Bästa sättet att falla av bågen???

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Du hinner inte göra så mkt...

Men de finns lite olika som funkar olika bra i olika lägen...

Men en generell grej är väl att försöka att glida o inte tumbla runt.
Men sen beror mkt på tur osv, vissa lägen kan de va skitbra att bara va helt avslappnad o fara runt som en docka o vissa lägen e de bäst att spänna hela kroppen o kura ihop i fosterställning.

Men som sagt, oftast hinner man nog inte ens med innan man ligger i diket o funderar på va som hände..

fosterställning är väldigt dumt! man slår lätt sönder knäna då.

man ska ligga raklång, hålla ihop benen, dra in armarna över bröstkorgen. thats it.

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
fosterställning är väldigt dumt! man slår lätt sönder knäna då.

man ska ligga raklång, hålla ihop benen, dra in armarna över bröstkorgen. thats it.

Jo men jag kan tänka mig att det är bättre att låta knäna ta smällen för smäller dom av så aj, men rycker beckenbenet så är man ju så gott som död om man inte får omedelbar hjälp!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Se till att inte ha armbågarna intill kroppen när du slår i backen. Det kostade mig 3 revbensbrott.

Var inte ledsen för det du! Om du hade haft armarna utåt kanske du hade brutit axlarna ur led istället. Revbenen läker på 6-8 veckor och det gör inte ledskador.

Annars föredrar jag att rulla runt stället för att glida som några föreslår. Att glida förutsätter att man har en tillräckligt lång glidyta av slät asfalt. Så fort man kommer fram till ojämnheter som trotoarkanter diken mm då är det inte längre kul att glida.
Dessutom litar jag inte på att ens ett skinnställ håller för att glida allt för långt på samma glidyta utan att det nöter hål och börjar nöta på mitt eget skinn.
Råkar man dessutom sakna skinnställ så vill man definitivt rulla så mycket man bara kan.

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Hahahhaaa!

Det här är bästa sättet att falla av: http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3089217&postcount=1254
Gärna med en polare med en kamera på tanken bakom.

Klockrent! :D With all due respect... :p

Var inte ledsen för det du! Om du hade haft armarna utåt kanske du hade brutit axlarna ur led istället. Revbenen läker på 6-8 veckor och det gör inte ledskador.

Annars föredrar jag att rulla runt stället för att glida som några föreslår. Att glida förutsätter att man har en tillräckligt lång glidyta av slät asfalt. Så fort man kommer fram till ojämnheter som trotoarkanter diken mm då är det inte längre kul att glida.
Dessutom litar jag inte på att ens ett skinnställ håller för att glida allt för långt på samma glidyta utan att det nöter hål och börjar nöta på mitt eget skinn.
Råkar man dessutom sakna skinnställ så vill man definitivt rulla så mycket man bara kan.

Väldigt sant! Jag har bara en Icon jacka hittils o vetefan hur mycket den pallar :S Måste fan börja kika runt efter skinnställ för det är ju absolut det bästa sättet att skydda sig på en hoj.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo men de kan jag tänka mig Icko att man ska hålla sig kvar på hojen så länge det går så att den tar mest stryck o inte din kropp.

Medans man ändå är igång, är det NÅN som smällt in i en bil :S det måste ju va en MC åkares mardröm! :S

Nej, du vill komma bort från hojen! Du vill inte att den ska landa på dig.

Jag har fått en bil i sidan. Två gånger dessutom. Första gången körde jag om en som kom på att han skulle göra en vänstersväng. Vänster framkant på bilen träffade ungefär motorn på min hoj och antagligen med mina tår imellan för jag krossade en och en halv tå vid den olyckan.

Andra gången var det en tjomme som hade bråttom ut från en parkering och inte såg mig. Han träffade dessbättre bara mitt bakhjul.

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
96-DR 650SE
Jag vurpade i 80-90 en gång. Kasade på ryggskyddet, drog upp benen och armarna över bröskorgen.
Vände mig så jag hade benen före, de är nog bättre om man skulle kollidera med något, än att åka med huvudet först. Tur va så stannade jag 30cm innan vireräcket =)

Man kan säga att jag gjorde ung. som när jag vurpar i skidbacken.

Kan tillägga att jag hade en hel del tur. När det händer så händer allt på sekunden. Man hinner inte tänka så mycket vad man ska göra.

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Nej, du vill komma bort från hojen! Du vill inte att den ska landa på dig.

Jag har fått en bil i sidan. Två gånger dessutom. Första gången körde jag om en som kom på att han skulle göra en vänstersväng. Vänster framkant på bilen träffade ungefär motorn på min hoj och antagligen med mina tår imellan för jag krossade en och en halv tå vid den olyckan.

Andra gången var det en tjomme som hade bråttom ut från en parkering och inte såg mig. Han träffade dessbättre bara mitt bakhjul.

Jo det förstås... Men man sitter ju gärna kvar på hojen så länge man känner att man har kontroll över den till sista sekunden :S

Skojar du? 2 bilar, o du är inte död än? Jävlar vilken tur du har!
Jag kan tänka mig att jag tror för mycket om mig själv och ger mig på en omkörning medans nån inte ser mig o börjar en omköring dom själva och jag far rakt in i dom :S

FÖRESTEN, jag förstår inte det här med att lägga all tyngd på framdäcket när man börjar wobbla, låter ju helt orimmligt... :S

Jag vurpade i 80-90 en gång. Kasade på ryggskyddet, drog upp benen och armarna över bröskorgen.
Vände mig så jag hade benen före, de är nog bättre om man skulle kollidera med något, än att åka med huvudet först. Tur va så stannade jag 30cm innan vireräcket =)

Man kan säga att jag gjorde ung. som när jag vurpar i skidbacken.

