Bästa sättet att falla av bågen???

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Hahahaa, smidigt! :p o du har fortfarande kvar huvudet?

Hur fan lyckades du ta emot smällen me huvudet? reflexer? händerna i fickan eller? :p

Nu kommer jag som sagt inte ihåg hur olycka inträffade, men enligt vad jag pusslat ihop så tappade bakdäcket fästet i en kurva och mitt huvud var den första kroppsdelen som slog i marken :näsblod

Förutom brännmärken i ansiktet (även en välsittande hjälm rör på sig vid kraftiga smällar) fick jag även en hjärnblödning på köpet. Hade sporadisk huvudvärk i två månader därefter och känner mig fortfarande inte lika smart som förut :D

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Jo men jag kan tänka mig att det är bättre att låta knäna ta smällen för smäller dom av så aj, men rycker beckenbenet så är man ju så gott som död om man inte får omedelbar hjälp!

samtidigt e du ute me nån som ringer direkt så du får hjälp direkt så läker ju ben (om än segt :huvet mitt ena brott har inte läkt på 1,5år nu :huvet ) medans knäaldrig blir helt som förr.

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Nu kommer jag som sagt inte ihåg hur olycka inträffade, men enligt vad jag pusslat ihop så tappade bakdäcket fästet i en kurva och mitt huvud var den första kroppsdelen som slog i marken :näsblod

Förutom brännmärken i ansiktet (även en välsittande hjälm rör på sig vid kraftiga smällar) fick jag även en hjärnblödning på köpet. Hade sporadisk huvudvärk i två månader därefter och känner mig fortfarande inte lika smart som förut :D

Okay nu blev det helt plötsligt inte lika kul att snacka vurpor :S
Hjärnblödning... Lucky to be alive eller?

samtidigt e du ute me nån som ringer direkt så du får hjälp direkt så läker ju ben (om än segt :huvet mitt ena brott har inte läkt på 1,5år nu :huvet ) medans knäaldrig blir helt som förr.

Jo det är sant men jag tänkte mer om man har ställ o knäpuckar så ska det väl va relativt okay eller?

har läst 12 inlägg sen jag läste detta och kan fortfarande inte sluta garva.

Men din sneflippade *ävel :p Hahahaaaa, ska fan komma o skratta åt när du ramlar o slår dig :) :p

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag gled mellan 60-80 meter me dainese allväderställ.

Körde in i en tvärnitande bil i över 100 , vet inte hur fort det gick exat när jag träffa asfalten men det var i hög fart iaf - kanske 80.

Jag gled som en bobåkare efter jag voltat en gång vid nedslaget.

Cordura tyget höll och var endast genomslitet där skyddena sitter - så det funkar me allväderställ me.
Man skulle knappt ens behövt ta nya kläder från försäkringsbolaget.

Skinnställ kan dock ge vissa fördelar då dom håller ihop axlar tajtare så man kan slippa urledskador.

Så svindyra Rukka,Dainese och så vidare ger bra skydd.
O köpa en allvädersjacka på Konsum för 999 duger inte...

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Jag gled mellan 60-80 meter me dainese allväderställ.

Körde in i en tvärnitande bil i över 100 , vet inte hur fort det gick exat när jag träffa asfalten men det var i hög fart iaf - kanske 80.

Jag gled som en bobåkare efter jag voltat en gång vid nedslaget.

Cordura tyget höll och var endast genomslitet där skyddena sitter - så det funkar me allväderställ me.
Man skulle knappt ens behövt ta nya kläder från försäkringsbolaget.

Skinnställ kan dock ge vissa fördelar då dom håller ihop axlar tajtare så man kan slippa urledskador.

Så svindyra Rukka,Dainese och så vidare ger bra skydd.
O köpa en allvädersjacka på Konsum för 999 duger inte...

Låt mig förstå det här rätt, frontalkrocka du me en tvärnittande bil eller smällde du i bak på en tvärnittande bil...

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Ah men jo tjena, Du är alltså en MC förare som aldrig vurpat eller blivit tillsagd hur du ska agera i en vurpa... Yeah RIGHT hörrö!

Lugna sig lite nu:) Mitt inlägg ovan var jag bara "tvungen" att skriva eftersom det bästa sättet att inte ramla är ju så klart att inte köra alls. :)

För övrigt kan jag bara säga att författaren till "Twist of the wrist" böckerna Keith Code har ägnat ett helt kapitel om hur man ska agera när man går omkull. Mycket läsvärt.

Last edited:

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Lugna sig lite nu:) Mitt inlägg ovan var jag bara "tvungen" att skriva eftersom det bästa sättet att inte ramla är ju så klart att inte köra alls. :)

Hahahaa Sorry om jag flippa :p Trodde du va en dryg jävel :p
Jo de är klart men hur ofta händer de att hojen står där o spinner o man bestämmer sig för att vrida av nyckeln o gå in o ta ett glas te :p

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Riktigt shyst hjälp snubben tack. men tillbaka till din lilla flygtur. Full me brutna ben alltså FAN va illa! o du kommer inte ihåg ett skit? Polarn sa han nått om händelsen eller körde han före?

