Avgasrörs bygge KTM

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
OK, nu har vi börjat fila på systemen som ska byggas till, till att börja med KTM 625, 640, 660.
Ljuddämpare blir ett oval från BOS i kolfiber men kommer att kunna fås även i alu och titan.

Imorgon börjar svetsning och rördragning.

Idag bänkade vi en original 625´a med öppen box. Häpnadsväckande vrid må jag säga.

Effekt. 51,8 bhp 6627,2 rpm (SAE)
Vrid. 64,3Nm 5257,2 rpm !!!!!!

Enligt lambdan har hojen ett steg för litet huvudmunstycke.

Sara scannar och lägger upp grafen här.

Jag återkommer med bilder av piporna allt eftersom de byggs.
Samt nya grafer naturligtvis...

Daniel...
 

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Najs. :tummenupp

Vet du vad det blir för pris på systemet?

Förresten, var det av dig jag köpte FP-ljuddämpare till duke för ett par år sen?
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Fram med lite bilder låter mycket intressant. Hur är ljudnivån på systemet?`Man vill ju inte väcka halva stan när man är ute.
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Nu har jag äntligen bänkat min KTM, helt original.... :yoparty :D

OBS! Gradningen på x-axeln är hälften så stor pga inställningsfel i bänken och vridmomentsskalan blev därmed exakt dubbel.

Nästa bänkning blir med systemet på, och sen ska ytterligare modifieringar göras! :D
(Racekam, högkompkolv och lättat vevparti... :) )
 

Bifogat

  • KTM 625 bänkning 2.JPG
    KTM 625 bänkning 2.JPG
    23.3 KB · Visningar: 246
Last edited:

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Marals76 skrev:
Fram med lite bilder låter mycket intressant. Hur är ljudnivån på systemet?`Man vill ju inte väcka halva stan när man är ute.

Hihi, ljudnivån kommer att bli :banana :yoparty :arsele ....
Men systemet kommer att leveras med en "buttplug" oxå....för gatubruk....(och såklart för dom HÅRDA svenska ljudkraven för bana! :tungan )

Eftersom mitt system kommer att börja byggas imorn, så kommer bilder snarast...
 

herriherri

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
YZF 426
ypvs skrev:
OK, nu har vi börjat fila på systemen som ska byggas till, till att börja med KTM 625, 640, 660.
Ljuddämpare blir ett oval från BOS i kolfiber men kommer att kunna fås även i alu och titan.

Imorgon börjar svetsning och rördragning.

Idag bänkade vi en original 625´a med öppen box. Häpnadsväckande vrid må jag säga.

Effekt. 51,8 bhp 6627,2 rpm (SAE)
Vrid. 64,3Nm 5257,2 rpm !!!!!!

Enligt lambdan har hojen ett steg för litet huvudmunstycke.

Sara scannar och lägger upp grafen här.

Jag återkommer med bilder av piporna allt eftersom de byggs.
Samt nya grafer naturligtvis...

Daniel...
Kommer det bli helsystem? Vad kommer de att kosta?
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Ronny skrev:
Najs. :tummenupp

Vet du vad det blir för pris på systemet?

Förresten, var det av dig jag köpte FP-ljuddämpare till duke för ett par år sen?


Jupp...
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
herriherri skrev:
Kommer det bli helsystem? Vad kommer de att kosta?

Ja, helsystem.
Med Bos, Alu, titan eller kolfiber dämp.
dB-eater kommer som sagt att ingå och bänkningsgrafer för resp hoj.

Pris är inte exakt framtaget för vi håller på med första prototypen just nu. Började i morse...
Vi kommer dock inte att sälja dem för några fantasi-siffror...

