Avancerad mappning

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag undrar om det finns nån skön lirare här som har jobbat med custom mappning och känner för att hjälpa mig?

Jag har tuneboy för Aprilia SXV 450 och skulle ha gjort en mappning för iskörning. Jag har en bra mappning att utgå från och det går lägga % bränsleökning över hela registret men jag har inget att mäta med så att man vet om blandningen blir rätt. Skulle vilja lägga på en rätt % för -20 grader (den e mappad för typ +15 nu)

Sen skulle jag också vilja veta hur man tänker när man försöker mappa för att få den snällare på mindre gaspådrag? Skulle gärna sänka effekten rejält kanske ända upp till halvgas

I tuneboy kan man ändra både bränsle och tändning på olika varvtal och gaspådrag

Jag provade i somras att dra ner tändningen på upp till 25-30% gas men det gjorde liten skillnad, dock glömde jag en gång att ändra på båda cylindrarna och då blev den snäll så som jag skulle vilja ha den men jag vågade inte använda dom inställningarna ifall det skulle skapa något problem...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du har tempkorrigering i mappen så det skall vara lugnt. Sen finns där givetvis lite till att hämta i att mappa vid -15 men det är verkligen finlir...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Såhär ser programmet ut ifall du inte använt det:

17261d1250640294-new-tuneboy-user-has-questions-tuneedit-fuel-map-showing-f-ratio.jpg


Tuneboy_ignition-map.jpg


Du har tempkorrigering i mappen så det skall vara lugnt. Sen finns där givetvis lite till att hämta i att mappa vid -15 men det är verkligen finlir...

Jag är mest ute efter att motorn ska överleva vintern :tummenupp

Det sitter ingen lambda eller luftmängdsmätare på Aprilian, inte heller någon temperatursensor, hur korrigerar den då?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jo Inlet air temperature finns där en sensor som heter och den mäter tempen och korrigerar bränslemappen därefter. Detta är dock ett väldigt basic sprut så det kompenserar inte för den torra luften och lufttrycket som det ofta är vid många - så där finns effekt att hämta i att mappa under dessa förhållanden och ha en vintermapp. Är du bara ute efter att den skall överleva vintern behöver du inte göra ett dugg mer än att tejpa kylet.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kanon! Då återstår bara frågan hur man gör för att göra den snällare på lågt gaspådrag?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kanon! Då återstår bara frågan hur man gör för att göra den snällare på lågt gaspådrag?

Det är knepigt då du inte har ride by wire.....

Mindre förtändning som du provade är en variant problemet är att veta hur mycket som är lagom och vilken ramp att använda. Du kan ju prova att kolla i mappen för endurohojen och jämföra den med din egen, enduromoppen bör ha snällare tändkurva på små trottelöppningar.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Var exakt? Menar du när du väcker den från motorbroms? Att den hoppar igång mjukare?

Jag skulle både vilja att den var supermjuk i övergången från motorbroms till gaspådrag och även när man väl öppnat gasen att den inte är så finkänslig, det skulle göra den lättare att bromsa djupt med och hålla den på gränsen

Jag vet inte om det här är ett problem som blir värre eftersom jag är liten och lätt eller om folk helt enkelt generellt har en annan körstil än mig men det är ett problem som jag upplevt redan från första gång jag satt på cykeln. Jag tycker det är samma sak på tex Yamaha´s nya 450 med insprutning, däremot är Husabergs 450 och iaf KTM´s 350 sjukt bra i det här hänseendet

Jag har monterat en gasrulle med progressiv kurva och jag använder den som är mest progressiv av alla men den är fortfarande för snärtig i min åsikt

Det är knepigt då du inte har ride by wire.....

Mindre förtändning som du provade är en variant problemet är att veta hur mycket som är lagom och vilken ramp att använda. Du kan ju prova att kolla i mappen för endurohojen och jämföra den med din egen, enduromoppen bör ha snällare tändkurva på små trottelöppningar.

