Bänkad Husa med graf, ge optimeringstips!

Super_moto_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg FS650E 2006
Bänkning

Hela grejen med bänkning är vad jag har förstått att få
en optimal förbränningskurva på hela registret, den ska vad
jag minns ligga på 13 på skalan, när jag bänkade min 640 studsade
också mitt bakdäck men då berodde det på att man kör på högsta växeln
med låg fart, dvs att hojen inte riktigt orkar innan den får upp varvet.
Ska bänka min Husa 650 06a nästa med akra, ska bli kul att se hur förbrännings
kurvan ser ut, !! :D

Husa
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Hela grejen med bänkning är vad jag har förstått att få
en optimal förbränningskurva på hela registret, den ska vad
jag minns ligga på 13 på skalan, när jag bänkade min 640 studsade
också mitt bakdäck men då berodde det på att man kör på högsta växeln
med låg fart, dvs att hojen inte riktigt orkar innan den får upp varvet.
Ska bänka min Husa 650 06a nästa med akra, ska bli kul att se hur förbrännings
kurvan ser ut, !! :D

Husa
Dynojets Air/fuel ratio ska iaf vara 13,1 (eller däromkring) för att vara optimalt enligt deras skala. Det kanske är samma för alla andra bänkar också?!? (och jag kanske har missat nå't här... som vanligt).

Injusteringen i bänk, som gjordes på min hoj, är helt suverän! Jämn och fin tomgång, inget bludder, inget smällande och jag är supernöjd.

Det jag tänkte kommentera är att det inte var något problem med hoppande bakhjul på min lilla bitch efter portning och montering av helsystem, det som var problemet var att hon var så j-a het att hon höll på att trycka sig ut ur bänken *asg* Man kunde nästan tro att hon var en frustande tjur.

Jocke, du kommenterade tidigare att du inte trodde att Akrat ensamt skulle ge 6 hk, men är inte det ganska troligt med tanke på att ett FP ger ca 5?!?

För övrigt, är 07an tillräckligt lik i motorn att det går att jämföra kurvornas form, även om man inte kan jämföra siffrorna rakt av?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tajt med plats där. Men det billigaste är att du bestyckar om förgasaren redan nu med de rekomendationer du hittar här på forumet om du söker lite. Det innehåller en annan nål och ett betydligt större huvudmunstycke, 190 mot original 160 och ett annat lågfartsmunstycke. Denna bestyckning funkar otroligt bra redan med originalsystemet.
//m

Sitter det inte samma förgasare på Husan som med Ktm "FCR 41"???

190 är ju rätt stort men vad vet jag?

Bra tips, tackar! Kanske att man ska ge sig på toppen oxå, hehe!
Har läst inlägg av Dr Bike, det låter iaf som om han vet vad han gör.

Jag har pratat med Thomas på Enginehardware han tipsade om luftfiltret och borra förgasaren. Deras effektsystem verkar najs, men hörde att man måste ta av "kröken" för att få ut oljefiltret, låter omständigt. Dessutom modda bakdämp och flytta batteriet... Problemet är att dem inte finns i Sthlm.

Pratade även med Ghost Racing, dem har ett helsystem som oxå verkar bra, ska klara alla gällande bullerkrav och det nya oxå, har jag för mig. Dem påstår så klart att det levererar mer effekt än Akra :)

Men vore kul att höra vad andra Husa-ägare har gjort.

Tror att 60 i rovan är ganska exakt vad den "ska" leverera, eller?
Men man vill ju alltid bli positivt överraskad...



Shit du måste ju lära dig att köra hojen också men som sagt har aldrig sett dig köra så ska nog vara tyst! :näsblod
 
Last edited:

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Sitter det inte samma förgasare på Husan som med Ktm "FCR 41"???

