Bänkad Husa med graf, ge optimeringstips!

Super_moto_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg FS650E 2006
trött på sexan?

Köpte min husa 06 i våras, en sak som förvånar mig lite
är att det inte är något vidare vrid på sexan, visst är det en överväxel
men den behöver ganska så rejält med varv för att få vrid, är detta
något som är på alla husor eller är det min drevning som ligger bakom, tror
iofs att jag har original.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Monterade helsystemet och bestyckning idag, nog blev det skillnad allt, känns helt klart starkare. Ligger inte kvar på varv när man gett på utan går direkt ner till tomgång.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Monterade helsystemet och bestyckning idag, nog blev det skillnad allt, känns helt klart starkare. Ligger inte kvar på varv när man gett på utan går direkt ner till tomgång.

Har tagit bort ev. dB-killers, så att det är fullt flås?
Hur låter det mot orginal? Tycker min låter ganska mkt när man varvar på, har en rensad orginaldämpare.

Ang 6:an, min e apslö på 6:an, det är det jag menar med overdrive. Under 110 Km/h så hackar den nästan, i 130 Km/h är det ok att peta i 6:an men då känns den trött. Man kan marscha i 150 på 6:an det duger den till om man har nackmusklerna dvs.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Vart hittar man Akra helsystem? Pris?
Har hört något rykte om att marin och fritid kommer att han specialpris på dessa system snart. De är beställda men har inte kommit ännu.
Kom på att jag har ett beggat :)
Kan sälja det för 6000 spänn annars...
 

Shinyrubber

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Husaberg 650-06
Ett helsystem av välkänt fabrikat, Akrapovic tex, ger dig en hel del, börja med det. Tufft att få plats med ett rejält stort filter direkt på förgasaren. Tajt med plats där. Men det billigaste är att du bestyckar om förgasaren redan nu med de rekomendationer du hittar här på forumet om du söker lite. Det innehåller en annan nål och ett betydligt större huvudmunstycke, 190 mot original 160 och ett annat lågfartsmunstycke. Denna bestyckning funkar otroligt bra redan med originalsystemet. Du kan även skicka in din tändbox till Husaberg för att få den omprogramerad. Jag har dock inga kontakter så det får du luska reda på själv. Nästa steg är att lyfta toppen och få den portad av någon duktig. Dr.Bike här på forumet har portat endel Husa-toppar med gott resultat. Stannar du här så har du fortfarande god tillförlitlighet på motorn.
Lycka till!
//m

kanonsvar =)
Nu ska det moddas
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Finns det något schysst system med dubbla pipor? (Tills Husaberg) Ser ju rätt rått ut.=)

RAAS gör ett system, snyggt och dyrt, hörde ngt rykte om att Nisses MC tog in dem, men är inte säker.
SR Racing har ett system, snacka med Enginehardware här på SH.
 

Kungfors

doh..
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Västerås
Hoj
Husaberg FS650e -06
RAAS gör ett system, snyggt och dyrt, hörde ngt rykte om att Nisses MC tog in dem, men är inte säker.
SR Racing har ett system, snacka med Enginehardware här på SH.

Okej okej, synd att dem ska kosta så mycket.:rolleyes: Finns det något företag utomlands som säljer något grymt system billigt?
 

Shinyrubber

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Husaberg 650-06
hej kära husa ägare.
Lade upp en tråd vid sidan om denna, om just förgasarfrågor osv. Det jag har märkt är att ingen skrivit i den eller orkar förklara vad bokstavsbeteckningarna står för. Men hoppas att ngn vänlig själ gör det senare.
Det jag nu undrar är... (Eftersom det nu dykte upp mycket förgasar prat samt mycket av det som sades var matnyttigt) Om jag kan Saxa ur delar ur denna tråd och sammanställa till förgasar tråden. Smidigt och enkelt för andra att sen läsa. Vad som är rätt och fel får var och en avgöra sen. Men vad säger ni. tycker ni det låter som en bra ide?
mvh/michael

Men du bor ju i Uppsala!

Då var det säker du som kom när jag stod i rödljuset på kungsgatan :)

Du har pm :)

Sweeet. Du menar killen som körde ifatt dig vid rondellen vid polishuset och stannade bredvid dig vid gamla brandstationen?
Sen tog du höger upp mot åbron och jag körde rakt fram.

Jaaa isf var det jag. Blev så jävla glad över att se en till blodsbroder i stan. =))
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
"Om jag kan Saxa ur delar ur denna tråd och sammanställa till förgasar tråden. Smidigt och enkelt för andra att sen läsa. Vad som är rätt och fel får var och en avgöra sen. Men vad säger ni. tycker ni det låter som en bra ide?
mvh/michael"

:tummenupp
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Bänkade Husan igen idag.
Nu sitter det ett RAAS helsystem på, 170 i högfart, 45 i lågfart, clipset på nålen ett hack ner från orginal.