Problemet är att även endurohojjen är på det här sättet :/

Finns det kanske någon hårdvaru-modifikation jag skulle kunna göra? Är det ett problem som ligger i spjällhuset?
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Om man sänker tändningen måste man ändra mängden bränsle då också?

Är det någon fara att köra ena cylindern med annan förtändning än den andra? Eftersom cylindrarna står efter varandra så går den bakre varmare och har mer bränsle än den främre mappningen
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag skulle både vilja att den var supermjuk i övergången från motorbroms till gaspådrag och även när man väl öppnat gasen att den inte är så finkänslig, det skulle göra den lättare att bromsa djupt med och hålla den på gränsen

Jag vet inte om det här är ett problem som blir värre eftersom jag är liten och lätt eller om folk helt enkelt generellt har en annan körstil än mig men det är ett problem som jag upplevt redan från första gång jag satt på cykeln. Jag tycker det är samma sak på tex Yamaha´s nya 450 med insprutning, däremot är Husabergs 450 och iaf KTM´s 350 sjukt bra i det här hänseendet

Jag har monterat en gasrulle med progressiv kurva och jag använder den som är mest progressiv av alla men den är fortfarande för snärtig i min åsikt

Jag har inte din och Boris detaljkunskap om just detta sprut.
Men är tuneboy ett piggybacksprut, dvs är det en delta-map man jobbar i?
Om det inte är det, dvs att man jobbar direkt i huvudmappen, så kan man konstatera att all soppa är urdragen vid TPS 0 i din mapp. Så gör man ibland av miljöskäl, samt för att minimera motorbromsbludder och maximera motorbromsmomentet om det är önskvärt.

Men nackdelen med att helt stänga spridarna vid TPS 0, är att när man vid tex passage av apex ska börja låta motorn dra igen, då smäller den igång mycket bryskt när man "väcker" den.

Därför kan det vara bra att ge lite bränsle på den nedersta raden i bränslemappen. Då "underhållseldar" man lite i cylindern vid motorbroms, och motorn börjar dra mjukare när man lämnar TPS 0/motorbroms.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har inte din och Boris detaljkunskap om just detta sprut.
Men är tuneboy ett piggybacksprut, dvs är det en delta-map man jobbar i?
Om det inte är det, dvs att man jobbar direkt i huvudmappen, så kan man konstatera att all soppa är urdragen vid TPS 0 i din mapp. Så gör man ibland av miljöskäl, samt för att minimera motorbromsbludder och maximera motorbromsmomentet om det är önskvärt.

Men nackdelen med att helt stänga spridarna vid TPS 0, är att när man vid tex passage av apex ska börja låta motorn dra igen, då smäller den igång mycket bryskt när man "väcker" den.

Därför kan det vara bra att ge lite bränsle på den nedersta raden i bränslemappen. Då "underhållseldar" man lite i cylindern vid motorbroms, och motorn börjar dra mjukare när man lämnar TPS 0/motorbroms.

Mappningen på bilden är inte från min mappning, jag kan tyvärr inte lämna ut bild på den mappning jag använder i dagsläget av sekretess-skäl (den är från ett race-team som inte vill att den ska spridas)

Men jag förstår vad du menar, det kanske är så att man skulle öka på på låga TPS-punkter och skruva ut tomgångsskruven mer?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mappningen på bilden är inte från min mappning, jag kan tyvärr inte lämna ut bild på den mappning jag använder i dagsläget av sekretess-skäl (den är från ett race-team som inte vill att den ska spridas)

Men jag förstår vad du menar, det kanske är så att man skulle öka på på låga TPS-punkter och skruva ut tomgångsskruven mer?