190 är ju rätt stort men vad vet jag?
Om man bestyckar med den nålen som Mindraper talar om, samma som sitter i när hojen levereras strypt, så måste man ha ett mycket större högfartsmunstycke och mindre lågfart (nålen är rundare/spetsigare än den OBEKR som man sedan sätter i med 160-munstycket, vilket det nu var som gjorde att det krävs större huvudmunstycke, spetsigare va?!?:va )

Shit du måste ju lära dig att köra hojen också men som sagt har aldrig sett dig köra så ska nog vara tyst! :näsblod
Men vet du, min lilla bitch har blivit ännu mer körbar av fixarna som hon fått under vintern. Visst, jag fick några pållar till också, som jag definitivt INTE behövde, men framför allt fick jag ett register som lirar fint med den där av/på-regleringen som kammen levererar. Allt ryckigt och hoppigt är borta, samtidigt som hon fortfarande är pigg och vass, det går ju inte att kärringköra. Tyvärr... :tuttar
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Om man bestyckar med den nålen som Mindraper talar om, samma som sitter i när hojen levereras strypt, så måste man ha ett mycket större högfartsmunstycke och mindre lågfart (har för mig att nålen är rundare än den OBEKR som man sedan sätter i med 160-munstycket, men där kan jag ha fel)


Men vet du, min lilla bitch har blivit ännu mer körbar av fixarna som hon fått under vintern. Visst, jag fick några pållar till också, som jag definitivt INTE behövde, men framför allt fick jag ett register som lirar fint med den där av/på-regleringen som kammen levererar. Allt ryckigt och hoppigt är borta, samtidigt som hon fortfarande är pigg och vass, det går ju inte att kärringköra. Tyvärr... :tuttar


Å fan se där, alltid lär man sig nåt nytt! :)
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Å fan se där, alltid lär man sig nåt nytt! :)
Jag satte på ett dubbelsystem som heter Raas. Hade tidigare kört med Acra men vilken skillnad det blev trodde inte att det var sant. Körde först utan att bänka och den var grym skilland. I bänken visade det sig att det gav 3.2 hk mer än vad Akrat gav och när vi bänkade med Acrat körde vi utan ett luftfilret så det är min rekomendation. Har du någon som kan sätta i större ventiler så ger det mer än att porta kombinationen är vinnade gärna med en borrad förgasare, 44mm. När vi trimmar så säker vi komritionen, jag och flera med med mig har mycket mindre comp än original. Men så har vi bra med flöde oxå. Vetilerna som du bör sätta i en 650 är 38 i insug och 32 i utblås. Original är 35 och 30. Sen slipper du köpa sporthoj :)
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Helvete vad ni har skrivit grabbar, toppklass!

Gnutten, jag trimmar inte för att jag behöver utan för att jag kan. Ghost Racing rekomenderade ca 200 i högfart med helsystem med motivering att "den här motorn behöver havre" :)

SuperMoto, ja 6:an som du vet är ju rena överväxeln, men den använde dem inte, vi snackar riktiga kaninskutt på rullen, tror mer på däcket, såg skumt ut...

Yasha, ja det låter som om den behöver ett hyffsat stort munstycke... Den e rent av elak att köra nu, kraftigt digitalt gaspåslag, inget o finlira med. Hoppas det blir bättre efter "optimering", hehe!

Stoffy, 3,2 Hk mer än Akra låter magiskt! Gällande det andra, du har PM!
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Det där med bestyckningen är ju en liten vetenskap i sig, men med Keihinförgasaren är det ju beroende på vilken nål du stoppar i, vilket huvudmunstycke du utgår ifrån. 200 kommer du aldrig att behöva med standardnålen (OBEKR), min hoj är portad och har dubbelpipigt system och gick optimalt sett utifrån effekt med 160/48, men är nu bestyckad med 165/48 för att den gick för snålt för att vara hållbart för en fritidsförare som jag.

Husabergmeken jag pratade med, rekommenderade att starta runt 190 på huvudmunstycke och OBDVT-nålen samt 38 i lågfart om vi inte fick den att gå bra med OBEKR-nålen.

Så, 200 låter lite mycket om vi bara pratar om att sätta på ett helsystem, spelr nog ingen roll vilken typ vi pratar om. Och Stoffys dubbelsystem ger nog ungefär samma resultat som det från Enginehardware (SR Racing), se'n har ju herr Stoffy stoppat i massor av annat lull-lull i sin best. *hehe*

Borra förgasare gav en schysst förändring i vrid på den gamla dell'Ortoförgasaren, verkar ha ställt till med en hel del skoj i Stoffys hoj också. :D Finns alltså massor att göra, men fundera på vad det är du vill ha ut av dina modifierngar innan du börjar leka. Jag ville ha ett starkare mellanregister och fick precis det inkl lite hästar och en körbarhet som är kanon, utan att ge avkall på körglädje och tuan att öka på risken för ras/servicebehovet, men jag har "bara" portat och monterat ett helsystem. Fast hon fick gå en säsong först och så gjorde jag moddarna när hon ändå var isär för genomgång.

