Bästa sättet att falla av bågen???

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Fick mitt körkort i Augusti och han med att köra 2 dagar innan det blev TOKIGT kallt o vart tvungen att ställa in den... Har börjat fundera vad som är de bästa sättet att ramla av sin hoj är då jag vet att det för eller senare kommer hända vafan jag är liksom en skitunge på 20!

Ni vet säkert bättre än mig så vore uppskattat om ni har några tips på vad man ska tänka på innan man smäller och medans man glider/slår i backen...


MVH Nash
 

sportbike

Guest
Om du har sinnesnärvaro att tänka på det när du ramlar av,så knyt nävarna,fingrarna går av som torra kex när man försöker ta emot sig med händerna.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Du hinner inte göra så mkt...

Men de finns lite olika som funkar olika bra i olika lägen...

Men en generell grej är väl att försöka att glida o inte tumbla runt.
Men sen beror mkt på tur osv, vissa lägen kan de va skitbra att bara va helt avslappnad o fara runt som en docka o vissa lägen e de bäst att spänna hela kroppen o kura ihop i fosterställning.

Men som sagt, oftast hinner man nog inte ens med innan man ligger i diket o funderar på va som hände..
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tipset om knyta nävarna är riktigt bra! Ett annat är att SLÄPPA hojen då det gör jevfligt ont att få den på/över sig!
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Jag brukar hoppa av hojen när jag ser att det går snett. Hinner med att välja vilket håll jag ska hoppa åt beroende på hur dikena sett ut.

Har kört på knutna nävar och rullmetoden. Har gått bra hitentills :)
 

BlueBull

Guest
Jag brukar hoppa av hojen när jag ser att det går snett. Hinner med att välja vilket håll jag ska hoppa åt beroende på hur dikena sett ut.

Har kört på knutna nävar och rullmetoden. Har gått bra hitentills :)

Mmm... det gäller att va ute i god tid, å planera även det oförutsedda...:rolleyes:

Hur många har du övergivit i farten då? :D
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Har du tur så hinner du märka att det går åt helvete innan,men oftast så går det väldigt fort.


Hinner du märka att det går åt helvete så måste du ju ha sinnesnärvaro att göra alla fina trix innan du slår i backen.

Se till att inte ha armbågarna intill kroppen när du slår i backen. Det kostade mig 3 revbensbrott.

Jag gör nästan vad som helst bara jag slipper att bryta revben,fy fan vad det gör ont !!
 
Last edited:

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Fan va snabbt man fick svar! :)

Jo jag har läst lite här o där att om det verkligen behövs släng iväg hojen FRAMFÖR dig så den inte landar på dig och rulla ihop typ "tuck and roll"

och sen handlar de som ni säger väldigt mycket på tur och vilket underlag, asfalt ska man ju helst glida på med hela sin kropp så inte hela tyngden ligger o skrapar på ryggen utan att man sprider ut sig så man fördelar kroppsvikten.

men i gräs så tar det ju bara stopp! då tycker ni det är bäst att rulla ihop och hålla armarna tätt inpå bröstet men inte i smälltillfället (El Garto) AJ AJ AAAJ sorry dude! :)
 

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
har funderat på hur en tröja över stället påverkar glidning och säkerhet någon som vet???
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Just det där med att slänga iväg hojen verkar lite tungt :hihi


Jag säger det igen,det händer fort...jättefort.

Jo de kan jag tänka mig, på mina 2 dagar var det en händelse som fortfarande ger mig kalla kårar, kommer in i en kort svepande högerkurva för fort o lägger hojen på tok för mycket för min erfarenhet och det gillade inte hojen som visade de genom att "kicka" till och kasta mig åt andra hållet, JÄVLAR va skraj jag vart, o polaren kommer bakom med sin trimmade Saab i fullt blås, hade jag tippat hade han utan tvekat kört över mig :S

Men hojen varna väl mig att behandla den snällt :) *klappar på*

O jag kör liksom en 25kw, undra hur det är för er som kör 1000cc och 100+ :S
 

Kia

Guest
Ha alltid skinnstället, handskar, ryggskydd, hjälm och MC-stövlar på dig när du är ute och åker. Gärna visiret helt stängt så mycket som det nu är möjligt. Bara smågrejer som jag upptäckte när jag slickade asfalt. Vågar inte tänka på hur ont jag skulle haft om jag inte haft skinnställ osv. Tyvärr hade jag visiret öppet, bara en liten glipa och när jag slog i marken så sprutade det in smågrus som jag naturligtvis fick i munnen. När det tog stopp så slog käkarna ihop med gruset mellan. Det är JÄTTEDYRT att laga tänder!
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
har funderat på hur en tröja över stället påverkar glidning och säkerhet någon som vet???

Det kan jag berätta faktist, När jag åkte minimoto för ett tag sen så gler jag på min tröja och den förstördes ju direkt men det beror på vilket underlag du ramlar/glider på.
på asfalt gör tröjan absolut INGET utan bara faller sönder... ända jag kan tänka mig att en tröja gör något bra är att skydda stället mot smuts :p


Men det är ju alltid bra att klä sig med flera extra "skins"

Ha alltid skinnstället, handskar, ryggskydd, hjälm och MC-stövlar på dig när du är ute och åker. Gärna visiret helt stängt så mycket som det nu är möjligt. Bara smågrejer som jag upptäckte när jag slickade asfalt. Vågar inte tänka på hur ont jag skulle haft om jag inte haft skinnställ osv. Tyvärr hade jag visiret öppet, bara en liten glipa och när jag slog i marken så sprutade det in smågrus som jag naturligtvis fick i munnen. När det tog stopp så slog käkarna ihop med gruset mellan. Det är JÄTTEDYRT att laga tänder!

Aj som FAAAAN.... :S
 
Last edited:

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Beror ju lite på hur situationen ser ut, men i det längsta håller man väl sig kvar på hojen för att rädda situationen!?
Om man nu inte e på väg rätt in i en bil, för då hoppar man nog hellre av..
Ju mer utsträckt man är, desto större e risken för arm o benbrott, så kryp ihop..

Mina fadäser har skett i kurva med nedlägg, o då följer man automatiskt med i riktningen som tyngkraften väljer..:rolleyes:

Fast som tidigare sagts, så går det fort..
Så frågan är om man hinner göra så mycke...!?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Det kan faktiskt rädda skinnstället lite (naturligtvis beronde på fart och vurpa)

Jag ha averkat ett par tröjor/västar,dom har faktiskt räddat stället ifrån en del repor,dock har det ju varit lågfartsvurpor då man bara kanat någon meter eller rullat runt.

I högre farter så hjälper det nog inget.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Är det NÅN...

Jo men de kan jag tänka mig Icko att man ska hålla sig kvar på hojen så länge det går så att den tar mest stryck o inte din kropp.

Medans man ändå är igång, är det NÅN som smällt in i en bil :S det måste ju va en MC åkares mardröm! :S
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top