Om du tittar på bränslemappen som du la upp. Så ser du att det står 0 i alla celler, dvs alla varvtal, för TPS 0. Om detta är huvudmappen, så betyder det att spridarna är helt stängda om du släpper trotteln, oavsett varvtal. Cylindern går som kompressor, så fort du däremot ökar gaspådraget så att du lämnar TPS 0 under motorbroms, så får den plötsligt bränsle. Det gör att motorn lätt blir väldigt on/off när man lämnar motorbroms.

På tomgång måste ju dock motor ha bränsle trots att trotteln står på TPS 0. Men det tar tomgångsfunktionen hand om, dvs så fort tomgångsvilkoren uppfylls så sköts tomgångsvillkoren utanför huvudmappen. Ett enkelt tomgångsvilkor kan tex vara:
TPS=0
Rpm < 1050 rpm
Uppfylls detta villkor så reglerar tomgångsfunktionen bränsle och tändning.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Mappningen på bilden är inte från min mappning, jag kan tyvärr inte lämna ut bild på den mappning jag använder i dagsläget av sekretess-skäl (den är från ett race-team som inte vill att den ska spridas)

Men jag förstår vad du menar, det kanske är så att man skulle öka på på låga TPS-punkter och skruva ut tomgångsskruven mer?

Hejsan,

Jag har mappat en RSV4:a med Aprilias egna APX ecu där föraren hade samma känsla för hojen som du har för din, dvs rycker till för kraftigt vid påslag.

På den löste jag det helt med att justera tändningen, om jag minns rätt så låg jag nånstans kring 10-12 grader vid 2000rpm, innan var det ungefär som i mappen du visade ovan strax över 15. På den hojen gjorde det susen iaf!
Sen sänkte jag även lite efter, för att få en progressivare kurva. Kollar man på den du länkade till tycker jag det är lite lustigt att den ligger på 15,9 grader både på 2000rpm och 2500rpm. Vore jag dig skulle jag helt klart prova att sänka några grader där i början, det påverkade inte varvtiderna negativt iaf på den hojen som jag gjorde :tummenupp

Mvh
Björn
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
DÅ förstår jag mycket bättre vad det handlar om

Ska kuta ut i garaget och kika på mappningen och ta nåt screenshot på fabrikens race-mappning (för vdb-modellerna, de som säljs som rena race-hojar) få se hur det var med det där

Tack för hjälpen hörni :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
DÅ förstår jag mycket bättre vad det handlar om

Ska kuta ut i garaget och kika på mappningen och ta nåt screenshot på fabrikens race-mappning (för vdb-modellerna, de som säljs som rena race-hojar) få se hur det var med det där

Tack för hjälpen hörni :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om du tittar på bränslemappen som du la upp. Så ser du att det står 0 i alla celler, dvs alla varvtal, för TPS 0. Om detta är huvudmappen, så betyder det att spridarna är helt stängda om du släpper trotteln, oavsett varvtal. Cylindern går som kompressor, så fort du däremot ökar gaspådraget så att du lämnar TPS 0 under motorbroms, så får den plötsligt bränsle. Det gör att motorn lätt blir väldigt on/off när man lämnar motorbroms.

På tomgång måste ju dock motor ha bränsle trots att trotteln står på TPS 0. Men det tar tomgångsfunktionen hand om, dvs så fort tomgångsvilkoren uppfylls så sköts tomgångsvillkoren utanför huvudmappen. Ett enkelt tomgångsvilkor kan tex vara:
TPS=0
Rpm < 1050 rpm
Uppfylls detta villkor så reglerar tomgångsfunktionen bränsle och tändning.

Tuneboy mappar direkt i huvudmappen så det är definitivt något att titta på. Hur hans racemapp ser ut vet jag inte.

Det jag upplever som mest problematiskt med SXV (och många andra övermotoriserade cyklar ) vid dåligt grepp typ isåka/enduro är att när man åker i spannet 5-25% TP så blir det ryckigt då 1% mer öppning blir mycket effekt på bakhjulet och finjusteringen i högerhanden räcker inte till utan det blir sprättigt.

