Bästa 80-tals "muskelhoj"?

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Instämmer. Det var en GPz900r Maverick körde :). Sedan jag såg filmen 1986 så har har velat ha den hojen. Och nu har jag det :banana Coolt har du träffat Tompan? :rock

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
GSXR skapade ju en ny era när den kom 85 (86 för 1100:an). Som jag ser det så måste man räkna bästa före den om svaret ska bli något annat än just GSXR

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Instämmer. Det var en GPz900r Maverick körde :). Sedan jag såg filmen 1986 så har har velat ha den hojen. Och nu har jag det :banana Coolt har du träffat Tompan? :rock

Jag tog en litet snack med honom när han var i Sverige och promotade hans nya film Jack Reacher (för övrigt första gången han var i Sverige!).
Räckte fram min verkstadshandbok och snackade lite:tummenupp

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jo visst är det jag:tummenupp Och livet rullar på helt ok, man tackar!
Hojen var på banan för knappt ett år sedan, olyckan var ju i Augusti - 06, tiden går. Den fick sig en rejäl ombyggnad då det enda förutom el och ett par plastbitar som gick att rädda var motorn. Rullade väl ett par hundra mil förra året iaf. Så någon originalare är det ju inte direkt längre...

Smaken är ju som baken apropå ett föregående inlägg, men så här blev den. Det har även tillkommit en oljekylare från Setrab efter att bilden tagits. Dessutom så är sadeln på renovering just nu, väntar den klar vilken dag som helst. Efter det så är allt på chassiet nytt eller nyrenoverat.

2013, höst. kollar denna äldre tråd. Fin räddning utav Katanan eller det som vart kvar. Ursnygg! ;-) :tummenupp

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
Vadå väghållning och bromsar måste fixas ????
En gammal järnhäst från 80 talet ska man inte fixa bromsar och väghållning på..... då är det ju ingen 80 talare? :D

80-tals hojar ÄR spännande då de inte är modifierade men själv föredrar jag bromsar och väghållning som fungerar om något oförutsett händer vilket brukar hända relativt ofta när man kör hoj.

Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
XS 1100:tummenupp

Bifogat

• images.jpg
    images.jpg
    8.8 KB · Visningar: 83

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Härlig gammal tråd :tummenuppMin första hoj var en GPZ900R -84 med V&H helsystem. Helvete vad den ylade.. .hehe :yopartyJag körde den från västkusten, tvärs över landet upp till Hälsingland (visade den snabbt för farsan) sen vidare upp till Östersund första dagen på den, det blev 110mil premiärtur cirkus.Har precis införskaffat en GSX750E(T) -81 som ska bli tillfixad. Just ET modellen är så jävla vacker har jag alltid tyckt. En släkting hade en 1100ET när jag gick i mellanstadiet, fyfan va jag gick och trånade efter en sån lääänge.Nån som vet om GSX750 motorn betraktas som lika skottsäker och trimvänlig som 1100'an?:crash

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Röstar för en gxs-r 1100

skottsäker motor

Ähmmmm ser nu att tråden startades 2008-04-16

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Bästa muskelhojen rent funktionsmässigt från 80 talet borde ju bli en GS/X 1000/1100.De få som nu finns kvar i ett bra originalskick och som inte är ombyggda eller söndertrimmade lär det ju inte finnas allt för många kvar av.

En polare hade i slutet / början på sjuttiotalet / åttiotalet versionen med fyrkantig strålkastare fram och jag vill minnas att den på sin tid var riktigt potent och kunde skrämma vettet ur flertalet andra hojar. :crash

Och vem hade för övrigt på sjuttiotalet kunnat inbilla sig att dagens muskelhojar i de flesta fall skulle vara inklädda i kåpor när dessa hojar på den tiden rullade som nakenhojar.

Last edited:

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Han kanske redan har köpt hoj..... FÖR 5 ÅR SEDAN!!!

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Jag hade en bekant som köpte en Honda VF 1100 Custom -84 . den ansågs som den snabbaste standardbiken
då . 120 hk va mycket på den tiden . :tummenupp
Skön att köra var denoxå ! Lätt att bakhjulsåka på när man redan satt bakåtlutad ! :banana
Såg Arto Nyqvist live på Mantorp Sko Uno Drag Festival en gång , har för mig att han körde en Kawa 1300 då !
Cool kille - förbrukade mycket träskor ! :yoparty

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
Jag hade en bekant som köpte en Honda VF 1100 Custom -84 . den ansågs som den snabbaste standardbiken
då . 120 hk va mycket på den tiden . :tummenupp
Skön att köra var denoxå ! Lätt att bakhjulsåka på när man redan satt bakåtlutad ! :banana
Såg Arto Nyqvist live på Mantorp Sko Uno Drag Festival en gång , har för mig att han körde en Kawa 1300 då !
Cool kille - förbrukade mycket träskor ! :yoparty

Kawasaki påstod att min GPZ även den hade 120 hk. Japanerna hand portade topparna i fabriken för att försöka hålla jämna steg med 4-ventils hojarna. Fabrikstrim :tummenupp

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring