Bäst sporthoj från 1988?

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
Funderar på att skaffa mej en "ny" hoj till sommaren. Problemet är att försäkringen blir lite väl dyr på mig med nytaget A-kort, 21 år på de sporthojar man verkligen vill ha.
Så vilken sporthoj som går att klassikerförsäkra ger den maffigaste upplevelsen? :gnissla

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
RSV4R
Gixxer

Gammelgixxer, 1100! Jag hade en sån. Ful som satan, men vild och rolig (tyckte man då i alla fall). Ramen och bromsarna suger, de var bättre på Yamman, effektregistret var ojämnare på Gixxern, men ändå var den mycket roligare och kändes brutalare än Yamman. Gick lätt på slangen (återigen; tyckte man då).

Konkurrenter var väl ZX10; ett blysänke, bakhjulsåka krävde sin man, nämnda FZR, och möjligen Gixxer 750 som hade historiens klenaste ram. Honda hade väl inget man ville åka på?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Bike 1987 utnämnde FZR till en bättre hoj än gixxern.

Jag har inte kört nån av dom så jag kan inte uttala mig.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
RD350 om man gillar tvåtakt. Sista årsmodellen var dock 87 men vissa såldes som 88'or. Liten lätt hoj med effekt som hänger med de flesta andra hojar av samma årsmodell upp till 180 och piskar dem på småvägarna. Toppade 210 på mätaren.

Går normalt i klass 5

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Kan det inte vara idé att köpa något nyare i de mindre klasserna? En modernare, mindre hoj är nog roligare än något gammalt lok.

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
Kan det inte vara idé att köpa något nyare i de mindre klasserna? En modernare, mindre hoj är nog roligare än något gammalt lok.

Det är klart det är. Har funderat på ZX6R av de tidiga årsmodellerna. http://www.blocket.se/vi/14140928.htm?ca=14_s

Är det något att satsa på?
Har inte kollat vad försäkringen kostar fast man kanske inte behöver köra hel. Kanske är trafik som gäller och känna hur nästan alla sina besparingar går upp i rök vid en eventuell vurpa. :yoparty

Sanoj_lidatorp

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
Yamaha TRX 850
Varför inte satsa på en Yamaha TRX850. Rolig Duccekopia med billig försäkring.

trx_custom_bg1.jpg

// Jonas

Pjatte 2

cascada in my heart.....
Gick med
1 May 2006
Hoj
R1 99
hade själv zx9r-95efter nytaget hojkort drygt 3 år sedan bodde centrala malmö, tror d va 10600 hel helår o i den va d pulver! :)

Charro

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2007
Hoj
Kawasaki 650R -07
själv körde jag med en gpz 600r -85 som första hoj.. -88 tror jag gsx eller vfr 750 är mest skoj hoj?

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Kawa ZX12R
Jag hade en ZX10 -88 som första tunga hoj, och nog var den tung alltid... Försökte inte ens nöta på ett däck åt gången. Men motorn har ett härligt vrid och en ganska mastig puckel på höga varv, man sitter bekvämt och väl skyddad mot fartvinden även om man ligger på 110 + moms + skatt + tull. Försäkringen låg på 1200 per år helförsäkrad när jag sålde den för några år sen.

Sen skaffade jag en trimmad blackbird. Oj vilken skillnad. :)

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
tycker du ska leta dig upp på senare delen av 90-talet åtminstone! Smakar det så kostar det men så himla dyra är inte 600-750! Men envisas du så köp en 500cc som har mkt roliga vägegenskaper!

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Får vi ett förslag på denna 500?

tycker du ska leta dig upp på senare delen av 90-talet åtminstone! Smakar det så kostar det men så himla dyra är inte 600-750! Men envisas du så köp en 500cc som har mkt roliga vägegenskaper!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
gixxer 750/1100, Fzr inte fel heller, men det "rapplar" nog mer och högre oljeförbrukning etc, det man vill ha med gammal hoj är tillförlitlighet, tror Suckan är oslagbar då!! Varjefall OM vi nu snackar år 1988 och inget annat.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Hoppa det där med gml hojar för att hålla nere försäkringskostnaden.
Om jag var dig skulle jag kolla på tex kawasaki er6. Ok inte världens roligaste mc. Men den är driftsäker. Den har låg försäkringskostnad mm.
Dvs du får mycket hoj för pengarna.
Gml gixxrar och fzr 1000 i all ära.. Men du får svårt att hitta ett fint exemplar som inte är sönderskruvad.. Allra helst om vi kikar på gsxr1100.
Fzr 1000 har en egenhet att börja dricka olja... Förövrigt en egenhet has alla yamaha.. ;)

Ett annant gott alternatvi kan vara att köpa en r6 utrustad med krachkåpor mm.. Vimlar av delar till r6or.. vilket gör att en klotning inte kostar så mycket att fixa..

Lycka till

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...