Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Kawasaki
Nexor skrev:
Jag gillar defenitivt inte ordet neger, punGt

Ur DN den 19/10 -97:

Vad är det för fel på ordet neger?

När jag var ung läste man om negrernas kamp för medborgerligha rättigheter i USA och stod självklart på deras sida. "Nigger" var ett skällsord, men inte neger.

Vem har bestämt att nu också ordet "neger" är ett skällsord?

Om man ska beskriva någons utseende, antingen det nu gäller offer eller gärningsman, är ordet neger förståeligt för alla. Om vederbörande är afroamerikan eller afrikan vet man kanske inte. Förresten är han kanske född och uppvuxen i Sverige och då är han ju svensk.

När det inte gäller signalement finns ju ingen anledning att använda något ord alla. Folk man känner har ett namn, och utseendet är inte det viktiga.

Om svart är det rätta ordet blir det ännu mer förvirrande. Neger betyder ju svart. Om man anser att neger är ett skällsord beror det i så fall på inställningen hos dem som använder det. Då kommer också svart att låta som ett skällsord.

Är det inte bättre att negrerna/desvarta/afrikanerna/afroamerikanerna säger: "Jag är neger och det är jag stolt över" än att hela tiden ändra ordet?

Ur SvD den 16/10 -97:

Ordet neger är inte nedsättande

Kurdo Baksi och Oscar Mura förfasar sig över polisers "diskriminerande" språkbruk. Över att de har använt ordet neger. Detta ord - i synnerhet med tillägg av olika färgangivelser - är för dem det fulaste som finns i det svenska språket. Varför det?

Tycker Baksi och Mura att negrer är fula? Att de är sämre människor? Vi poliser gör det inte. Ordet används för att beskriva hur en människa ser ut. På samma sätt används orden kines, europé, indian. Är det lika fult?

Alla människor vet att vissa folk från Afrika har ett speciellt utseende, dvs inte alla afrikaner för då skulle vi använda ordet afrikan. Men se det går inte eftersom tunisier och egyptier m fl för det mesta ser mer europeiska ut än ugandier och tanzanier. Dock vet vi också att det finns människor från Tunisien som ser ut som om de vore från Burundi och tanzanier som ser ut som om de vore svenskar. Så tyvärr funkar det inte att ange medborgarskap eller födelseland.

Vad föreslår Baksi och Mura för ord i stället för att kortfattat beskriva utseendet på en människa som har brunt skinn, fylliga läppar, platt näsa, krulligt hår, allt som är mer eller mindre typiskt för en neger?

Nu är jag visserligen polis och Baksi och Mura tycker förstås att jag talar i egen sak. Ja, jag talar i egen sak. Och det ur två perspektiv. Inte bara som polis utan även som mamma till tre negerbarn. Om något av dessa barn försvann och skulle efterlysas skulle jag först av allt beskriva det som neger. Det skulle nämligen ge patrullen en direkt och lätt uppfattad bild av vad de ska leta efter.

Ordet neger är inte fult eller nedsättande. Negrer är inte fula, inte heller är de sämre människor. Det är vad ni - Baksi och Mura - tänker när ni hör ordet som möjligen är fult.

Britt Schollnert, polis, Täby

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
bagerah skrev:
Ironin är död..... :död :rolleyes:
Gränsen mellan att vara ironisk och otydlig är hårfin.

Det hade kanske framgått om du stavade riktigt -> "Språkkunskap är makct!" :va

Last edited:

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
morlock skrev:

Skillnaden mellan att citera rätt eller fel är hårfin...
:tungan

Edit. Din ironi lurade mig... :rodnar

Last edited:

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
morlock skrev:

ahh...ser mitt misstag... tack! men att behärska ironin är att behärska balansgången mellan vad som bara höjer ett fundersamt ögonbryn och vad som visar sig bli överdrivet tydligtblablabla...

lite sömn på det här kanske....

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
men... :corn fattar ni inte när vissa är ironiska eller? Läs alla meddelande en gång till så ni hänger med i svängarna... Man kan ju uppenbarligen inte stavva fel medvetet utan att någon tror att man är dumm i huvudet...

ps stavva... dumm... lika bra att vara övertydlig.... :3freak

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
pakopak skrev:
men... :corn fattar ni inte när vissa är ironiska eller? Läs alla meddelande en gång till så ni hänger med i svängarna... Man kan ju uppenbarligen inte stavva fel medvetet utan att någon tror att man är dumm i huvudet...

ps stavva... dumm... lika bra att vara övertydlig.... :3freak

Jag tycker det blir lite jobbigt när folk inte kan stava, hänger gärna upp mig på det.

Robz

Guest
chrilla skrev:
Jag tycker det blir lite jobbigt när folk inte kan stava, hänger gärna upp mig på det.
...o(ch) jag hatar när "folk" inte kan grundläggande svenska (stavas med litet "s"!) som innebär användadet av punGt!
Lägg till en sådan efter "...stava". Ersätt sedan "hänger..." med "Hänger...".

Nolla!
/Ej ironi - en som retar sig på retsamma :mad:

:rofl :FU

Robz

Guest
bagerah skrev:
Tänker jag inte tala om...
Problemet med ironi är att man bör känna personen man krossar - annars blir det ofta fel.
Vederbörande förstår kanske ej skämtet, eller som i chrilla's fall när man inte skämtar. Om jag kännt chrilla hade jag kanske skrivit samma sak, fast med ironi....
Ironiskt, eller hur? (Skrivet med en gnutta sarkasm, Chrilla :pannkyss )

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Robz skrev:
... Lägg till bla bla bla...
Nolla!
Kommatecken används bland annat för att markera en paus som är kortare än den som markeras av punkt och ny mening. Därmed finns ingen anledning att klaga på chrillas inlägg.
Eller att kalla honom för nolla.

(Skrivet av en som inte vet om chrilla och Robz känner varandra)

G'natt alla!

Robz

Guest
Robban_C skrev:
Kommatecken används bland annat för att markera en paus som är kortare än den som markeras av punkt och ny mening. Därmed finns ingen anledning att klaga på chrillas inlägg.
Eller att kalla honom för nolla.
(Skrivet av en som inte vet om chrilla och Robz känner varandra)
G'natt alla!
Och varm luft stiger... :rolleyes: (ordet "och" har alldeles nyligen blivit accepterat som inledande i en mening)
Då kan pungt avskafas, eftersomm koma fins, å inngenn felstafande behöver tänncka på dä, eller hur? :fyllisar
Huvudsats, bisats, punGt.
/Härmed sista inlägget från mig i denna tråd - en som tycker att alla får använda svenska språket som de vill, så länge de ej klagar på andra som omedvetet skriver fel.
EDIT: Ujj - därmed är det fritt att klaga på mig :va Sorry.

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...