Bästa träningen för en RR-förare?

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
Ja tror på Moss. All träning är bra träning gäller bara hitta nåt som funkar för en själv

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
SÅKLART tror jag på att en tränad Mozz slår en otränad! OM jag på startlinjen TROR att ynglet bredvid (SOM ÄR EN TREDJEDEL SÅ GAMMAL SOM JAG)!:hej

Har man fyllt 50 så finns det inga ursäkter, då ska man fanimig hunnit med att bli både vältränad och snabb!!

Henrik

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Den som tycker att det är tråkigt att träna bör kolla "Myten om träning" på SVT Play. 3 min i veckan funkade för bättre syreupptagningsförmåga hos 80% av försökspersonerna.
Fast då var det väl inga Gunde Svan och Gunder Hägg dom testade på heller va? Är all motion man får att sträcka sig efter fjärren så gör säkert 3 min i veckan stor skillnad, jag skulle bli knäpp om jag rörde mig så lite, dvs 0,5% av vad jag motionerar idag :gnissla

Jag blev iofs aldrig snabb, men jag tror att cykling är rätt optimalt, både ur konditionssynpunkt och balanssynpunkt, i synnerhet på vintern, då får man verkligen träna balans och spårval :tummenupp Hyggligt snällt mot kroppen är det dessutom, förutsatt att allt är rätt inställt.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Notera att han endast skriver "syreupptagningsförmåga", vilket jag antar, i det här sammanhanget, är synonymt med mängden röda blodkroppar. Allmän kondition handlar väl om mycket mer än att ha många röda blodkroppar.

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
2x R-1000
Bra trådfråga

Kul att det finns några som faktiskt insett att det krävs mer än bara snabb högerhand i denna sport. Att man behöver konditionsträning för att hålla koncentrationen uppe tar jag för givet här. Många bra råd om träning och jag kompletterar gärna med något jag själv inte upptäckt tidigare, vilket jag inte tycker andra behöver göra samma misstag med.

Du som gymmar (eller nyårslöftat om detta) bör testa dessa gruppass:
  • Crossfit/Challange/Cirkelträning (många barn har samma namn) men plussa på ett par Tabataorienterade pass - så får du svaret om du är man;-) eller kanske passar bäst m pensionärsligan
  • Core/bålträning – grymt bra träning för de muskler du använder utan att tro det
  • Functional moves – bra för balans styrka och smidighet.

En rekommendation är även blanda in lite statisk träning för axlar/armar och ben som jämfört ”vanliga träningen” stämmer mer överens med HUR du sitter på en hoj

Högst noterbart,
Men – vi kan rekommendera massvis av olika träningstips – oavsett är det ÄNDÅ den träning som du faktiskt UTFÖR som är den absolut ”bästa” träningen!

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Fast då var det väl inga Gunde Svan och Gunder Hägg dom testade på heller va? Är all motion man får att sträcka sig efter fjärren så gör säkert 3 min i veckan stor skillnad, jag skulle bli knäpp om jag rörde mig så lite, dvs 0,5% av vad jag motionerar idag :gnissla
Vi har ju fått lära oss att några 3 minuter inte räcker på långa vägar för att få bättre kondition så om försökspersonerna är elitidrottare eller soffpotatisar borde inte spela någon roll. Tvärtom odlas - den eventuella - myten att kondition fås genom långa pass löpning, cykling osv. Det är bara att titta i den här tråden.

Det kommer nog att ta ett tag för HIT att slå igenom, om forskningen stämmer, eftersom massor av folk som ägnat tusentals timmar åt sin träning helt enkelt inte vill att sanningen ska vara någon annan än den de själva lärt sig.

Notera att han endast skriver "syreupptagningsförmåga", vilket jag antar, i det här sammanhanget, är synonymt med mängden röda blodkroppar. Allmän kondition handlar väl om mycket mer än att ha många röda blodkroppar.
Nja, så här skriver de på Wiki:

Med kondition brukar man mena kroppens förmåga att utföra ett långvarigt, submaximalt arbete. Det kallas även aerob uthållighet eller syreupptagningsförmåga eftersom konditionen är ett mått på hur väl man kan tillgodogöra sig det syre man andas in.

Om jag tolkar forskarna i dokumentären rätt så ökar deras träningsprogram konditionen hos 80% av försökspersonerna. Även intressant att man i förväg, via DNA-prov, kan avgöra vilka som passar för HIT.

Förstår dock om begreppen blandas ihop. Läste häromdaqen en artikel i en dagstidning där de berättade om små manicker man kopplar till sin smartphone och som kan mäta "syreupptagningsförmågan". Vid närmare kontroll visade de sig bara mäta antalet röda blodkroppar vilket visa syrehalten i blodet. Jag är lekman så någon läkare få gärna hoppa in och reda ut begreppen.

