Bästa sätt att ta bort popnitar??? Hjälp snabbt

Status
Ej öppen för fler svar.

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Så funkar det för mig , kanske inte är samma nitar som du har men jag tog bara ett exempel. Fel eller inte bedöm själv! :tummenupp

Lycka till!

mvh Mar
 

Bifogat

  • POPNIT klar.JPG
    POPNIT klar.JPG
    23.1 KB · Visningar: 2,354

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Men om han borrar bort niten, hamnar inte den delen som sitter kvar i dämparen inne i den då? kan väl bli svårt att få ut?
Annars kommer det skramla fint i burken.
Eller är jag helt ute och cyklar?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Eh... han ska ju öppna dämparen för böveln. Packade om dämparen för några veckor sen och det var pilligt men inte raketforskning på hög nivå direkt.

Johnsen skrev:
Men om han borrar bort niten, hamnar inte den delen som sitter kvar i dämparen inne i den då? kan väl bli svårt att få ut?
Annars kommer det skramla fint i burken.
Eller är jag helt ute och cyklar?
 

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Nicke skrev:
Eh... han ska ju öppna dämparen för böveln. Packade om dämparen för några veckor sen och det var pilligt men inte raketforskning på hög nivå direkt.
hehe ja var ute och cyklade då=)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag skulle nog våga ge tipset att borra efter att ha läst alla inlägg i denna tråden :D

Förresten. Johnsen; Är avataren seriös eller?
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
bagerah skrev:
Detta innebär att du måste gänga om till en större storlek när du skall dra i en ny skruv/bult...

Om ditt borr är en aning mindre än niten kommer kanterna vara så mjuka söndertrasade, "lättbortpillade" att det inte blir några problem att få bort resterna...
då riskerar man inte att dra igenom godset och få ett för stort hål...


man borrar självklart inte genom hela godset, utan endast tills niten lossnar, borrar man med litet borr sitter den ju kvar endå, å man måste hållas å slå på grejerna...
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Som Blackadder skulle ha sagt "A wild stab in the dark, men skulle man inte ev. kunna borra ur nitarna?"
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Borra!

Gör det med lågt varvtal (tex varvtalsregulerad borrmaskin eller batteridriven skruvdragare) och med vasst borrstål. Borr av högsta kvalitét rekomenderas. Lätt tryck med stadig hand erfodras för godtyckligt resultat....

#1 Antingen med för stor borr = inte igenom nithuvudet.

#2 Eller med liten (samma storlek som "nitkroppen") och borrar rakt igenom niten.

(Båda tekninker fungerar alldeles utmärkt, men alt2 rekomenderas för den med tummen alldeles för långt från utsidan av handen)

Resterna av niten trycks in i dämparen och hämtas upp när du väl öppnat upp hela härligheten.

Sedan köper du popnitar med samma diameter som dom första och nitar igen den när du är klar. (vad det nu var du skulle in i dämparen att göra är fortfarande ganska oklart för min del iallafall)

Om du är alldeles för skakig i händer och kropp och är ängslig över de stora reporna som skulle uppstå om du av en olyckshändelse skulle ta och råka slinta med borret mot den fina ytan på ljuddämparen, så kan du ta maskeringstejp eller valfri något grövre tejp och tejpa runt nitarna ett par varv som extra skydd. Du kommer fortfarande kunna urskilja nitarna varesig tejpen sitter där eller inte... Men kom ihåg att ta det försiktigt iallafall...

Om du har tillgång till pelarborrmaskin kan du ju ta hjälp av den, då risken att slinta minimeras.


Ok? - Frågor? Nej, trodde väl det! :arsele
 
Last edited:

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Det här tar ju ta mig *** priset. Hur mycket finns det egentligen att veta om popnitar?????

Borra ur skiten och smäck dit en ny. Punkt slut. :huvet
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
HAHAHA, ellerhur... Vaffan, borrade ur nitar som 5-åring... SKÄRPNING!!

:D
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Om inget annat går så skulle han ju kunna testa att borra ur nitarna kanske?
 

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Norrland
Hoj
Nightrod-08
Ta en nagelfil och slipa ner niten tills den släpper!
Brukar alltid göra så, det tar lite tid men det blir inga repor alls. :tummenupp
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Kom på en annan teknik!!

Kapskivan går ju bra, bara att slipa ner nitskallen tills man inte vågar gå längre ner...

Kom ihåg att använda både handskar, hörselskydd samt skyddsglasögon då vinkelkapsmaskiner är farliga maskiner som bara vuxna män med hår på bröstet klarar av att hantera utan att råka slipa bort halva tumnaglar och hud lite då och då när man bara ska kapa nåt litet och inte orkar ta på sig läderhandskarna...

Må du besegra dessa nitar utan blodsutgjutelse!!
 

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
yonsson skrev:
Jag skulle nog våga ge tipset att borra efter att ha läst alla inlägg i denna tråden :D

Förresten. Johnsen; Är avataren seriös eller?
Hahaha hurså?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Zana skrev:
Borra!

Gör det med lågt varvtal (tex varvtalsregulerad borrmaskin eller batteridriven skruvdragare) och med vasst borrstål. Borr av högsta kvalitét rekomenderas. Lätt tryck med stadig hand erfodras för godtyckligt resultat....

#1 Antingen med för stor borr = inte igenom nithuvudet.

#2 Eller med liten (samma storlek som "nitkroppen") och borrar rakt igenom niten.

(Båda tekninker fungerar alldeles utmärkt, men alt2 rekomenderas för den med tummen alldeles för långt från utsidan av handen)

Resterna av niten trycks in i dämparen och hämtas upp när du väl öppnat upp hela härligheten.

Sedan köper du popnitar med samma diameter som dom första och nitar igen den när du är klar. (vad det nu var du skulle in i dämparen att göra är fortfarande ganska oklart för min del iallafall)

Om du är alldeles för skakig i händer och kropp och är ängslig över de stora reporna som skulle uppstå om du av en olyckshändelse skulle ta och råka slinta med borret mot den fina ytan på ljuddämparen, så kan du ta maskeringstejp eller valfri något grövre tejp och tejpa runt nitarna ett par varv som extra skydd. Du kommer fortfarande kunna urskilja nitarna varesig tejpen sitter där eller inte... Men kom ihåg att ta det försiktigt iallafall...

Om du har tillgång till pelarborrmaskin kan du ju ta hjälp av den, då risken att slinta minimeras.


Ok? - Frågor? Nej, trodde väl det! :arsele

Det tycker jag låter vettigt! :mattias

Är det inte bökigt att sätta upp hoj, blås och hela härligheten i pelarborrmaskinen. Måsta vara lättare att köra av nitarna i
en CNC-fräs, då blir det väldigt eksackt! :D :3freak
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Blue skrev:
Det tycker jag låter vettigt! :mattias

Är det inte bökigt att sätta upp hoj, blås och hela härligheten i pelarborrmaskinen. Måsta vara lättare att köra av nitarna i
en CNC-fräs, då blir det väldigt eksackt! :D :3freak

Eller kan man montera hojen i fet-chucken på en stor svarv. :banana
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top