Daniel...
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Hade varit intressant att veta ungefär hur mycket det låter ni har inte möjlighet att mäta decibel???
Hade ju en XR innan o den helt öppen lät ungefär såpass mycket som jag anser ok, någon som vet hur många db????
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Marals76 skrev:
Hade varit intressant att veta ungefär hur mycket det låter ni har inte möjlighet att mäta decibel???
Hade ju en XR innan o den helt öppen lät ungefär såpass mycket som jag anser ok, någon som vet hur många db????

En XR med öppen original pipa... 100dB +/- 1 skulle jag tro...
Jodå, jag kan mäta dB så det kan vi fixa...
Men som sagt en dB-eater kommer att medfölja och då kommer du inte behöva oroa dig för att hamna över 100.

Ang bilder kommer de första, FÖRMODLIGEN, redan ikväll...

Daniel...
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
ypvs skrev:
En XR med öppen original pipa... 100dB +/- 1 skulle jag tro...
Jodå, jag kan mäta dB så det kan vi fixa...
Men som sagt en dB-eater kommer att medfölja och då kommer du inte behöva oroa dig för att hamna över 100.

Ang bilder kommer de första, FÖRMODLIGEN, redan ikväll...

Daniel...

Oki men frågan är ju hur mycket effekt man tappar med den i. Bryr mig inte speciellt mycket om hur högt ljudet är men lite jobbigt i längden om den låster som ett reaplan när man kör :hihi
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
ypvs skrev:
En XR med öppen original pipa... 100dB +/- 1 skulle jag tro...
Daniel...

Min XR med helt öppen orginalpipa (helt öppet genomgående perforerat rör i ljuddämparen, hemmagjort) gav ca 103dB vid mätning enl. föreskrifterna (ca 4000rpm).
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Marals76 skrev:
Oki men frågan är ju hur mycket effekt man tappar med den i. Bryr mig inte speciellt mycket om hur högt ljudet är men lite jobbigt i längden om den låster som ett reaplan när man kör :hihi


Bänkning kommer att göras både med och utan dB-eatern. Naturligtvis så tappar man lite med den i men inte så farligt. Det är ingen fälla utan en enhet som "slår sönder" ljudet en aning.

Prototypen är för övrigt halvklar redan och ska fotas om en timme. Problemet är dock att jag inte kommer att ha möjlighet att få in bilderna i burken förrän imorgon... Lånad dig-kamera...

I bästa fall så är prototypen klar imorgon och bänkas genast...
Ihopdragningen av de främre rören är lagd ca 100mm senare och är 3 mm grövre än standard. Det följs av en djävligt schysst koning till mellanröret, även det tre mm grövre än standard, som sedan följs av en grymt porrig oval kolfiberdämp...

Daniel...
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Vad har du för erfrenheter av avgasbyggen? elle vad jobbar du med? *nyfiken*
Jag menar bara att ett bra avg system (ivf till fler cylindrig motor) så ligger det många uträkningar och 100tals timmar i broms bänken och flödesbänk för att få till.

men åandrasidan så antar jag att det är betydligt lättare på en 1-cyl maskin då rörlängderna inte behöver kunna fungera för att "suga av" varandra utan "bara" ska ut

Ska iaf bli roligt att följa dina resultat :yoparty bygger du systemet i rostfritt??
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
PD skrev:
Vad har du för erfrenheter av avgasbyggen? elle vad jobbar du med? *nyfiken*
Jag menar bara att ett bra avg system (ivf till fler cylindrig motor) så ligger det många uträkningar och 100tals timmar i broms bänken och flödesbänk för att få till.

men åandrasidan så antar jag att det är betydligt lättare på en 1-cyl maskin då rörlängderna inte behöver kunna fungera för att "suga av" varandra utan "bara" ska ut

Ska iaf bli roligt att följa dina resultat :yoparty bygger du systemet i rostfritt??


Ja det är sant att det blir värre med flercylliga motorer men några hundratals timmar i bromsbänkar är det ingen som gör...