Vi körde flera stycken, så både framför och bakom. Ja minns inget alls mer än cirka 500m efter vi stod still och sen i ett varmt dike men uppknappt skinnställ när folk hälde vatten på mig o vägra låta mig drickar (ge aldrig nån dricka fast de säger massa fulla saker till dig, ja va inte snäll i ordvalen :gnissla )

Va ja har fått veta av andra om vurpan e att de va fullt me grus i kurvan och ja fick bakhjulssläpp. enligt spåren har ja hamnat i mötande väggren där ja hävt sladden och styrt upp mot vägen och träffat ett betongrör som stack upp ca. 5-10cm klockrent me framhjulet.

Läste att du bara har en jacka, skaffa ryggskydd innan nästa tur. När ja landa så trycktes revbenen in ända till ryggraden och de tillsammans klippte mjälten mitt av (hade tur att den klippes mellan de känsliga i den och att ja kom till sjukan fort). Men iaf med ryggskydd så hände de och ja fick skador på utskotten av ryggraden utan hade ja me största sanolikhet bruttit ryggen. HA SKYDD.

Sen e de förbanat skoj att köra hoj och trotts att ja inte e helt läkt än och fick sitta i rollstol lite o sen inte göra så mycke efter på ett tag heller så e de värt de enligt mig, finns inget ja gillar så mycke som att köra hoj. Snart e de vår :) Körde osså en GS500E innan den vurpan (blev skrot) kan säga att du har en kanon trevli hoj som ja tycker va perfekt att lära sig köra på, går o köra fort på bana med en sån osså även me 25kw om man bara skiter i o bromsa på fel ställe. :tungan (ta dock av centralstödet innan om du ska göra de, bl.a. de som gjorde vurpa 1)

Last edited:

Stewardess

Står på en fot...
Gick med
26 Dec 2007
Hoj
Ska sälja
Om du har sinnesnärvaro att tänka på det när du ramlar av,så knyt nävarna,fingrarna går av som torra kex när man försöker ta emot sig med händerna.

Torra kex? TORRA KEX?

AJ AJ AJ AJ AJ AJ AJ...

Jag ska INTE åka motorcykel i sommar! :(

"Stewie"

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att man inte hinner tänka håller jag inte med om. Kanske är jag lite kyligare av att jag krashar några ggr i veckan på crossbanan men man har oftast några sekunder från det att man uppfattar olyckan till dess att man ligger still på marken.

Vid mina olyckor ovan gissar jag på 2-4 sekunder i bägge fallen.

Första gången(70-väg) han jag försöka kasta hojen åt vänster och när jag verkligen insåg att det skulle smälla försökte jag kasta mig framåt i en kullerbytta men var för långsam med att dra med mig högerfoten.
Och nej oskadd var jag inte akuten fick rengöra sår och plocka bort resterna av två tår.

Andra gången(50-väg) han jag bromsa, inse att jag inte skulle hinna få stopp och släppa bromsarna för att kasta hojen åt höger. Gjorde någon slags sned kullerbytta vid landningen och klarade mig med bara blåmärken. Tog motpartens uppgifter och han med nöd och näppe i tid till mitt träningspass efter det. Dock med trasigt bromshandtag och div oväsentligheter.

En tredje gång var det bara nära...
På väg mot stockholm efter norrtäljevägen precis nerför backen vid universitetet(tre filer) kommer jag i bussfilen(längst till höger) på min CX400 när en grusbil i filen längst till vänster bromsar för en trafikolycka i korsningen längst ner. Först bryr jag mig inte men lastbilen snurrar och börjar närma sig min fil. Då nyper jag in bromsarna för kung och fosterland. En CX400 från -82 har nästan låsningsfri frambroms om man inte heter Karelin.
Grusbilen glider med högersidan mot mig och fronten så nära räcket att jag inte vågar chansa på att klämma mig mellan där.

Men medans jag under min inbromsning börjar tro att jag ska smälla in i lastbilen så inser jag att min enda chans vid en kollision är att hoppa över motorhuven på grusbilen... Som tur är fick jag faktiskt stopp före lastbilen och behövde aldrig försöka och vi kommer aldrig få veta om jag skulle ha lyckats. Min egen gissning är att benen skulle ha blivit kvar på fel sida om lastbilen.

Min poäng är alltså att man hinner tänka och göra ganska mycket på kort tid ibland.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Nä ja kysste en tvärnitande bil i rumpan.

Båda körde för fort men han var tvungen att bromsa , jag hann också..nästan.

Låste framhjulet milisekunden innan impact så det var ingen hastighetskillnad nästan mellan fordonen.
Men det gick ju hyfsat fort när man var tvungen att kliva av.

Tur att han släppte bromsen efter träffen o inte fortsatte bromsa - då skulle jag glidit in under bilen:näsblod

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA