Johnsen skrev:Men om han borrar bort niten, hamnar inte den delen som sitter kvar i dämparen inne i den då? kan väl bli svårt att få ut?
Annars kommer det skramla fint i burken.
Eller är jag helt ute och cyklar?
hehe ja var ute och cyklade då=)Nicke skrev:Eh... han ska ju öppna dämparen för böveln. Packade om dämparen för några veckor sen och det var pilligt men inte raketforskning på hög nivå direkt.
bagerah skrev:Detta innebär att du måste gänga om till en större storlek när du skall dra i en ny skruv/bult...
Om ditt borr är en aning mindre än niten kommer kanterna vara så mjuka söndertrasade, "lättbortpillade" att det inte blir några problem att få bort resterna...
då riskerar man inte att dra igenom godset och få ett för stort hål...
Hahaha hurså?yonsson skrev:Jag skulle nog våga ge tipset att borra efter att ha läst alla inlägg i denna tråden
Förresten. Johnsen; Är avataren seriös eller?
Zana skrev:Borra!
Gör det med lågt varvtal (tex varvtalsregulerad borrmaskin eller batteridriven skruvdragare) och med vasst borrstål. Borr av högsta kvalitét rekomenderas. Lätt tryck med stadig hand erfodras för godtyckligt resultat....
#1 Antingen med för stor borr = inte igenom nithuvudet.
#2 Eller med liten (samma storlek som "nitkroppen") och borrar rakt igenom niten.
(Båda tekninker fungerar alldeles utmärkt, men alt2 rekomenderas för den med tummen alldeles för långt från utsidan av handen)
Resterna av niten trycks in i dämparen och hämtas upp när du väl öppnat upp hela härligheten.
Sedan köper du popnitar med samma diameter som dom första och nitar igen den när du är klar. (vad det nu var du skulle in i dämparen att göra är fortfarande ganska oklart för min del iallafall)
Om du är alldeles för skakig i händer och kropp och är ängslig över de stora reporna som skulle uppstå om du av en olyckshändelse skulle ta och råka slinta med borret mot den fina ytan på ljuddämparen, så kan du ta maskeringstejp eller valfri något grövre tejp och tejpa runt nitarna ett par varv som extra skydd. Du kommer fortfarande kunna urskilja nitarna varesig tejpen sitter där eller inte... Men kom ihåg att ta det försiktigt iallafall...
Om du har tillgång till pelarborrmaskin kan du ju ta hjälp av den, då risken att slinta minimeras.
Ok? - Frågor? Nej, trodde väl det!
Zana skrev:Borra!
Lätt tryck med stadig hand erfodras för godtyckligt resultat....
Blue skrev:Det tycker jag låter vettigt!
Är det inte bökigt att sätta upp hoj, blås och hela härligheten i pelarborrmaskinen. Måsta vara lättare att köra av nitarna i
en CNC-fräs, då blir det väldigt eksackt!
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |