Bästa gitarrsolo?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Richie blackmore's solo i gates of babylon ger mig också rysningar. Så jävla tight :)

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Wolf Hoffman i Lovechild..(Accept)

Världens bästa solo..och det är inte bara min personliga åsikt..det bara är så...

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Manowar - Gloves of metal
Metallica - Blitzkrieg

Ruffigt och hårt :yoparty och framförallt fräänt!

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Jag tycker det i november rain med GNR är jävligt bra. Bäst vet jag inte iofs, har inte reflekterat närmare över det där.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Jag skulle nog vilja påstå att solot i Eagles - Hotel California är det bästa rent musikaliskt genom tiderna.

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Tysken skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att solot i Eagles - Hotel California är det bästa rent musikaliskt genom tiderna.
Jag är förvånad över att ingen nämnde Hotel California tidigare. Har för mig att det gitarrsolot blev utsett till 1900-talets bästa av någon gitarrblaska, men jag kan förstås ha fel. Skönt solo är det i alla fall.

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
Ace Frehley - Got to chose - från debutplattan med Kiss. Ett klassiskt Frehley solo med alla de rätta attributen, Ace patenterade staccaton som nästan ingen annan skulle komma på att använda i ett solo.

Bifogat

• acewalk16.jpg
    acewalk16.jpg
    14.1 KB · Visningar: 77

mr sleepy

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
rosa plastmissil
jag måste få nämna en svensk i detta sammanhang, nämligen min favvogittarist:
Mattias 'Ia' Eklundh från Freak kitchen.

han spelar väldigt bra. inte så jävla pretantiöst överdrivet som många gittarister kan få för sig utan lagom.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
SuperMicke skrev:
Jag är förvånad över att ingen nämnde Hotel California tidigare. Har för mig att det gitarrsolot blev utsett till 1900-talets bästa av någon gitarrblaska, men jag kan förstås ha fel. Skönt solo är det i alla fall.
Ändå brukar de tona ner låten när solot drar igång, då den spelas på radion :mad:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Att utse ett solo som är bäst går inte, jag kan iaf inte.

Men Ritchie Blackmore är ett kapitel för sig, solot i "When a blind man cries" är övermänskligt, det går helt enkelt inte att göra något sånt om man inte är Blackmore.

Brian Robertson är också helt otrolig, "Don't believe a word" är en riktig favorit.

Tommy Bolin har alltid tillhört favoriterna, i princip allt han gjorde i soloväg var hur bra som helst. "Savannah Woman" har ett skitcoolt melodiskt jazzsolo.

Criss Oliva är en annan trollkarl, "Follow me", "Ghost in the ruins" "Summers rain" eller vilket solo som helst egentligen.

Randy Rhoads som någon nämnde var störtskön, "Mr Crowley" är given på en bästa-solot lista.

Finns hur mycket som helst egentligen. Dessutom ska nämnas att det som många menar med "solot" i "Afraid to shoot strangers" inte är ett solo utan tre (tror jag) olika riff som spelas återkommande efter varandra.

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Richie Blackmore- Stargazer, ger mig ståpäls varje gång.

eller vad som helst med Stevie Ray Vaughan.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år