Avgasdriven kompressor/borrmaskin ;)

yoshimurakalle

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Ktm 950
Jag förstår din tanke och det är kul med lite nya ideér.
Tyvärr så är det nog dömt att misslyckas.

Det kommer du inse om du börjar räkna på tex hur mycket luft som behövs till motorn, energiförluster för driving av din mojäng, livslängd på din mojäng, oljesmörning till din mojäng, mm.

Det är nog betydligt enklare att labba med lustgas eller liknande.

Vi körde med startgasburk på styret som vi ledde ner i en slang och det gav lite extra puff i motorn på moppen när man tryckte på knappen.
Bra att ha när gubben på gården jagade oss med högaffel för vi tömt hans förråd på startgasburkar.
 

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
yoshimurakalle skrev:
Jag förstår din tanke och det är kul med lite nya ideér.
Tyvärr så är det nog dömt att misslyckas.

Det kommer du inse om du börjar räkna på tex hur mycket luft som behövs till motorn, energiförluster för driving av din mojäng, livslängd på din mojäng, oljesmörning till din mojäng, mm.

Det är nog betydligt enklare att labba med lustgas eller liknande.

Vi körde med startgasburk på styret som vi ledde ner i en slang och det gav lite extra puff i motorn på moppen när man tryckte på knappen.
Bra att ha när gubben på gården jagade oss med högaffel för vi tömt hans förråd på startgasburkar.

:tummenupp tack för svaret! vad innehåller startgas :va

hur mycket avgaser får man från en minimoto vid något varvtal? :confused:
 
Last edited by a moderator:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
RF_Racing skrev:
hur mycket avgaser får man från en minimoto vid något varvtal? :confused:
Du ska alltså bygga någon slags turbo av en vinkelslip/borrmaskin till din minimoto?! :huvet

Kan du inte hålla dig i minimoto-forumet där alla andra småkillar utan körkort med små små leksaksmotorcyklar håller till istället för att förorena teknikforumet?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
RF_Racing skrev:
Jag lägger ingen större vikt på stavningen då det enda jag vill är att få fram min fråga.
Om det är bra stavat spelar för mig ingen roll och jag trodde inte heller att DET skulle vara anledningen till bla ditt "dåliga" bemötande.
Men jag ska tänka på att alltid stava rätt, för annars kommer folk att behandla mig som en idiot...



Din attityd e keff, stavar man illa på ett seriöst forum får man inga vettiga svar, köp läget eftersom du enligt egen utsago kan stava ordentligt när du vill.

En riktigt liten turbo finns i Daihatsu Charade, början av åttiotalet, kolla skroten. Fast till din minimoto är det nog bättre att......inte sätta på turbo typ.
 

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
Chronic skrev:
Din attityd e keff, stavar man illa på ett seriöst forum får man inga vettiga svar, köp läget eftersom du enligt egen utsago kan stava ordentligt när du vill.

En riktigt liten turbo finns i Daihatsu Charade, början av åttiotalet, kolla skroten. Fast till din minimoto är det nog bättre att......inte sätta på turbo typ.

ja vet.. RHB3 heter den turbon.. skit svår o få tag i o får man tag i den så är den dyr!

Den yngre generationen lägger uppenbarligen inte lika stor vikt vid stavningen som ni gör...
Jag får bättra mig, verkar dock märkligt att folk är otrevliga mot mig pga min stavning!

ulf_lundin skrev:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104643

är det inte i princip samma fråga ? Isf räcker en tråd gott.
/u

Nej, de hackade på mig där för att frågan var konstigt ställd o de inte förstog.
 
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Uppl-Väsby
Hoj
Yama DTM 900
Tryckluftsdriven borrmaskin.

RF_Racing skrev:
bara lite flummigt tänkande här nu... avgaserna får mellan 6-8 bar eller hur man ska säga de.. det går att dreva en tryckluftsdriven borrmaskit tex.. om man sen skulle sätta en turbin på den så kanske man kan få ut nån halv bar eller nått...

eller är de jag som är helt ute på djupt vatten o cyklar?

:rolleyes:
helt ok lite varmt om händerna o ett jävla liv från hojen men annars OK. :)
 

Dr.Bike

Guest
UrbanTiger skrev:
Du är inte Thorleif Hansen som i Thorleif Hansen, LR :va


Jo det verkar som LEGENDEN Thorleif är här och kollar in oss! Håll er i skinnet grabbar! :lol

Kul att se dig här Thorleif!
 

Lennart258

247 kg fulltankad!
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Bredaryd
Hoj
zx9r -97
Drivenheten i billigare lufttrycksdrivna maskiner är oftast en lamellmotor. I denna typ av motor kommer drivmediet i direktkontakt med lamellernas lagrings/tätningsyta. Därför är det troligt att smöjningen inte kan säkerställas vid de höga temperaturer det är frågan om. Dessutom använder dessa motorer ofta termoplastbaserade tätningar på lamellerna, vilket är ytteligare ett argument mot att driva en lamellmotor med heta avgaser.
 