Kan tillägga att jag hade en hel del tur. När det händer så händer allt på sekunden. Man hinner inte tänka så mycket vad man ska göra.

Nu låter jag säker som ett jävla AS men allt ni berättar om, det låter rätt så kul att glida o vurpa nu när ni kan berätta om det utan skador och så... :)
Kanske dax att åka ut en sväng nu o testa :p Hahahaa :S

Last edited:

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
96-DR 650SE
Nu låter jag säker som ett jävla AS men allt ni berättar om, det låter rätt så kul att glida o vurpa nu när ni kan berätta om det utan skador och så... :)

Bröt nyckelbenet, sjukskriven 5 veckor. Kan säga att det inte är så skönt precis. Inte ens kul o få morfin på sjukan, tålde inte skitet =(
Fick en ny mc på försäkringen dock :tummenupp

Solid snake

Guest
Jo men de kan jag tänka mig Icko att man ska hålla sig kvar på hojen så länge det går så att den tar mest stryck o inte din kropp.

Medans man ändå är igång, är det NÅN som smällt in i en bil :S det måste ju va en MC åkares mardröm! :S
Jag har smällt med en bil, bilar är hårda och jag är mjuk, även om jag anser mig själv vara en hårding till och från. :brynad

Trillat med tröja över stället har jag också gjort, glider gör man inte direkt, rullar snarare.

Trillat utan ställ också, har fina asfaltstatueringar sen dess, ont gjorde det iaf.

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Jag har smällt med en bil, bilar är hårda och jag är mjuk, även om jag anser mig själv vara en hårding till och från. :brynad

Trillat med tröja över stället har jag också gjort, glider gör man inte direkt, rullar snarare.

Trillat utan ställ också, har fina asfaltstatueringar sen dess, ont gjorde det iaf.

Aj helvete va ont, jag har liksom glidit på knäna på gympalektionerna o det sveeed! :p Kan bara tänka mig.

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
gör inte som jag och ta emot smällen med huvudet iallafall :tummenupp Nu kommer jag inte ihåg vad som hände under vurpan (eller 5 minuter innan), men jag tror knappast att jag hade hunnit reagera även om jag velat.

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
gör inte som jag och ta emot smällen med huvudet iallafall :tummenupp Nu kommer jag inte ihåg vad som hände under vurpan (eller 5 minuter innan), men jag tror knappast att jag hade hunnit reagera även om jag velat.

Hahahaa, smidigt! :p o du har fortfarande kvar huvudet?

Hur fan lyckades du ta emot smällen me huvudet? reflexer? händerna i fickan eller? :p

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös

Ja har haft två vurpor.

1. På bana, hamna i leran höll i försökte köra in i de sista. Hojen snurra runt 180 och ja kled av baklänges. gled på ryggen lite och skönt ner i leran. De va tom en behaglig känsla. Dock inte skoj att tvätta stället eller inte kunna köra på några dar för delar.

2. På gata, Minns att vi stod o snacka i en korsningen vi tar på hjälmarna o kör iväg nästa minne ja har e några km därifrån och ja ligger i ett dike fullt med brutna ben och innre skador o de e varmt och smärtsamt som fan. Minns inget av olyckan alls, fast kan tänka mig att ja borde va klar i huvet fram tills ja smällde i första gången. Men nåt minne har ja inte iaf. De va INTE skönt o inte skoj. Fick inte ens nåt minne av flygturen ju. (klara mig tackvare de som va med mig o körde, e er evigt tacksamma :) )

Ska man tänka på något så tror ja de e o slappna av helt och knytta nävarna så du inte tar i me händerna. Har försökt länge nu men kan inte minnas nåt av nummer 2 men då ja flög av hojen lär ja nog ha slappnat av då, tror ja.

Iaf de e nog mer tur/otur hur och var man hamnar om man åker av spec. på gata där de finns dike/bilar/räcke/betongrör m.m.

Last edited:

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Ja har haft två vurpor.

1. På bana, hamna i leran höll i försökte köra in i de sista. Hojen snurra runt 180 och ja kled av baklänges. gled på ryggen lite och skönt ner i leran. De va tom en behaglig känsla. Dock inte skoj att tvätta stället eller inte kunna köra på några dar för delar.

2. På gata, Minns att vi stod o snacka i en korsningen vi tar på hjälmarna o kör iväg nästa minne ja har e några km därifrån och ja ligger i ett dike fullt med brutna ben och innre skador o de e varmt och smärtsamt som fan. Minns inget av olyckan alls, fast kan tänka mig att ja borde va klar i huvet fram tills ja smällde i första gången. Men nåt minne har ja inte iaf. De va INTE skönt o inte skoj. Fick inte ens nåt minne av flygturen ju. (klara mig tackvare de som va med mig o körde, e er evigt tacksamma :) )

Ska man tänka på något så tror ja de e o slappna av helt och knytta nävarna så du inte tar i me händerna. Har försökt länge nu men kan inte minnas nåt av nummer 2 men då ja flög av hojen lär ja nog ha slappnat av då, tror ja.

Iaf de e nog mer tur/otur hur och var man hamnar om man åker av spec. på gata där de finns dike/bilar/räcke/betongrör m.m.

Riktigt shyst hjälp snubben tack. men tillbaka till din lilla flygtur. Full me brutna ben alltså FAN va illa! o du kommer inte ihåg ett skit? Polarn sa han nått om händelsen eller körde han före?

nmi

Sporthojsnörd
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
hojlös
vad är det bästa sättet att INTE falla av bågen på?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA