikt genom hela kurvan.. man tycker att det "bara" borde vara att hålla blicken (som dom tjatat om på varenda bankörning) vid utgångspunkten så är det klart sen, men ironiskt nog så verkar det vara den kurvan där flest kör av.

Jag antar att fotograferna ser rätt många av avåkningarna.
Vad är det som händer? får folk släpp? bromsar av sig? möten som ställer till det?

Vore intressant att veta vad det oftast beror på.. så kanske man själv och andra, kan låta bli att göra samma tabbe i framtiden..

edit: stavfel och sånt
 
Last edited:

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1
Killen idag fick framhjulssläpp trots att jag i mitt tycke (som själv kört otaliga mil på bulten) körde relativt lugnt....
Han hade nog bara ren otur.
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
folk kör för fort, kör över sin förmåga.
Fotokurvan är en lätt kurva men den inbjuder gärna till högre farter. Kan man inte köra efter egen förmåga så ska man inte köra alls.

och det är INTE nån annans fel än den som kör att man åker av. Punkt slut.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
folk kör för fort, kör över sin förmåga.
Fotokurvan är en lätt kurva men den inbjuder gärna till högre farter. Kan man inte köra efter egen förmåga så ska man inte köra alls.

och det är INTE nån annans fel än den som kör att man åker av. Punkt slut.
Kunde inte ha sagt det bättre själv!!
 

moltospazioso

Same shit different day
Gick med
14 Feb 2009
Ort
3:e våning
Hoj
Ducati SS 1000 DS
Det var väl 6 avåkningar på en dag i slutet av förra säsongen, strax därefter gjorde väl vägverket räfflor i vägen.
Är räfflorna kvar?
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Peter1980s frågeställning är rätt intressant faktiskt, är det någon som på något
sätt skulle kunna dra hur en 'standard' avåkning ser ut i just den kurvan
(bahjulssläpp, framhjulsläpp, bulle i ögat osv)?
Kan på rak arm inte komma ihåg att det finns några ojämnheter eller liknande där.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Lowsiders, framhjulssläpp mot Tungelsta är nog den jag sett flest av.
Betänk att det passerar hundratals moppar om dan, så jag vet inte om det är så många avåkningar egentligen. Men bra är det absolut inte för det.
Ta't lugnt, tävla gör man på bana. :)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
För fort som förklaring tycker jag är intetsägande, följ upp med vad som hände också, var det framhjulet som släppte?, kroppen som stelna till pga högre hastighet än väntat i kurvan, bromsa omkull, titta på fotografer och tog kurvan fel?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Lowsiders, framhjulssläpp mot Tungelsta är nog den jag sett flest av.
Betänk att det passerar hundratals moppar om dan, så jag vet inte om det är så många avåkningar egentligen. Men bra är det absolut inte för det.
Ta't lugnt, tävla gör man på bana. :)

Kan iofs hålla med om att det inte är så många om man ser på hur många som passerar, men många avåkningar verkar vara just där.. trots att det finns andra kurvor som är tvärare, nyper osv..

Men ok,, intressant ändå faktiskt, har du nån uppfattning om folk slår folk av på gasen mitt i kurvan och får all tyngd på framhjulet, eller är det kasst fäste i marken där? aldrig promenerat på asfalten där så har ingen aning om den här "hal" eller inte..

Försöker inte gotta mig i andras olycka, man ligger där själv när man minst anar det.. men ofta hör man att folk kört av, men man får aldrig veta "varför" eller vad som gick fel..
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Blicken är väldigt viktig i en kurvtagning, vissa kanske bara nån sekund kollar efter fotografen och när de tittar tillbaks är det lite väl sent eller får de panik och reptil hjärnan tar över.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vägen är fin, inga blödningar eller annat tjafs.
En som åkte av hade ett torrt oskrubbat framdäck som var "glasat" i kanterna.
En annan hade bra däck och relativt låg fart. Så han måste ha gjort nåt skumt mitt i böjen.
En annan hade haft Sporthoj i 2 veckor....
Men vanligt är att folk kan ha släpp ena stunden, 5 min senare kommer de tebax i samma fart utan att fått sig en tankeställare.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hur gick det för killen som körde av då?

Det gick bra vad jag såg, kom precis efter att han kört av och då var han uppe och gick... av spåren att döma så åkte han rakt fram i utgången av kurvan, lite svårt att förklara varför då det inte är några konstigheter där.

Men som många säger, visst kan det ha att göra med att det står fotografer/folk där som gör att vissa gasar mer än de är bekväma med och sen slår av alternativt bromsar mitt i kurvan... då är det ganska stor risk att man hamnar i spenaten.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Det här är en het debatt som återkommer varje år.
Jag har sett oräkneliga vurpor de senaste åren, en del av dem har jag på film och kunnat tittat på om och om igen. De filmerna har blivit mycket sönderanlyserade.

När folk ser på vill vi skapa uppmärksamhet runt oss själva. Vi vill att de ska se oss. Här har vi dessutom möjlighet att få se hur snyggt vi kör på en bild på sh.com.

Detta gör att ibland tar förare dåliga beslut och öppnar upp trotteln lite för mycket.
Vad är då för mycket? En faktiskt hastighet? NÄ!!
Man kan ha kört i samma kurva i högre hastighet utan innan utan att det det "gått för fort" Men en gång tittar man på ett litet annat sätt. Synfältet krymper och man får vad jag brukar kala "dikesstirr" eller "målfixering" (tunnelseende)
För mycket är när man kommer in i kurvan och blir rädd. När man blir rädd gör man saker som ställer till det.
Om man blir riktigt rädd då tar överlevnadsinstinkter över och då är det riktigt illa.

Blir man lite rädd medför detta att man inte vågar möta på med gas efter svängpunkt.
Man slår av på gasen mitt i kurvan och ibland till och med nyper i bromsen.

Ofta hänger detta ihop med hur man tittar och vart man tittar.

Vad händer då när man gör som ovan.
Jo framhjulet packar ihop och går hem.

Diskussion om att det beror på däck mm. Den är bara nonsens.
Det beror MYCKET SÄLLAN på dåliga däck att man kör omkull.

Titta rätt, sitt rätt och gasa rätt och anpassa hastigheten
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
*massa klokt*

Titta rätt, sitt rätt och gasa rätt och anpassa hastigheten

Det där med blicken har blivit en personlig käpphäst för mig sen några år, brukar påpeka det när jag ser folk på gruppkörningar som sitter och stirrar på sin egen framskäm i kurvorna. Få brukar lyssna om man bara påpekar säkerhetsaspekten i var blicken ska vara, men om man sockrar lite med att det även kommer gå väsentligt fortare så lyssnar dom.:brinnerup Märklig mentalitet....
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Mera motstyrning :tummenupp då åker man inte av i kurvorna!
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top