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
pjohan skrev:
Bland annat att plocka väck folk som postar flera trådar med samma innehåll...

i andra tråden förstog de inte vad ja menade o sa att frågan var konstig.. därför.. men det ska jag inte göra igen..
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
PacMan skrev:
Om du ska hacka på andras stavning tycker jag att man i alla fall kan begära att du själv skriver korrekt. Bara ett tips till nästa gång. :)
Hehe, jo förvisso. Fast jag vill nog försvara mig med att "det" ofta blir "de" i talspråk. "De gör inget" etc. :)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
RF_Racing skrev:
bara lite flummigt tänkande här nu... avgaserna får mellan 6-8 bar eller hur man ska säga de.. det går att dreva en tryckluftsdriven borrmaskit tex.. om man sen skulle sätta en turbin på den så kanske man kan få ut nån halv bar eller nått...

eller är de jag som är helt ute på djupt vatten o cyklar?

:rolleyes:

Stavning hit eller dit, vi lägger det åt sidan. :tomten

Till att börja med så tror jag inte det ska vara så högt tryck i avgasröret som 6-8 bar. OM, det nu skulle vara så, för att få ett tryckfall på 6 bar över slipmaskinen. Så skulle det bli ett sådant mottryck i motorn så att den storknar. Prestandan ut på vevaxeln skulle sjunka till mindre än hälften, om inte mer. SÅ den eventuella effektökning du skulle få med kompressorn uppväger inte strypningen du gör.

Verkningsgraden på en sådan där slipmaskin är riktigt usel, inte långa vägar på samma nivå som en elmotor.

En turbo, som har minimalt tryckfall, har en verkningsgrad på ungefär 70%. Och det är många som har problem att det blir för mycket värme som förstör motorn av det.
Ponera att du får en verkningsgrad på 20% (vilket jag tror är för mycket) så blir det bara värme i motorn av det, kolvar som nyper, ventiler som bränns osv..

Jag är ledsen, men jag tror verkligen inte på din idee. MEN, det är ur galna ideer som seriösa ideer kommer. DIn tid kommer när du kommer på en riktig dräpare.,
 

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
Mats757 skrev:
Stavning hit eller dit, vi lägger det åt sidan. :tomten

Till att börja med så tror jag inte det ska vara så högt tryck i avgasröret som 6-8 bar. OM, det nu skulle vara så, för att få ett tryckfall på 6 bar över slipmaskinen. Så skulle det bli ett sådant mottryck i motorn så att den storknar. Prestandan ut på vevaxeln skulle sjunka till mindre än hälften, om inte mer. SÅ den eventuella effektökning du skulle få med kompressorn uppväger inte strypningen du gör.

Verkningsgraden på en sådan där slipmaskin är riktigt usel, inte långa vägar på samma nivå som en elmotor.

En turbo, som har minimalt tryckfall, har en verkningsgrad på ungefär 70%. Och det är många som har problem att det blir för mycket värme som förstör motorn av det.
Ponera att du får en verkningsgrad på 20% (vilket jag tror är för mycket) så blir det bara värme i motorn av det, kolvar som nyper, ventiler som bränns osv..

Jag är ledsen, men jag tror verkligen inte på din idee. MEN, det är ur galna ideer som seriösa ideer kommer. DIn tid kommer när du kommer på en riktig dräpare.,

Jag är så lycklig för ett helt seriöst svar nu med fakta att jag känner tårarna komma :(
Det där med 6-8 bar var visst en 2liters bilmotor :tungan

en vanlig turbo bromsar avgaserna med va?
 

kommander Jack

Guest
Haha

Fyfan vad du snackar skit! Hoppas du vet att svenska B är på 2 år! Så du kan väl gå och leka lite med din moppe istället för att hänga här.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
RF_Racing skrev:
Jag är så lycklig för ett helt seriöst svar nu med fakta att jag känner tårarna komma :(
Det där med 6-8 bar var visst en 2liters bilmotor :tungan
Det finns ingen vanlig kolvmotor motor som har 6-8 bars avgasmottryck. De 6-8 bar som du sett är nog BMEP för motorn och har eg. inget med avgastryck att göra
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
RF_Racing skrev:
en vanlig turbo bromsar avgaserna med va?
Här är en turbinmap:
GT12turbine.jpg

Det är avgasmassflöde på "y-axeln" och tryckförhållande på "x-axeln".
Som du ser har de inte mätt mer än till tryckförhållandet 3, alltså ca 2 bars mottryck om det inte sitter nån ljuddämpare efter turbon, då blir det högre mottryck. Efter det sväljer turbinen inte mer massflöde.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
ulf_lundin skrev:
Kommander & Knallen: Lägg ner ! Ni blamerar er bara ännu mer ju längre ni håller på. Tro mig.
/u


Visst. Men inte att du har det medeltrycket i avgasröret.
(Halvgissar på att det är topptrycket på avgaspulsen dom menar.)
/u

En turbomotor går ju att bygga med positivt drivtryck. 6-8bar måste ju vara max puls / cyl innan collector eller liknande. Aldrig sett sådana värde i simuleringar ens (avg. pressure)
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Till trådskaparen: Vad har du tänkt använda minimotorn till, skall den vara frän att titta på; är din idé inte dum. Har du tänkt att minimoton skall gå bättre (fortare) föreslår jag att du byter ut motorn istället för att montera turbo eller borrmaskin :va . Säkerligen mer effekt, billigare och driftsäkrare, men ack så mycket tråkigare.

Ursäkta lite OT. Är det några som kommer ihåg reklamen som Norsk Hydro hade för ett par år sedan, t.ex. ett segel och så en hårtork för att driva på bilen. Inget fel på norsk ingenjörskonst, men ibland är det bra att kunna urskilja Maxwells demon.

God Jul //Emil
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top