Bästa tuning för twin-motorer?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Är det kompökning (komp-ökning, inte kom-pökning) eller något annat twin-specifikt trim som ger mest b for the b?
Borrning osv. ger väl mest för alla typer av motorer, men det är inte aktuellt för mig i nuläget.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
"Höjning av varvtal" + mer av bränsleblandning in resp avgas ut.

Är det Viragon du vill få fart på? Den har redan mer effekt än vad chassit klarar av hehe...

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
"Höjning av varvtal" + mer av bränsleblandning in resp avgas ut.

Är det Viragon du vill få fart på? Den har redan mer effekt än vad chassit klarar av hehe...
- Nä, det är Bolt:en. (Yamaha XV950R)

Höja varvtalet på den? Hur i hetaste går det till?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
En följdfråga i samma tråd då, eftersom jag tänkte kontrollera/justera ventilspelet på hojen.
När toleransen i det här fallet är 0,08-0,12 mm på insugssidan och 0,22-0,26 på avgaset - är det bättre att hålla mindre eller större tolerans inom gränsvärdena med tanke på effekt eller är det mer risk än utdelning på sådant?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
En följdfråga i samma tråd då, eftersom jag tänkte kontrollera/justera ventilspelet på hojen.
När toleransen i det här fallet är 0,08-0,12 mm på insugssidan och 0,22-0,26 på avgaset - är det bättre att hålla mindre eller större tolerans inom gränsvärdena med tanke på effekt eller är det mer risk än utdelning på sådant?

Tightast ger mest effekt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
- Jag tänkte mig snarare något typ komphöjning eller ändrad bränslemängd...ish.
Att bara hälla i mer soppa ger inte mer effekt, det måste ju till luft också. Så kanske annan fugge, portning och friare andning är ett första steg, kanske större ventiler, sen upp i bänk för justering. Vill du ha den varvvilligare så går det ju att stoppa i titanventiler, andra fjädrar och lätta det som rör sig i motorn också, men då börjar det bli rätt mycket jobb, dvs snordyrt om du inte gör det själv.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
- Nä, det är Bolt:en. (Yamaha XV950R)

Höja varvtalet på den? Hur i hetaste går det till?
Mer bränsleblandning... du vet som på moppetiden. Dvs större förgasare och avgassystem (inkl topplock och ventiler), högre ventillyft/längre duration aka vassare kammar osv.

Hederlig trimning - en fyrtaktare behöver generellt högre varv för att hantera mer bränsle/luftblandning - ett annat sätt är förstås turbo eller kompressor.

