Bästa sättet att falla av bågen???

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Har tappat framhjulet två gånger. Då var det inte aktuellt att fundera. Första gången var på körlektion dagen före uppkörning. Bromsprov, och jag brukade hyssa mig med att låsa bakhjulet. När jag hörde att det låste släppte jag lite på bakbromsen. Synd bara att jag hade låst upp framhjulet istället, för första gången... hörseln är snabbare än synen, så det första jag visste av att nu gick det åt skogen var när jag hörde metall mot asfalt. När ögonen väl kom med i matchen igen så var jag redan i backen. Så fort gick det.

Det var nog inte den optimala mentala uppladdningen inför uppkörningen, men det gick ju bra ändå.

Andra gången gick jag in i en kurva där VV hade "reparerat" vägen med 2 cm lösgrus på otjärad asfalt. Höll cirka femtio. Återigen var jag på backen innan jag hann tänka flaska, låg där och sprattlade och såg hojen kana ut i vägrenen, ställa sig upp när fotpinnen tog i, fundera en stund och sedan lägga sig på den okanade sidan så även den fick stryk. :huvet

Skaffa handskar med bra knogskydd. Jag fick handen under styret bägge gångerna och hade nog inte varit i hundraprocentigt skick idag utan kolfibern på handskarna. Det blir en rejäl smäll. Satt dessutom kvar sylvassa stenar inkilade i fibern efter den andra vurpan, bara en sån sak.

Annars har jag bara vurpat en del med offroadare i skogen, på snö och sådär. Helt annan sak, där går det så sakta att man hinner lägga upp en strategi och kliva av/rulla ur det hela.

Kanske kan vara värt att träna lite fallteknik, om man nu vill vara förberedd? Då vet man i alla fall vilka bitar man inte vill slå i om man kan undvika det.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Du har inte funderat på att alltid ta det så lungt att du inte kraschar.
God självkännedom och lite vett skadar aldrig.

Fixar du inte det så håll dig från vägarna.

Har du någonsin tänkt på att en krasch inte nödvändigtvis beror på en själv? Yttre faktorer som annan trafik, grus eller annat på vägen som man inte hinner se i tid osv. förutom det enkla faktum att folk faktiskt begår misstag? Eller menar du att du är så mycket bättre förare än majoriteten av medlemmarna här att du själv aldrig har varit eller kommer att gå omkull?
 

Pjatte 2

cascada in my heart.....
Gick med
1 May 2006
Ort
göteborg
Hoj
R1 99
Tror man måste skita på sig några ggr för o bli bra förare, så bara pusha till gränsen men inte över!!!! O ha skydd, du blir inte odödlig men du blir mindre dödlig! O byt hoj för h..vete, tjöp min! :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att revben läker ihop på 6-8 veckor kan du nog bara drömma om.... Klotade i slutet på Juli, jag känner av dom ännu, för att inte tala om svanskotan :-(

För mig har det räckt.

Men poängen var att man hellre bryter ben än skadar leder.

Jag slet av korsbanden 2003 och har nyligen monterat in nya pga att mitt knä inte funkar utan dom och prognosen är att det ska vara helt bra till hösten.
Slet av ledbanden mellan axel och nyckelben 2005 och jag kan fortfarande inte sova på den axeln. Blir öm i axeln efter 2h på crossen eller 100 armhävningar.

Men du borde kanske kolla så att du inte fått nåt problem med läkningen.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Har tappat framhjulet två gånger. Då var det inte aktuellt att fundera. Första gången var på körlektion dagen före uppkörning. Bromsprov, och jag brukade hyssa mig med att låsa bakhjulet. När jag hörde att det låste släppte jag lite på bakbromsen. Synd bara att jag hade låst upp framhjulet istället, för första gången... hörseln är snabbare än synen, så det första jag visste av att nu gick det åt skogen var när jag hörde metall mot asfalt. När ögonen väl kom med i matchen igen så var jag redan i backen. Så fort gick det.

Det var nog inte den optimala mentala uppladdningen inför uppkörningen, men det gick ju bra ändå.

Andra gången gick jag in i en kurva där VV hade "reparerat" vägen med 2 cm lösgrus på otjärad asfalt. Höll cirka femtio. Återigen var jag på backen innan jag hann tänka flaska, låg där och sprattlade och såg hojen kana ut i vägrenen, ställa sig upp när fotpinnen tog i, fundera en stund och sedan lägga sig på den okanade sidan så även den fick stryk. :huvet

Skaffa handskar med bra knogskydd. Jag fick handen under styret bägge gångerna och hade nog inte varit i hundraprocentigt skick idag utan kolfibern på handskarna. Det blir en rejäl smäll. Satt dessutom kvar sylvassa stenar inkilade i fibern efter den andra vurpan, bara en sån sak.