Ha så kul med din best.
 
Last edited:

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Ursäkta trådkapningen, men jag tänkte bestycka om min Husa imorgon när jag monterar Akra helsystem.

Jag hade tänkt mig:

Nål - OBDTP - Mittenläge?
Högfart - 190
Lågfart - 42

Någon som har invändningar?

Återigen, ursäkta kapningen.
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Ursäkta trådkapningen, men jag tänkte bestycka om min Husa imorgon när jag monterar Akra helsystem.

Jag hade tänkt mig:

Nål - OBDTP - Mittenläge?
Högfart - 190
Lågfart - 42

Någon som har invändningar?

Återigen, ursäkta kapningen.
Vad är det för fel med att börja med orginalbestyckningen OBEKR/160/45? :va Eftersom den ändå vanligtvis går fett och kanske funkar fint med det... Byta nål känns lite overkill bara för att bta system, men jag kanske är lat?!?
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Vad är det för fel med att börja med orginalbestyckningen OBEKR/160/45? :va Eftersom den ändå vanligtvis går fett och kanske funkar fint med det... Byta nål känns lite overkill bara för att bta system, men jag kanske är lat?!?

Jag har läst mig till att det ska vara en bra bestyckning för Akrat, sen hade jag vägarna förbi Karlströms igår, så det var väl bara att handla.

Känner mig inte sugen på att experimentera utan vill mest ha en bra setup, har långt till närmaste bänk :)
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Jag har läst mig till att det ska vara en bra bestyckning för Akrat, sen hade jag vägarna förbi Karlströms igår, så det var väl bara att handla.

Känner mig inte sugen på att experimentera utan vill mest ha en bra setup, har långt till närmaste bänk :)
Okej, då så! Hoppas du blir nöjd! :tummenupp
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
Nålbytet tror jag gör den stora skillnaden. Jag körde exakt så som selin skriver innan jag ens monterade Akrat och den går extremt mycket bättre redan med originalsystemet. Man får helt bort att den hoppar o fräser vid jämna gaspådrag på mellanvarv. Av/på-effekten blir mer eller mindre utsuddad oxå.
Husan min stannade häromkvällen på Bromma när vi var där o skämde ut oss med åka_på_ett_hjuls_övningar. Går runt på motorn men vägrar tända. Skall gås igenom i helgen och om det behöver renoveras får man väl passa på att trimma utav bara :cdevil Lite portning tillsamans med en uppdaterad tändbox och ev sätta Hiltin i förknasaren oxå. Bara för att man kan lixom, inte för att det behövs...:)
trevlig helg alla husatrimmare!
//m
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Nålbytet tror jag gör den stora skillnaden. Jag körde exakt så som selin skriver innan jag ens monterade Akrat och den går extremt mycket bättre redan med originalsystemet. Man får helt bort att den hoppar o fräser vid jämna gaspådrag på mellanvarv. Av/på-effekten blir mer eller mindre utsuddad oxå.
Husan min stannade häromkvällen på Bromma när vi var där o skämde ut oss med åka_på_ett_hjuls_övningar. Går runt på motorn men vägrar tända. Skall gås igenom i helgen och om det behöver renoveras får man väl passa på att trimma utav bara :cdevil Lite portning tillsamans med en uppdaterad tändbox och ev sätta Hiltin i förknasaren oxå. Bara för att man kan lixom, inte för att det behövs...:)
trevlig helg alla husatrimmare!
//m

Låter intressant! Faan vad det finns prylar att göra på dem här, känner mig som en unge i en godisbutik :D

Undrar om du inte var där när jag bänkade min hoj då? Såg iofs ingen annan Husa, kom dit runt 20:00...
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
Låter intressant! Faan vad det finns prylar att göra på dem här, känner mig som en unge i en godisbutik :D