Ventilspelet vill du ha så exakt som möjligt men också med marginal för förändringar över tid. Allt beror på hur ofta du vill justera ventilerna.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är ju ingen skillnad på en twin, enstånka eller flercylindrig maskin i hur man ökar effekten. Mer luft måste in vilket fås genom bättre andning, högre varvtal eller större borrning, och baserat på luftmängd så måste bränslemängden ökas till rätt lambdavärde uppnås. Utöver denna grundprincip kan man öka kompression och optimera utformningen på förbränningsrum och kanaler (för bättre förbränning) och justera tändningen för att få mer effekt. Dvs samma för alla typer av motorer.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Många hojar och säkert Bolten brukar ha för litet hål in till luftburk för att håla nere insugsljudet. Om de är insprutningsmotor behöver man i regel bara ta bort någon insugsstrypning eller borra större eller fler hål in till luftburken. Man kan sätta dit kn filter också men de förkortar livet avsevärt på motorn för de släpper igenom för mycket skit helt enkelt (de gäller alla tygfilter. De brukar ge en bet rappare känsla även om de bara gör 2-3hk så upplevs de som 10hk (på vissa hojar. Man behöver i regel inte mappa om för att öppna bara luftburken. På med öppet avgas så kan de bli några få hk till men då kan man behöva mappa om. De går ev hitta info på nätet om org mappen är så fet att den klarar mer öppet insug och utblås, de är inte helt otroligt.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Att bara hälla i mer soppa ger inte mer effekt, det måste ju till luft också. Så kanske annan fugge, portning och friare andning är ett första steg, kanske större ventiler, sen upp i bänk för justering. Vill du ha den varvvilligare så går det ju att stoppa i titanventiler, andra fjädrar och lätta det som rör sig i motorn också, men då börjar det bli rätt mycket jobb, dvs snordyrt om du inte gör det själv.
- Luftintaget är modifierat så att den andas bättre om den kan och vill, men avgaset är ännu original. Större ventiler kräver väl urfrästa säten också...eller?
Portning och planing hade jag tänkt låta vara i nuläget.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Det är ju ingen skillnad på en twin, enstånka eller flercylindrig maskin i hur man ökar effekten. Mer luft måste in vilket fås genom bättre andning, högre varvtal eller större borrning, och baserat på luftmängd så måste bränslemängden ökas till rätt lambdavärde uppnås. Utöver denna grundprincip kan man öka kompression och optimera utformningen på förbränningsrum och kanaler (för bättre förbränning) och justera tändningen för att få mer effekt. Dvs samma för alla typer av motorer.
- Ja, tänkte att högre komp i sig kunde skicka på lite effekt. Det är åtminstone vad jag fått med mig från ZX7:eek:rna.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Många hojar och säkert Bolten brukar ha för litet hål in till luftburk för att håla nere insugsljudet. Om de är insprutningsmotor behöver man i regel bara ta bort någon insugsstrypning eller borra större eller fler hål in till luftburken. Man kan sätta dit kn filter också men de förkortar livet avsevärt på motorn för de släpper igenom för mycket skit helt enkelt (de gäller alla tygfilter. De brukar ge en bet rappare känsla även om de bara gör 2-3hk så upplevs de som 10hk (på vissa hojar. Man behöver i regel inte mappa om för att öppna bara luftburken. På med öppet avgas så kan de bli några få hk till men då kan man behöva mappa om. De går ev hitta info på nätet om org mappen är så fet att den klarar mer öppet insug och utblås, de är inte helt otroligt.
- Stämmer precis, det var klena hål standard, och jag flyttat luftintaget från mellan cylindrarna och vevhusventilationen till intag rakt framifrån i fartvinden. Ännu originalfilter. Jag kommer förmodligen mappa efter den settingen sen, men vill först checka om ett annat avgas ska till.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
- Ja, tänkte att högre komp i sig kunde skicka på lite effekt. Det är åtminstone vad jag fått med mig från ZX7:eek:rna.
Ja, absolut är det så. Men det är ju inget som är unikt för en twin alltså, och man bör nog kunna justera tändningen om man går upp i komp för att minska risken för knackningar. men som sagt. Det är precis som att trimma vilken annan fyrtaktare som helst.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
- Stämmer precis, det var klena hål standard, och jag flyttat luftintaget från mellan cylindrarna och vevhusventilationen till intag rakt framifrån i fartvinden. Ännu originalfilter. Jag kommer förmodligen mappa efter den settingen sen, men vill först checka om ett annat avgas ska till.
Ok de är redan fixat med luftburken.
Om du ska byta filter så är Ramiar filter bäst i test i flöde de slår tom KN tygfilter men de renar skitbra förutsatt att man sprayar på ett "tunt lager "olja. Kör man de torrt är de lika dåligt som tygfilter!
Nästa steg är då mer öppet avgas om du inte redan hade det.
Nästa steg efter det skulle absolut va högre kompförhållande för den va låg i komp, runt 9,5:1 eller? Den tål förmodligen 11:1-11,5:1 på 98 okt ev på 95 också.
Näst portning om topparna har dåliga kanaler?
Nästa byte kammar.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Nästa steg efter det skulle absolut va högre kompförhållande för den va låg i komp, runt 9,5:1 eller? Den tål förmodligen 11:1-11,5:1 på 98 okt ev på 95 också.
Näst portning om topparna har dåliga kanaler?
Nästa byte kammar.
- Kompökning är helt klart intressant, men frågan är hur mycket jobb/pengar det innebär. På kawworna var det enklaste att köra med två cylinderfotspackningar isf tre, men jag vet inte hur det ser ut o funkar på de här Yamahutterna.
Portning o kammar är mer jobb och mer pengar o får nog vänta en smula.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
De lär inte va tjockare fotpackning än 0,5mm som de är på 90% av alla hojar så där kan du inte ta bort något. De blir två nya kolvar med högre komp, köp de kolvar som har högst komp gärna minst 11:1. Om du har skruvat loss cylindrar på annan fyrtaktshoj så vet du hur mycket jobb de är. De tar väl 6-8 timmar om man är ovan, de mest tidskrävande är rengöring av packningsytor.
Pris per kolv är 1500-1700kr hemma i Sverige + ny cylinderfotspackning och toppackning.
Här finns 10,5:1 (org 9:1) kolv men de borde finnas 11:1, sök......
Hittade även ett helt kit med kolvar kammar ventilfjädrar till kammarna.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin