Har tappat framhjulet två gånger. Då var det inte aktuellt att fundera. Första gången var på körlektion dagen före uppkörning. Bromsprov, och jag brukade hyssa mig med att låsa bakhjulet. När jag hörde att det låste släppte jag lite på bakbromsen. Synd bara att jag hade låst upp framhjulet istället, för första gången... hörseln är snabbare än synen, så det första jag visste av att nu gick det åt skogen var när jag hörde metall mot asfalt. När ögonen väl kom med i matchen igen så var jag redan i backen. Så fort gick det.
Det var nog inte den optimala mentala uppladdningen inför uppkörningen, men det gick ju bra ändå.
Andra gången gick jag in i en kurva där VV hade "reparerat" vägen med 2 cm lösgrus på otjärad asfalt. Höll cirka femtio. Återigen var jag på backen innan jag hann tänka flaska, låg där och sprattlade och såg hojen kana ut i vägrenen, ställa sig upp när fotpinnen tog i, fundera en stund och sedan lägga sig på den okanade sidan så även den fick stryk.
Skaffa handskar med bra knogskydd. Jag fick handen under styret bägge gångerna och hade nog inte varit i hundraprocentigt skick idag utan kolfibern på handskarna. Det blir en rejäl smäll. Satt dessutom kvar sylvassa stenar inkilade i fibern efter den andra vurpan, bara en sån sak.
Annars har jag bara vurpat en del med offroadare i skogen, på snö och sådär. Helt annan sak, där går det så sakta att man hinner lägga upp en strategi och kliva av/rulla ur det hela.
Kanske kan vara värt att träna lite fallteknik, om man nu vill vara förberedd? Då vet man i alla fall vilka bitar man inte vill slå i om man kan undvika det.
Det var nog inte den optimala mentala uppladdningen inför uppkörningen, men det gick ju bra ändå.
Andra gången gick jag in i en kurva där VV hade "reparerat" vägen med 2 cm lösgrus på otjärad asfalt. Höll cirka femtio. Återigen var jag på backen innan jag hann tänka flaska, låg där och sprattlade och såg hojen kana ut i vägrenen, ställa sig upp när fotpinnen tog i, fundera en stund och sedan lägga sig på den okanade sidan så även den fick stryk.
Skaffa handskar med bra knogskydd. Jag fick handen under styret bägge gångerna och hade nog inte varit i hundraprocentigt skick idag utan kolfibern på handskarna. Det blir en rejäl smäll. Satt dessutom kvar sylvassa stenar inkilade i fibern efter den andra vurpan, bara en sån sak.
Annars har jag bara vurpat en del med offroadare i skogen, på snö och sådär. Helt annan sak, där går det så sakta att man hinner lägga upp en strategi och kliva av/rulla ur det hela.
Kanske kan vara värt att träna lite fallteknik, om man nu vill vara förberedd? Då vet man i alla fall vilka bitar man inte vill slå i om man kan undvika det.