PD skrev:
Vad har du för erfrenheter av avgasbyggen? elle vad jobbar du med? *nyfiken*
Jag menar bara att ett bra avg system (ivf till fler cylindrig motor) så ligger det många uträkningar och 100tals timmar i broms bänken och flödesbänk för att få till.
men åandrasidan så antar jag att det är betydligt lättare på en 1-cyl maskin då rörlängderna inte behöver kunna fungera för att "suga av" varandra utan "bara" ska ut
Ska iaf bli roligt att följa dina resultat
![Party :yoparty :yoparty](/img/smilies/nya/yoparty.gif)
bygger du systemet i rostfritt??
Ja det är sant att det blir värre med flercylliga motorer men några hundratals timmar i bromsbänkar är det ingen som gör...
De som designar dem utgår från väl vedertagna teorier/fakta och bara bygger dem, simple as that. Sen moddas dem efter bänkningar naturligtvis men i grund och botten så byggs det i regel vidare på vad andra redan har gjort och förbättras.
Kolla bara hur utvecklingen av system till radfyror har gått sen 85 när Vance & Hince byggde efter teorin att grövre är bättre till stegvis mer och mer utvecklade system.
Nåja, till mig, eller hur var det...
Första pipbygget, Men...
Jag har hållt på mycket med att meka och vässa motarder de senaste åren iom arbete i EM och VM cirkusen som meck bla. Sålde system åt FP och Doma en period och jobbar nu på en rejs-verkstad i Belgien, återigen som meck.
+ Att jag naturligtvis även rejsat en del...
Även om det i grund och botten är enklare med en encyllig motor så finns det naturligtvis en hel del mer att tänka på än att bara få ut avgaserna. Pulserna bör följas åt så bra som möjligt fram till ihopslagningen tex, vilket medför lika långa rör dit vilket i sin tur inte är så enkelt att genomföra på en hoj med grymt begränsat utrymme. Koningar hjälper till att skapa trycksänkningar under färden ut vilket medför nästan en sugeffekt. Osv, osv...
Men inget kommer att säljas eller ens behållas för eget bruk förrän bänken har visat på resultat...
Jag spenderade en del tid med FP-svetsarna för nåt år sen och de gör i grund och botten likadant. De sätter ihop ett system efter vad de vet, bänkar, moddar och säljer. Vad som händer om man flyttar ihopslagningen längre resp närmare toppen osv, osv är naturligtvis saker somman bör veta men i det stora hela: Bygg, testa, bygg om, testa igen osv, osv... Fri tillgång t bänk är mao ett plus...
Daniel...