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
ni är heeeeelt fel ute! Tung som fan, helst 3-4reps
såhär ska man se ut när säsongen börjar, behöver knappt skinnställ!

branch+warren+%25283%2529.jpg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Cykla i skogen på stigar med cykel eller mountainbike. Man är hela tiden sysselsatt med att svänga och undvika att krascha på trädrötter och stubbar. I värsta/bästa fall med att släpa cykeln uppför eller nerför "ocykelbara" sluttningar.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Pizza + cola och självklart spela massa motogp så man blir vassare på spårval osv. är bästa träningen :)

Moto-GP.jpg

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
P€RRA;5715628 skrev:
Vi har ju fått lära oss att några 3 minuter inte räcker på långa vägar för att få bättre kondition så om försökspersonerna är elitidrottare eller soffpotatisar borde inte spela någon roll.

Noterbart är väl att i stort sett alla dom där testerna så har man testat på folk som i stort sett aldrig tränat i hela sitt liv... Och noterat bättre syreupptagningsförmåga efter den här metoden...

OM det nu var så att det är bättre att träna 3 minuter i veckan, än att köra mängdträning, så tror jag nog att NÅGON elitidrottare inom NÅGON gren (Typ löpning, rodd, cykling, etc..) redan hade snappat upp det här. Och istället för att nöta 6-7 dagar i veckan med hård träning året runt suttit på en motionscykel 3 minuter om dagen. Och suttit i soffan med fötterna på soffbordet och käkat chips resten av tiden, för att sedan kliva in och springa skjortan av sina konkurrenter i nästa OS...

Vetenskap börjar bli lite som statistik... Med lite jobb så kan man bevisa i stort sett vad som helst...

Jag är mycket skeptiskt....

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Noterbart är väl att i stort sett alla dom där testerna så har man testat på folk som i stort sett aldrig tränat i hela sitt liv... Och noterat bättre syreupptagningsförmåga efter den här metoden...

OM det nu var så att det är bättre att träna 3 minuter i veckan, än att köra mängdträning, så tror jag nog att NÅGON elitidrottare inom NÅGON gren (Typ löpning, rodd, cykling, etc..) redan hade snappat upp det här. Och istället för att nöta 6-7 dagar i veckan med hård träning året runt suttit på en motionscykel 3 minuter om dagen. Och suttit i soffan med fötterna på soffbordet och käkat chips resten av tiden, för att sedan kliva in och springa skjortan av sina konkurrenter i nästa OS...

Vetenskap börjar bli lite som statistik... Med lite jobb så kan man bevisa i stort sett vad som helst...

Jag är mycket skeptiskt....

"Nu kommer denna tråd eskalera i vanligt SH-manér" :)
Jag är inne på Mackes spår.
Det jag tycker är viktigt är syftet med träning.
Varför inte bara 3 min? Har man som målsättning att generellt få bättre kondis och bränna fett så fine. Men ska man köra ett race, typ roadracing, som ämnet berör, så finns det inga tävlingar idag som är 3 min. Huvudet kräver ju enorm "fysik" i roadracing. Det vet vi ju alla att när kroppen blir trött så blir huvudet trött. När skallen tappar fokus så kan det både kosta fläsk och göra ont!

:musik

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Många personer här kommer med eget tyckande och påståenden och får det att låta som fakta. Dessa personer bör du ta med en nypa salt, då all träning är individuell.

Jag tror att hemligheten att bli så vältränad som möjligt är att hitta en träningsform du tycker är så pass rolig att du längtar efter nästa träningspass och inte riskerar att missa det. Sen spelar det kanske inte så jättestor roll om du tränar löpning eller gymnastik eller undervattensrugby.

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag kan iofs tycka att när man väl blivit trött i kroppen och slappnar av kör man snabbare så jag tror personligen inte på träning utan usel form så man slutar tänka så förbannad! :D

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
OM det nu var så att det är bättre att träna 3 minuter i veckan, än att köra mängdträning, så tror jag nog att NÅGON elitidrottare inom NÅGON gren (Typ löpning, rodd, cykling, etc..) redan hade snappat upp det här...
Frågan är varför NÅGON elitidrottare ens skulle komma på tanken att träna så lite? Det går ju emot allt vi fått lära oss.
(Det vore som att säga till Rossi att han kommer att köra fortare med bara 20 Hk)

Jag tycker som sagt att det är ett intressant projekt som ska bli spännande att följa. Forskarna hoppas att det ska mynna ut i att man med ett DNA-test kan se precis vilken träning som är lämpligast.

Som jag skrev innan kommer de som kämpat på gym och i löpspåren att vara väldigt skeptiska så det dröjer nog många år innan det slår igenom. Om forskarna nu har rätt vill säga.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA