Bästa sätt att ta bort popnitar??? Hjälp snabbt

Status
Ej öppen för fler svar.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Nitade om min så sent som igår faktiskt eftersom fjunen på ktm misslyckats totally (nitar lossnade). Gick enklast att först ta en stor borr och borra bort skallen, sen mindre borr (ca 1mm mindre än kroppen på niten) och borra loss kroppen. Vissa fick man knacka lite lätt på för att de skulle åka in i dämparn.

Men inga repor blev det o nu jävla lossnar det inte igen!!
 

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Skibstrup Danmark- Stockholm
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
annars kan man spränga bort skiten eller banka med en stor hammare. Ta i som f-n :4skrika går inte det ta en STOR yxa och Banka hårdare. eller en stor jävla tång och böj nitdjävulen fram och tillbaka tills den blir varm och mjuk och går av.

annars skulle jag prova att borra ut niten :hihi brukar vara det bästa.

eller vad säger ni på listan :rofl :7peta
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Nå, hur gick det? Fick du loss nitarna eller inte?

Vi är oroliga!!
 

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
draccatryck skrev:
Men då kan man ju räkna ut att man kommer slinta och repa hela den fina ljud dämparen! :va Så nu vet man inte riktgit hur man ska göra. Vilket är rätt litet eller stort?
MVH//Benny

Finns speciella borr, tex på Biltema, Classe Ohlson osv, köp där.

/r
 

dread

Wenna
Gick med
21 Aug 2004
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR600RR -05 (stunt)
Det här var fan i mig den sjukaste tråden jag läst på länge *haha*.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
I egenskap av utbildad verkstadstekniker och servicetekniker med mångåreig erfarenhet, så måste jag lägga in mitt veto här.

Jag skulle föredra att borra bort popnitskallen och peta in popnitkroppen i ljuddämparen, glöm ej att plocka ur popnitkropparna ur ljuddämparen efter demontering/innan återmontering.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Du kanske borde borra? :rolleyes:



För det första har inte husqvarna gjort nån modell som heter WSM 125, därimot har "CH racing gjort det.
För det andra, du skapade denna tråden igår, och idag har du skapat en tråd där du frågar om WSM är en bra hoj... Hur får du ihop det...? :va
Av nån anledning känner jag mig även tveksam till din profiltext... "Hoj: Husaberg 650cc"...
Slut på smutskastning.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Orkar inte läsa alla svar, inne en snabbis så bli inte arga om någon har sagt samma sak. Borra med en 3,3mm borr (lagom till vanligaste poppnitarna). Du behöver bara borra tills "hatten" på poppniten är borta, dvs knappt ~2mm.

Borra försiktigt, tänk på att dom flesta poppnitarna som används på t.ex avgassystem är i aluminium.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Om det skulle skita sig, tror du han skulle våga borra ur nitarna istället?

Kawwa skrev:
I egenskap av utbildad verkstadstekniker och servicetekniker med mångåreig erfarenhet, så måste jag lägga in mitt veto här.

Jag skulle föredra att borra bort popnitskallen och peta in popnitkroppen i ljuddämparen, glöm ej att plocka ur popnitkropparna ur ljuddämparen efter demontering/innan återmontering.
 

MoosE

Uppsala RoadRunners
Gick med
17 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SÅLD....:(
nu har jag läst igenom hela den här MYCKET INFORMELLA :3freak tråden och har konstaterat att alla har glömt det kanske absolut VIKTIGASTE....

INNAN MAN KAN BÖRJA BORRA MÅSTE MAN TA ETT DORN OCH KNACKA IN STÅLSPRINTEN SOM SITTER I HÅLET....
:fatta!
 

heigo

Dåre
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Söder om stan
Hoj
En blå..
MoosE skrev:
nu har jag läst igenom hela den här MYCKET INFORMELLA :3freak tråden och har konstaterat att alla har glömt det kanske absolut VIKTIGASTE....

INNAN MAN KAN BÖRJA BORRA MÅSTE MAN TA ETT DORN OCH KNACKA IN STÅLSPRINTEN SOM SITTER I HÅLET....
:fatta!

Det ska inte sitta nån stålsprint i hålet. Om inte en apa har nitat den! Och om det nu är en apa som har nitat den så går det bra att borra iaf, utan dorn :rofl :rofl

Prova att borra ur niten :D
 

MoosE

Uppsala RoadRunners
Gick med
17 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SÅLD....:(
heigo skrev:
Det ska inte sitta nån stålsprint i hålet. Om inte en apa har nitat den! Och om det nu är en apa som har nitat den så går det bra att borra iaf, utan dorn :rofl :rofl

Prova att borra ur niten :D

hur nitar du så att inte en bit av stålsprinten sitter kvar? :confused:

med tanke på att stål är hårdare än aluminium så kommer man borra snett om man inte knackar in sprinten....
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
blir nästan aldri nån sprint kvar för mig..
borra ur den :tummenupp


förresten har du gjort klart än..hu gick det..hur stora vart reporna? :D
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
MoosE skrev:
hur nitar du så att inte en bit av stålsprinten sitter kvar? :confused:
Han ska inte nita, han ska borra. Trodde vi var överens om det, men det är klart att det kanske finns smartare sätt än att borra? :tungan
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det gör man INTE. Packade om mitt Tri-Oval för en månad sen och alla 16 gick att borra ur precis som vilken popnit som helst. Är det erfarenhet eller spekulerar du bara?

MoosE skrev:
med tanke på att stål är hårdare än aluminium så kommer man borra snett om man inte knackar in sprinten....
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top