Annars har jag bara vurpat en del med offroadare i skogen, på snö och sådär. Helt annan sak, där går det så sakta att man hinner lägga upp en strategi och kliva av/rulla ur det hela.

Kanske kan vara värt att träna lite fallteknik, om man nu vill vara förberedd? Då vet man i alla fall vilka bitar man inte vill slå i om man kan undvika det.

Låter som skitbra tips hörrö Tack ;)
Kan tänka mig att sten o sånt verkligen gräver ner sig i skin i dom farterna :S
Jag låste upp framdäcket under uppkörningen på inbromsningstestet och fick pröva igen, de va ju fan 10e okt de va svinkallt ute! :D

Har en liten fråga, är de nån som vet vad som händer med mina A (med begränsning) och B behörighet om jag nu kör en MC med över 25kW, Visst blir olovlig körning men rycker båda mina kort tror ni? :S

Tror man måste skita på sig några ggr för o bli bra förare, så bara pusha till gränsen men inte över!!!! O ha skydd, du blir inte odödlig men du blir mindre dödlig! O byt hoj för h..vete, tjöp min! :)

Hahahaha jag VILL men får inte, du förstår jag är en liten skitunge som NYSS tog mitt 25kW's kort... Köper jag din R1 kan ni ju glömma skydd jag är så gott som död, Kör redan som en IDIOT me min bil :S:p Hahahhaaa!
 
Last edited:

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 690 SMC R
Har aldrig vurpat allvarligt med hoj, men med moppe för några år sen. Framhjulet släppte i en kurva och jag hade endast badshorts på mig..

* Ett sår stort som en hand (räkna med fingrarna) på benet
* Ett decimeterlångt sår på vänsterarmen
* Ett blåmärke stort som en knytnäve på vänster armbåge
* Fotpinnen gick ända in i benet på fotknölen
* En massa sår på knäet, ungefär 5-10 cm stora
* Ett väldigt djupt sår stort som två femkronor på foten

Tog två månader innan allt var läkt.
 

kalson

dänä
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Linköping
Hoj
Gixxer1000
Jag har också nyligen köpt hojj och jag var nyss svin taggad, efter att ha läst detta så blir jag mer o mer orolig för att jag kommer köra ihjäl mig till sommarn :S
Ska då fan läsa alla de där böckerna till och börja med, även fast det är jobbigt o läsa om alla krasher är jag ändå tacksam för att ni skriver om det så att man är tvungen att ta en allvarlig funderare över hur man bör köra som nybörjare! TACK ALLA!
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Hahahaha jag VILL men får inte, du förstår jag är en liten skitunge som NYSS tog mitt 25kW's kort... Köper jag din R1 kan ni ju glömma skydd jag är så gott som död, Kör redan som en IDIOT me min bil :S:p Hahahhaaa!

Börja med att ändra attityden. Ha inte "jag är ung och kommer att krascha" utan snarare "jag är för ung för att krascha, bli invalid eller dö så jag ska INTE krascha". Ta kickarna där både fantasin och sinnena säger det är riskfritt.

Grym tråd dock! Ska köpa handskar med knogskydd nu och sedan sluta köra med visiret lite öppet. Försöka låta bli att låta som torra kex också...
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Börja med att ändra attityden. Ha inte "jag är ung och kommer att krascha" utan snarare "jag är för ung för att krascha, bli invalid eller dö så jag ska INTE krascha". Ta kickarna där både fantasin och sinnena säger det är riskfritt.

Grym tråd dock! Ska köpa handskar med knogskydd nu och sedan sluta köra med visiret lite öppet. Försöka låta bli att låta som torra kex också...

Jo alltså klart jag inte går in med attityden nu jävlar liksom, har satt mig på en motorcykel lika många ggr som jag har fingrar på ena handen liksom, så är en riktigt NYbörjare men jag startade tråden för att fråga erfarna om HUR man bäst gör NÄR olyckan verkligen är framme.

Glädjer mig att så många skrivit o delat med sig, lärt mig en jävla massa!
Tack som fan grabbar och nygifta brudar! :)
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Du har inte funderat på att alltid ta det så lungt att du inte kraschar.
God självkännedom och lite vett skadar aldrig.

Fixar du inte det så håll dig från vägarna.

näh..jag gillar att dra upp försärkringskostnader för er andra :):pannkyss
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top