Bästa krigsfilmen

Vilken är bäst?

• Antal röstningar
    0

StaLin

Braxar vidare
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
CBR1000rr -08
Röstade på Das Boot, men såg "we were soldiers" häromsistens den kommer långt upp. dessutom tycker jag att stridsscenerna första 10 min i "gladiator" är jävligt bra. :tummenupp

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Das Boot är lysande, fick min röst i Pollen, BoB är en superserie, även om tyskarna springer lite väl välvilligt i vägen för de amerikanska hjältarnas kulor... Black Hawk Down är en annan favorit.

Vad heter filmen med Michael J Fox, Vietnam, de kidnappar en vietnamesisk flicka under ett uppdrag föär att "förlusta" sig med, mer en film om moraliska dilemman, men helt OK.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
sweborn skrev:
Black Hawk Down = 97% automateld :kulspruta :machinegu

Grym film, men tyvärr har de gjort bort sig helt med statisterna genom att använda västafrikaner istället för östafrikaner som det var på riktigt. Ungefär som om ett gäng koreaner fick gestalta indianer i någon vilda västern film.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Undrar varför så få har skildrat första världskriget egentligen. En skildring av Verdun,Passchendaele eller Somme skulle kunna bli den mest helvetiska och avskyvärda krigsskildring som gjorts.

Bifogat

• amerikaangas.jpg
    amerikaangas.jpg
    41.7 KB · Visningar: 76

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
HansJ skrev:
Vad heter filmen med Michael J Fox, Vietnam, de kidnappar en vietnamesisk flicka under ett uppdrag föär att "förlusta" sig med, mer en film om moraliska dilemman, men helt OK.
Casualties of War heter den. Sean Penn är med också.

Chris Ash skrev:
Undrar varför så få har skildrat första världskriget egentligen.
Jag såg en i går på TV4, The Lost Battalion, som byggde på en verklig historia. De fastnade bakom tyskarnas linje men vägrade ge upp. Halvbra.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ninjaboy skrev:
Casualties of War heter den. Sean Penn är med också.

Jag såg en i går på TV4, The Lost Battalion, som byggde på en verklig historia. De fastnade bakom tyskarnas linje men vägrade ge upp. Halvbra.

Är det den med amerikaner i Argonneskogen 1918? De skickar upp duvan Cher Ami för att få det egna artilleriet att fatta att de skjuter på sina egna?

Den är som sagt ok, men jag skulle vilja se en skildring av skyttegravshelvetet, det skulle kunna bli jävligt bra.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Rekommenderar The Thin Red Line. En utmärkt film som inte nämnts än i tråden vad jag kan bedöma efter en snabb genomgång. Den gick upp på biograferna ungefär samtidigt som Saving Private Ryan.

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Jag säger bara Full Metall Jacket. Lätt den bästa krigsfilmen, för att den är sjukt kul och spännande samtidigt så den rekomenderar jag starkt :)

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650HRC SM CR500
lunamod skrev:
Kolla på "Framom främsta linjen" Svensk/Finsk film om fortsättningskriget från 2004.
http://www.framomframstalinjen.fi/
:tummenupp Mattias

Instämmer helt. En välgjord och intressant film ur svensk synvinkel tillskillnad mot många hollywoodproduktioner med "rambo/hjälte/fanan-vajandes-i-topp med Star Splangled Banner ljudandes i bakgrunden" tema.
Harry Järv förtjänar all uppmärksamhet han kan få.
Läs gärna boken "Permanent Patrullverksamhet"

De som ser på film i mer än bara underhållningssyfte kommer ha mycket ut av denna rulle.
Tips till trådskaparen framförallt.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Harmon Rabb skrev:
Rekommenderar The Thin Red Line.
Jepp, kanonrulle. En av de absolut bästa. Gå även och se "Gå och se". Gjord i Sovjetunionen på 80-talet men likväl en av de bästa krigsfilmerna.

På tal om sovjetiska, "Ivans barndom" (Tarkovskij) är ett måste i genren.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
Undrar varför så få har skildrat första världskriget egentligen. En skildring av Verdun,Passchendaele eller Somme skulle kunna bli den mest helvetiska och avskyvärda krigsskildring som gjorts.
Tja, vi har ju "Vilket underbart krig". Musikal som utspelar sig i WW I skyttegravar. Jag har inte sett den men den lär vara mycket bra.

Edit: och den australiska "Gallipoli" förstås.

Last edited:

MilleR

Member of Team Manwhore
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Trek 4400Alpha, Nitro Icon59w,
McB skrev:
En annan film som i mitt tycker borde ha varit med är Enemy at the Gates. Inte för att den tillhör toppen i ligan, men jag har alltid diggat snipers. :D

Den är ruggigt bra tycker ja.....hade fan glömt bort den! ner å hyra ikväll blir det visst.
Annars är väl Bron över floden Kwai bra tyck ja......
The Bunker är grym också om den kan räknas....

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
abstruse skrev:
Har en gammal favorit i en pansarfilm med ett gäng år på nacken. Kommer inte ihåg om det var från Tobruk eller El Alamein. Får kolla upp namn och återkomma.

Var det Odjuret? Handlar om en tank som kört vilse i en dalgång och jagas av gerillan?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
red_ninja skrev:
ok, vad heter den med stridsvagnen då? Är nästan säker på att det är en tysk vagn som åker vilse, den är rå som f*n, dom kör över krigsfångars ben med stridsvagnen o lämnar dom där i öknen utan vatten, snacka om dödsstraff

kan det vara "the beast" ???? finns det ingen film som heter så?

Jo, den heter The Beast, eller Odjuret på Svenska. Det är en rysk (??) stridsvagn i Afghanistan (??)

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Per skrev:
Instämmer helt. En välgjord och intressant film ur svensk synvinkel tillskillnad mot många hollywoodproduktioner med "rambo/hjälte/fanan-vajandes-i-topp med Star Splangled Banner ljudandes i bakgrunden" tema.
Harry Järv förtjänar all uppmärksamhet han kan få.
Läs gärna boken "Permanent Patrullverksamhet"

De som ser på film i mer än bara underhållningssyfte kommer ha mycket ut av denna rulle.
Tips till trådskaparen framförallt.

Är filmen på Svenska eller Finska? Blandning? Textad?

Med anledning av den egna släktens historia funderar jag på att skaffa den.

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650HRC SM CR500
amullo skrev:
Är filmen på Svenska eller Finska? Blandning? Textad?

Med anledning av den egna släktens historia funderar jag på att skaffa den.

Jag tror det egentligen var tänkt att den skulle få två ljudspår men det blev bara på svenska. Dock lär ju ett flertal subtitles finnas.
Köp den!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...