Paroxyst
beLIEve
Nexor skrev:Jag gillar defenitivt inte ordet neger, punGt
Ur DN den 19/10 -97:
Vad är det för fel på ordet neger?
När jag var ung läste man om negrernas kamp för medborgerligha rättigheter i USA och stod självklart på deras sida. "Nigger" var ett skällsord, men inte neger.
Vem har bestämt att nu också ordet "neger" är ett skällsord?
Om man ska beskriva någons utseende, antingen det nu gäller offer eller gärningsman, är ordet neger förståeligt för alla. Om vederbörande är afroamerikan eller afrikan vet man kanske inte. Förresten är han kanske född och uppvuxen i Sverige och då är han ju svensk.
När det inte gäller signalement finns ju ingen anledning att använda något ord alla. Folk man känner har ett namn, och utseendet är inte det viktiga.
Om svart är det rätta ordet blir det ännu mer förvirrande. Neger betyder ju svart. Om man anser att neger är ett skällsord beror det i så fall på inställningen hos dem som använder det. Då kommer också svart att låta som ett skällsord.
Är det inte bättre att negrerna/desvarta/afrikanerna/afroamerikanerna säger: "Jag är neger och det är jag stolt över" än att hela tiden ändra ordet?
Ur SvD den 16/10 -97:
Ordet neger är inte nedsättande
Kurdo Baksi och Oscar Mura förfasar sig över polisers "diskriminerande" språkbruk. Över att de har använt ordet neger. Detta ord - i synnerhet med tillägg av olika färgangivelser - är för dem det fulaste som finns i det svenska språket. Varför det?
Tycker Baksi och Mura att negrer är fula? Att de är sämre människor? Vi poliser gör det inte. Ordet används för att beskriva hur en människa ser ut. På samma sätt används orden kines, europé, indian. Är det lika fult?
Alla människor vet att vissa folk från Afrika har ett speciellt utseende, dvs inte alla afrikaner för då skulle vi använda ordet afrikan. Men se det går inte eftersom tunisier och egyptier m fl för det mesta ser mer europeiska ut än ugandier och tanzanier. Dock vet vi också att det finns människor från Tunisien som ser ut som om de vore från Burundi och tanzanier som ser ut som om de vore svenskar. Så tyvärr funkar det inte att ange medborgarskap eller födelseland.
Vad föreslår Baksi och Mura för ord i stället för att kortfattat beskriva utseendet på en människa som har brunt skinn, fylliga läppar, platt näsa, krulligt hår, allt som är mer eller mindre typiskt för en neger?
Nu är jag visserligen polis och Baksi och Mura tycker förstås att jag talar i egen sak. Ja, jag talar i egen sak. Och det ur två perspektiv. Inte bara som polis utan även som mamma till tre negerbarn. Om något av dessa barn försvann och skulle efterlysas skulle jag först av allt beskriva det som neger. Det skulle nämligen ge patrullen en direkt och lätt uppfattad bild av vad de ska leta efter.
Ordet neger är inte fult eller nedsättande. Negrer är inte fula, inte heller är de sämre människor. Det är vad ni - Baksi och Mura - tänker när ni hör ordet som möjligen är fult.
Britt Schollnert, polis, Täby