Bänkrummet på gång

Tvärt om. Över 14,7:1 så går den (för) snålt. Generellt brukar man säga att runt 12,5:1 ger bäst effekt på de flesta motorer även om det är lite mer soppa än vad som ger optimal förbränning.
Att ha 14:1 när man kör lugnt och pyser i trafiken är ju trevligt för soppakontot, men när man vrider om rullen vill man ha fetare blandning för mesta kraftuttag. Man och man förresten....jag.



Hojmotorer som går bra runt 14 är väldigt sällsynt (gammla harly undantaget)


13- 13.5 på delast och lättare cruising 12.5-13 på fullt är mera rimligt

Man MÅSTE betänka att A/F ändras radikalt med temperaturen på bränslet
och därför lägger man sig hellre på fetare sidan
 
Ett snäpp större huvudmunstycken bör du nog skruva i. Annars är kurvan typisk för en hoj som skulle må bra av en storlek större på förgasarna eller om det är luftfiltret som begränsar iom att den bli chokad/fetare vid maximalt varvtal.

Jag är misstänksam mot luftfiltret. Vid bänkningen satt det Rs36 med 120 i huvudmunstycke och 30mm trattar med PiperCross "skummgummifilter" på. Nu har jag satt på mina gamla K&N igen och ökat till 125, skall prova igen.
Man kan jämföra med Nordman (i tidigare inlägg). Han kör sin Bandit med Rs36 och K&N filter med 127,5 i huvudmunstycke utan att verka chokad på topp och då plockar han ändå ut 25 hästar mer än mig:Bugar.

/Ingvar
 
Hojmotorer som går bra runt 14 är väldigt sällsynt (gammla harly undantaget)


13- 13.5 på delast och lättare cruising 12.5-13 på fullt är mera rimligt

Man MÅSTE betänka att A/F ändras radikalt med temperaturen på bränslet
och därför lägger man sig hellre på fetare sidan

Man lär sig mer varje dag heter det ju, och jag bara tala i generella termer då jag inte är superkunnig inom hojmotorer. Än.
Att A/F ändras med temperaturen är ju givet då bränslet ändrar sin volym med temperatur likväl som luften är olika syrasatt.

Skulle vara kul att komma förbi och glo lite/snacka lite skit/motorer någon gång. -Du bor ju runt knuten:tummenupp
 
Var en trevlig dag detta! Tack tack!
Hade lite otur på vägen hem bara då jag lyckades klota i en korsning vid globen!
Men men man lever ju!
Dock finns det nu lite annat att spendera pengarna på än justeringar för att få hojen över 170hk sträcket!
Nån som känner en duktig lakerare kanske??

Fina bilder föresten!
Det är ju alltid rolig att ha några bilder när man står i garaget och lägger pussel!:gnissla

DSC_0732ut.jpg
DSC_0733ut.jpg
 
Last edited:
Vad är det för lambdamätare du använder? Såg på bild att kablar/slang var istoppad i rökröret, antar att det inte var vanlig lambdasensor som låg där i :)
 
Vad är det för lambdamätare du använder? Såg på bild att kablar/slang var istoppad i rökröret, antar att det inte var vanlig lambdasensor som låg där i :)


Hej där, Jag kör med innovate LC1 kittet

Slangen går till en vacumpump
Lambdan sitter i ett rör aldeles innan pumpen ( bosch LSU) funkar klockrent

Lite labbande med grafiska filtren i mjukvaran till bänken

Jag har en liten fråga till dig, Har du jobbat med väderstationskortet till sportdevices ( usb )

Jag har suttit hela kvällen nu , Bryter ihop snart suck:huvet
 
Hej där, Jag kör med innovate LC1 kittet

Slangen går till en vacumpump
Lambdan sitter i ett rör aldeles innan pumpen ( bosch LSU) funkar klockrent

Lite labbande med grafiska filtren i mjukvaran till bänken

Jag har en liten fråga till dig, Har du jobbat med väderstationskortet till sportdevices ( usb )

Jag har suttit hela kvällen nu , Bryter ihop snart suck:huvet


hm, vacumpump säger du, jag kör med Innovates LM-1 men har inte integrerat den i dynon, än.

nej jag kör med vanlig "hemmväderstation" och knappar in värdena, det fanns inget när jag köpte mitt, antar att det är rätt nytt för det finns inte med på hemsidan.
 
Suck lite bakslag , Försökte infoga ett hydraulsteg i bromssetupen

Tanken var ju från början att trycka med luftcylinder på en vanlig huvudcylinder ( vanliga bromsskivor med volvo ok )

Har kört ett tag med bara luft direkt på oken, funkade förvånansvärt bra

om än med lite låg verkan

Sagt och gjort så monterade jag en bakbromscylinder till mc ( 14mm )
och tryckte på med 25mm luftcylinder

Men tyvär så flyttar den inte tillräckligt med vätska i ett slag utan bottnar innan riktig bromsverkan

Nån med förslag på lämplig huvudcylinder?????

diametern måste ju helst understiga 20mm om det ska vara nån vinst
 
Kopplingscylinder från en BMW bil, det använde jag på en trike jag byggde. Den är 19mm. Lång som en följetong men det går att korta ner den
 
Suck lite bakslag , Försökte infoga ett hydraulsteg i bromssetupen

Tanken var ju från början att trycka med luftcylinder på en vanlig huvudcylinder ( vanliga bromsskivor med volvo ok )

Har kört ett tag med bara luft direkt på oken, funkade förvånansvärt bra

om än med lite låg verkan

Sagt och gjort så monterade jag en bakbromscylinder till mc ( 14mm )
och tryckte på med 25mm luftcylinder

Men tyvär så flyttar den inte tillräckligt med vätska i ett slag utan bottnar innan riktig bromsverkan

Nån med förslag på lämplig huvudcylinder?????

diametern måste ju helst understiga 20mm om det ska vara nån vinst

Jag har en bil huvudcylinder 0,625" liggandes, brand spanking ny...
långt slag! din för 300:-
 
Ny liten trivseldetalj

Digitalfotoram infäld i väggen hehe


Ps. Gissa namn på föraren på bild nr 2
 

Bifogat

  • mobilbilder 033.jpg
    mobilbilder 033.jpg
    258.5 KB · Visningar: 336
  • mobilbilder 034.jpg
    mobilbilder 034.jpg
    237.1 KB · Visningar: 464
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top