Bästa hojen för bana, nybörjare

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Tja - faktiskt så är ju fortfarande R1 98-01 snabbare än samtliga 600... Dessutom - vilka årsmodeller av 600 får du om du letar i prisklassen 25-40

För en oerfaren och förmodligen medelgod förare är dessutom R1:an väl så konkurranskraftig även mot lite nyare hojar... På bandagar och kursdagar där deltagarnas tempo för det mesta är måttligt räcker det gott och väl med en gammal R1:a för att hota nyare hojar

(...eller till och med en Kawasaki Ninja 250)

Vill man dessutom åka fort med en 600 måste man ta i lite - jag inbillar mig att den 1000 är enklare att köra tack vare mer effekt i botten. Om inte annat är det i alla fall överlägset roligare :3freak

Bromsarna däremot ÄR bland de sämsta som någonsin funnits (på 2000 talet)... Möjligen är också fjädringen lite i mjukaste laget - det blir tyvärr lite av konstant regnsetup :3freak

Det enda negativa är nog som Magnus skrev - att det trots allt börjar bli en gammal cykel - det börjar helt enkelt ta på utbud av reservdelar osv !!

:fyllisar

För 25-40 tusen kan du få en betydligt nyare R6a, med betydligt bättre fjädringssetup. Oftast har dom dessutom gått färre mil. Och jag tvivlar starkt på att man som nybörjare är snabbare runt en bana med en R1a.

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
ZX10R
För 25-40 tusen kan du få en betydligt nyare R6a, med betydligt bättre fjädringssetup. Oftast har dom dessutom gått färre mil. Och jag tvivlar starkt på att man som nybörjare är snabbare runt en bana med en R1a.

Vad jag kan se så får man för 35 tusen en 00-03... Vad i fjädringssetupen skulle vara bättre på den??

- eller speciellt mycket nyare?

:3freak

Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Vad jag kan se så får man för 35 tusen en 00-03... Vad i fjädringssetupen skulle vara bättre på den??

För lite drygt 4år sedan köpte jag en r6-04 för 43k efter vanlig annons på blocket och lite prut, så nog fan ska man fått nått nyare än 03 för dom pengarna.

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
En vän som kör tävlingar ibland säger att en som han känner gör slut på 2 daytona motorer varje tävlings helg. sen att jag inte kört en daytona på banan betyder inte att man inte kan få sig en uppfattning av vad en hoj förmedlar till föraren.

När jag läste ditt inlägg så förstod jag direkt att jag hade att göra med en som äger just prylen jag pratade om.. Protect whats mine, mine is always best, fanboism :p

Mmm, jag var ju tvungen att gå och titta på mitt inlägg igen och se vad jag skrev, men inte någonstans ser jag att jag rekommenderar den??? För det gör jag inte. Jodå, visst har jag en. Så långt är det rätt. Min tredje för övrigt.. (Du kunde ännu snabbare räknat ut att jag har en om du läst lite ute till vänster).

Men skall vi ta till hörsägen (i tredje led?) så kan jag säga att R1 98-01 har jag hört är en perfekt hoj till precis allt...En sån måste ju vara bäst då :7peta

Last edited:

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
ZX10R

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250

En R6 03 och nyare är betydligt bättre i fjädringen än R1 98-01, och en 03-04 bör du kunna få under 40 tusen. Då slipper man dessutom förgasarna och får insprutning. Vilket iaf jag föredrar.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Beroende på hur snabbt man tänkt åka då, och på vilka banor... En del kan sätta rätt imponerande varvtider, men hastighetsskillnaden på rakorna i snabbare grupperna kan vara ehm, suboptimal. :gnissla

Sist på Gelleråsen så tror jag tyvärr att jag skrämde skiten ur en motard (690:a tror jag) då jag missbedömde exakt hur mycket långsammare han höll på rakan, så att passeringen blev liiite närmre än helt komfortabelt. Inte så att man gnuggade armbågar direkt, men onödigt nära. När man kommer 80-90km/tim fortare och redan håller typ 200+ så gäller det att se upp!

Fick intrycket att han skulle köra en 25kw cykel nästa säsong, så då tror jag inte skillnaden är så stor mellan en R-cykel och en supermotard. Men snackar vi fulleffekt på storbana så är det ju lite skillnad :)

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
675 -06, R1 -15
En vän som kör tävlingar ibland säger att en som han känner gör slut på 2 daytona motorer varje tävlings helg.

Men ärligt, tror du verkligen på att någon som håller på med racing skulle byta motor två ggr varje tävlingshelg?
Det är dyrt nog att köra ändå och skulle aldrig vara försvarbart. :död

Helgonet2000

Rocker
Gick med
7 Jul 2004
Hoj
z1000
Måste dock kommentera kawa. Har kört allt från z1000 till bankittad r1 på bana. Tycker dock 636:an e det bästa jag kört. Mig veterligen skiljer INGET en 600rr o en 636rr förutom kubik= får inte köra i 636 i supersport. Kawan har fått bäst/ mkt bra i eng tester hela tiden pga deras fullt justerbara Showadämpare o radialmonterade bromsar med bra bett. 2005- har även en sorts "slirkoppling" borde fung då jag sällan/aldrig fått bakhjulsstuds med hojen. Lite roligt o ha de ex 15-20hk ut på rakan gentemot andra 600 med. Alltig gött med lite extra, när man bromsar på sig el kör lite sämre ;).

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Har tidigare kört bana något år med min motard men köpte i våras en väl använd, och reggad, ZX6RR -03 med öhlins x3 osv osv.. Gav lite drygt 25k och fick bokstavligen en hel pall reservdelar och extrasaker till. Nu är detta iofs min första sportis så jag har inte direkt något att jämföra med men jag har inte hittat något att klaga på och känner mig riktigt nöjd med köpet. :)

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Har haft ZX6RR-06 för ett antal år sen, det som skiljde var förutom kubiken då:
Tätstegad låda
Justerbar slirkoppling
Justerbar svinginfästning
Annan cartridge i gaffeln
Satt en öhlinare bak på min, fast där ska vara nån skillnad på std också.
Varvar 1000 rpm högre en 636 fast sämre mellanregister.
Sen var där några smådetaljer också som styrdämparfäste och lite annat.
Mkt trevlig hoj, kan rekommenderas.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...