Följande muster är inköpta och testades idag:
Zeunerts
Hammars
Kopparbergs (lagrad 1år på pet-flaska)
Ölands gårdsbryggeri
Apotekarnes
Apotekarnes brukar vara den jag tycker är mest ok av de vanligaste sorterna, därför fick den vara med som en slags "kontrollmust".
Alla musterna var svala vid testandet.
Apotekarnes Smakar mest sockervatten med bismak av must, inte direkt dåligt men väldigt tråkigt.
Zeunerts Kraftig smak av ekfat och viss smak av bränt socker, mindre söt än övriga.
Kopparbergs Något obalanserat kryddig och söt, viss bismak från flaskan pga lagringen?
Ölands gårdsbryggeri Full, rund, härlig mustsmak. Perfekt kolsyra.
Hammars Lite fadd smak, känns något avslagen trots att kryddningen nog är bra.
Mina slutsatser är att jag blev något besviken på den upphosade Hammars och även på Kopparbergs som jag minns som bättre än den kändes idag. Båda var dock bättre än tråkiga Apotekarnes. Det positiva är att alla testade muster faktiskt var klart drickbara.
Testets klara vinnare för mig är Zeunerts med överaskningen Ölands tätt efter.
Faktum är att det är orättvist att jämföra Zeunerts med någon annan eftersom ekfatslagringen gör att den smakar så pass annorlunda. Jag kommer att ha både Zeunerts och Ölands på mitt julbord, alla gillar nog inte ekfatslagringen och ibland kan man vilja ha en lite sötare must som omväxling.
http://www.storstark.nu/ för mer info om Ölands gårdsbryggeri. Jag köpte mina flaskor på ICA Globen.