De som designar dem utgår från väl vedertagna teorier/fakta och bara bygger dem, simple as that. Sen moddas dem efter bänkningar naturligtvis men i grund och botten så byggs det i regel vidare på vad andra redan har gjort och förbättras.
Kolla bara hur utvecklingen av system till radfyror har gått sen 85 när Vance & Hince byggde efter teorin att grövre är bättre till stegvis mer och mer utvecklade system.

Nåja, till mig, eller hur var det...

Första pipbygget, Men...
Jag har hållt på mycket med att meka och vässa motarder de senaste åren iom arbete i EM och VM cirkusen som meck bla. Sålde system åt FP och Doma en period och jobbar nu på en rejs-verkstad i Belgien, återigen som meck.
+ Att jag naturligtvis även rejsat en del...

Även om det i grund och botten är enklare med en encyllig motor så finns det naturligtvis en hel del mer att tänka på än att bara få ut avgaserna. Pulserna bör följas åt så bra som möjligt fram till ihopslagningen tex, vilket medför lika långa rör dit vilket i sin tur inte är så enkelt att genomföra på en hoj med grymt begränsat utrymme. Koningar hjälper till att skapa trycksänkningar under färden ut vilket medför nästan en sugeffekt. Osv, osv...
Men inget kommer att säljas eller ens behållas för eget bruk förrän bänken har visat på resultat...
Jag spenderade en del tid med FP-svetsarna för nåt år sen och de gör i grund och botten likadant. De sätter ihop ett system efter vad de vet, bänkar, moddar och säljer. Vad som händer om man flyttar ihopslagningen längre resp närmare toppen osv, osv är naturligtvis saker somman bör veta men i det stora hela: Bygg, testa, bygg om, testa igen osv, osv... Fri tillgång t bänk är mao ett plus...

Daniel...
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
ypvs skrev:
OK, nu har vi börjat fila på systemen som ska byggas till, till att börja med KTM 625, 640, 660.
Ljuddämpare blir ett oval från BOS i kolfiber men kommer att kunna fås även i alu och titan.

Imorgon börjar svetsning och rördragning.

Idag bänkade vi en original 625´a med öppen box. Häpnadsväckande vrid må jag säga.

Effekt. 51,8 bhp 6627,2 rpm (SAE)
Vrid. 64,3Nm 5257,2 rpm !!!!!!

Enligt lambdan har hojen ett steg för litet huvudmunstycke.

Sara scannar och lägger upp grafen här.

Jag återkommer med bilder av piporna allt eftersom de byggs.
Samt nya grafer naturligtvis...

Daniel...

Stabilus villhabilus! :tuttar :banana :)
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Detta projektet ska bli mycket intressant att följa är oxå sugen på ett bättre system dock ej villig (har råd) att lägga upp 10.000 som akra kostar :huvet
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Ledsen att inga bilder har kommit upp än. Budade i Bryssel igår så arbetet på pipan stod still...
Idag så har arbetet kommit igång ordentligt igen dock och med lite flyt blir det start och bänkning framåt kvällen. Annars i mitten av nästa vecka. Det är helgdag i Belgien på tisdag och därmed klämdag på måndag...
Bilder är tagna allteftersom arbetet fortskridit men jag kan inte få ut dem ur kameran utan kabeln som en polare har... Fixas också ikväll förhoppningsvis...

En liten eftergift ,för en del kanske, i visuell skönhet gjorde jag idag då jag var tvungen att välja mellan en riktigt mjuk sväng för vänsterröret fram till ihopslagningen eller en lite vassare sväng för att få rören lika långa och därmed få fram pulserna samtidigt. Självklart valdes alternativ 2...
Koningen efter ihopslagnings delen är på plats, grymt porrig.
Böjen under sadeln är på plats och det är enbart sista kurvan kvar samt inpassning av ljuddämpen...
Sen blir det som sagt, bänkning med lambda, bestyckning och en extra bänkning med dB-eater...

Till ikväll (förhoppningsvis)...

Daniel...
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top