Lägger upp en bild på nya bänkningen och en bild på den gamla och nya tillsammans.
Den nya bänkningen gav 60,6Hk på slangen, orginal hade jag 53,5Hk, alltså en ökning på 7,1Hk eller 13,27%. Vridet blev samma 63Nm fast nu vid 5341rpm mot 5113rpm orginal.

Blandkurvan såg bra ut sa dem, möjligen kan jag gå upp lite i högfart för att komma närmare det magiska 13 i Air/Fuel mix.

Vad tror ni om bestyckningen, utifrån blandningskurvan?
 

Bifogat

  • Bänkning 8 aug.JPG
    Bänkning 8 aug.JPG
    109.4 KB · Visningar: 102
  • Bänkning jämförelse.JPG
    Bänkning jämförelse.JPG
    122.8 KB · Visningar: 100

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
Bänkade Husan igen idag.
Nu sitter det ett RAAS helsystem på, 170 i högfart, 45 i lågfart, clipset på nålen ett hack ner från orginal.
Den nya bänkningen gav 60,6Hk på slangen, orginal hade jag 53,5Hk, alltså en ökning på 7,1Hk eller 13,27%. Vridet blev samma 63Nm fast nu vid 5341rpm mot 5113rpm orginal.
Vad tror ni om bestyckningen, utifrån blandningskurvan?
Hmm, den borde gå att få lite vassare med RAAS-systemet. Supermoto bänkade sin i samma bänk med helakra och fick 61,1 pållar och 68 Nm. RAAS har gett uppemot +4 hästar jämfört med Akrat i tester. Bakläxa :tungan
Prova att byta nål och gå upp i huvudmunstycke. Med den andra nålen kan du använda 190 på huvud och få en finare kurva. Kan tyvärr inte vad nålen heter. De där bokstavskombinationerna blir man ju gråhårig på. Varför inte bara heta 1,2,3 osv...:huvet
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Hmm, den borde gå att få lite vassare med RAAS-systemet. Supermoto bänkade sin i samma bänk med helakra och fick 61,1 pållar och 68 Nm. RAAS har gett uppemot +4 hästar jämfört med Akrat i tester. Bakläxa :tungan
Prova att byta nål och gå upp i huvudmunstycke. Med den andra nålen kan du använda 190 på huvud och få en finare kurva. Kan tyvärr inte vad nålen heter. De där bokstavskombinationerna blir man ju gråhårig på. Varför inte bara heta 1,2,3 osv...:huvet

O faan!
Jag kör med OBEKR-nålen nu, det är den som sitter orginal på competition-modellen. Köpte OBDVT, tror att det är den du menar att man kan ha större munstycken till. Men som jag uppfattade det så är OBDVT en "strypnål"??? Därför ska man ha större munstycke till den, rätta mig gärna om jag har fel.

Vidare tror jag att man sänkte comp:et lite på 07:eek:rna samt har en lite snällare kam för att kunna öka tiden mellan service:arna, kanske kan förklara ngn Hk? Det är ju 15h intervall på 07...

Dem som bänkade trodde inte att jag skulle få ut mer effekt av att bestycka om, bara en "finare" blandkurva. Dem gissade på 172 - 175 i högfart.

Tycker det är lite skumt att jag inte fick ngn ökning i vrid dock...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Porr på hög nivå!!! :D

4kx91sx.jpg
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
O faan!
Jag kör med OBEKR-nålen nu, det är den som sitter orginal på competition-modellen. Köpte OBDVT, tror att det är den du menar att man kan ha större munstycken till. Men som jag uppfattade det så är OBDVT en "strypnål"??? Därför ska man ha större munstycke till den, rätta mig gärna om jag har fel.

Vidare tror jag att man sänkte comp:et lite på 07:eek:rna samt har en lite snällare kam för att kunna öka tiden mellan service:arna, kanske kan förklara ngn Hk? Det är ju 15h intervall på 07
Prova med den nålen du köpt, det är inte en strypnål utan en nål med annan profil som tillåter dig köra med större munstycken. Vitsen är att du kan få fritt blås o mycket bränsle vid full gas utan att den går för fett vid låg o mellangas. Prova o du kommer bli xtremt nöjd! Jag körde min så även innan jag satte på helAkrat o det gör underverk även på en standardhoj.
Va? Har de gjort den snällare? Har du nåt "bevis" för det nånstans för det har jag aldrig hört :confused: Låter ju troligt förstås iom att de ökat serviceintervallen. Kolla gärna upp det!
//m
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top