Många tillverkare använder ride by wire för att jämna ut på små öppningar och då har tuneboy en separat mapp för de korrektionsfaktorerna.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Här är mappningarna för VDB

De två cylindrarna + ignition map som är prick lika på båda cylindrarna
 

Bifogat

  • vdbmap1.JPG
    vdbmap1.JPG
    191.1 KB · Visningar: 86
  • vdbmap2.jpg
    vdbmap2.jpg
    212.9 KB · Visningar: 80
  • vdbmapign.JPG
    vdbmapign.JPG
    233.3 KB · Visningar: 89

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låter klokt. Jag har samma erfarenhet, att har man mycket förtändning på dellast bli motorn lätt brutal i trottlingen. Brukar bli mjukare om man drar ur lite tändning i de cellerna.

Ett urartat exempel jag minns:
En gång vart det mismatch när jag laddade ned en tändmapp i min motor. Jag fick 30 grader förtändning i hela mappen. Hojen lät som en dragracemotor, motorn trottlade som en kall förgasar-V8:a på choke. Körde runt kvarteret och hade nackspärr när jag var åter i garaget. on/off/on/off. Lät sjukt maffigt med 30 grader på tomgång dock

Hejsan,

Jag har mappat en RSV4:a med Aprilias egna APX ecu där föraren hade samma känsla för hojen som du har för din, dvs rycker till för kraftigt vid påslag.

På den löste jag det helt med att justera tändningen, om jag minns rätt så låg jag nånstans kring 10-12 grader vid 2000rpm, innan var det ungefär som i mappen du visade ovan strax över 15. På den hojen gjorde det susen iaf!
Sen sänkte jag även lite efter, för att få en progressivare kurva. Kollar man på den du länkade till tycker jag det är lite lustigt att den ligger på 15,9 grader både på 2000rpm och 2500rpm. Vore jag dig skulle jag helt klart prova att sänka några grader där i början, det påverkade inte varvtiderna negativt iaf på den hojen som jag gjorde :tummenupp

Mvh
Björn
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Mappningen jag använder skiljer sig från den där VDB-mappningen med att det är mer soppa på låga trottelöppningar och mindre förtändning, men den tvärhoppar upp i tändning vid 8%

Kanske får jag strypa den mer på tändningen och framförallt högre upp i TP-registret? Var går minimum-gränsen? Behöver jag ändra bränsletillförseln när jag ändrar tändningen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...Jag vet inte om det här är ett problem som blir värre eftersom jag är liten och lätt eller om folk helt enkelt generellt har en annan körstil än mig...

Ryckigheten är ju ett inte helt okänt problem hos många sprut.

Med erfarenheten att ha legat bakom dig i helt platt kurva utan vall så vågar jag nog gissa att du märker det mer än andra eftersom att du har bättre känsla i högerhanden än de flesta.

Tror Jörgen är inne på rätt spår för att korrigera problemet. Vill du köra med olika tändning fram rep bak så ger en senare tändning kallare cylinder. Om man tänker sig höjd kompression, dåligt bränsle eller överladdning så kommer väl den bakre cylindern knacka före den främre eftersom den går varmare. Så lite senare tändning i bakre cylindern är nog vettigt.

Anledningen att man stryper bränslet till noll vid motorbromsning handlar ju bara om bränsleekonomi och miljö. dvs sällan nåt att bry sig om vid racing.

Det jag upplever som mest problematiskt med SXV (och många andra övermotoriserade cyklar ) vid dåligt grepp typ isåka/enduro är att när man åker i spannet 5-25% TP så blir det ryckigt då 1% mer öppning blir mycket effekt på bakhjulet och finjusteringen i högerhanden räcker inte till utan det blir sprättigt.

Många tillverkare använder ride by wire för att jämna ut på små öppningar och då har tuneboy en separat mapp för de korrektionsfaktorerna.

En excentrisk gasrulle som öppnar exponetiellt kanske skulle hjälpa i så fall.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top