Undrar om du inte var där när jag bänkade min hoj då? Såg iofs ingen annan Husa, kom dit runt 20:00...
Jora, visst var det jag!
Så här ser han ut besten. Ska kolla så att det inte bara är tändstiftet som "hoppat loss". Fick ett litet tips om det nämligen:gnissla
Får väl bänka min oxå nästa gång så man kan få en schysst jämförelse på samma bänk.
//m
 

Bifogat

  • liten.jpg
    liten.jpg
    92.6 KB · Visningar: 70

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Jora, visst var det jag!
Så här ser han ut besten. Ska kolla så att det inte bara är tändstiftet som "hoppat loss". Fick ett litet tips om det nämligen:gnissla
Får väl bänka min oxå nästa gång så man kan få en schysst jämförelse på samma bänk.
//m

Satan vad mkt dekaler du har!!! :tummenupp
Då lär vi ju ses där ngn gång!

Blir helt gråhårig!!!
Ringt en massa firmor som gärna säljer delar men dem kan inte verifiera ngr inställningar och ingen har en bänk. Trimmar alla hemma o testar o trixar eller?

Vet ni vilken bestyckning som gäller eller labbar ni, hur labbar ni i så fall?
Känner efter och kollar stiftet eller? :)
Vem borrar förgasare?
Ni som har trimmat, vad har ni gjort åt luftflödet?

Snart gör jag som Selin o köper ett helsystem o byter munstycken och nål till ngt allmän setup :mad:

Jag VILL hänga på:

Steg 1:
helsystem
mer luft
bestycka om

Steg 2:
borra förgasare
porta toppen

Kan detta vara vettigt om man inte vill "trimma sönder"?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nöj dig med "steg ett" tycker jag. Lätt att fixa själv utan massa bearbetning och ger en klar förbättring. Steg två blir klart mer komplicerat.
Men har du typ tio loppor över så visst - rock on :D

Touringbutiken (av alla ställen) har ett öppnare filter "av KN-typ" som bör ge mer luft. Sök lite där, de kostar typ 650:- och jag vet inte hur stor nytta det gör men det är ju värt ett försök.
Om du vill så kan du köpa min kolfibertank som ger klart bättre luftflöde - ser nästan ut som en ram-airtunnel.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
:banana
Nöj dig med "steg ett" tycker jag. Lätt att fixa själv utan massa bearbetning och ger en klar förbättring. Steg två blir klart mer komplicerat.
Men har du typ tio loppor över så visst - rock on :D

Touringbutiken (av alla ställen) har ett öppnare filter "av KN-typ" som bör ge mer luft. Sök lite där, de kostar typ 650:- och jag vet inte hur stor nytta det gör men det är ju värt ett försök.
Om du vill så kan du köpa min kolfibertank som ger klart bättre luftflöde - ser nästan ut som en ram-airtunnel.

Ja det kanske är vettigt med "bara" steg ett, kan ju alltid börja där iaf, hehe!!!
Verkligen, Touringbutiken hade inte varit mitt förstahandsval att kolla efter luftfilter :tummenupp
Hörde att man inte kan göra rent luftfilter av K&N-typ, stämmer det?
I så fall blir det ju duktigt dyrt i längden...

MMM KUUUUULFIBER !!! Du kan väl PM:a mig med lite info?

Så vad tror man om dem olika helsystemen då?
Vi har ju Akra så klart som så många kör med.
RAAS är ett tips, ska ge mer effekt än Akra, ser bra ut, ingen aning om pris eller var man får tag på dem...
Snubblade över Ghost Racing som handbygger hela rasket i Huddiksvall och säger att dem levererar mer effekt än Akra, fast billigare, kan det vara ngt?

En sista tanke, har blivit tipsad om att köpa metall-oljefilter isf dem vanliga i papp. Det ska plocka upp partiklar bättre och man riskerar ju aldrig att vara utan filter när man byter olja eftersom man bara rengör filtret, bra eller anus?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:banana

Ja det kanske är vettigt med "bara" steg ett, kan ju alltid börja där iaf, hehe!!!
Verkligen, Touringbutiken hade inte varit mitt förstahandsval att kolla efter luftfilter :tummenupp
Hörde att man inte kan göra rent luftfilter av K&N-typ, stämmer det?
I så fall blir det ju duktigt dyrt i längden...


Grejen med K&N-filter är just att man kan göra rent dem! De har mycket lång livslängd.

Mvh
J
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top