För några år sedan satt jag och drömde om att bygga en båt. Bara för att kunna åka ut på Storsjön någon lugn dag och titta på solen och dricka läskeblask.
Då kom jag på att jag inte kan ett dugg om båtar. Kan man inte något så kan man ju alltid gå en kurs eller något och lära sig lite mera. Så jag gick en kvällskurs och tog båtförarintyg. Det var ju skoj. Sedan blev SRC-certifikat, för om man har en båt så är det ju kul om man kan prata med andra båtar också. Ett kustskepparintyg kan ju också vara bra att ha om man skulle råka på att snubbla över något som råkar räknas som ett litet skepp istället. Och när man redan har SRC-certifikat och kustskepparintyg så är det ju inte såå himla mycket mer att lära sig för att kunna ta fartygsbefäl klass VIII examen...
Kanske blir det maskinbefäl klass VIII också om någon anordnar en sån kurs i krokarna.
Men någon båt har det inte blivit än
Dock tillbringas det en del tid med att titta på ritningar och drömma. De flesta drömmarna handlar om stålskrov och lite utseende i riktning mot fiskebåt/bogserbåt/arbetsbåt och dieselmotor. Jag tycker att en båt är som intressantast när den ser ut att ha en uppgift i sitt liv. Inte bara vara en flytande husvagn för familjesemestern eller dyr leksak för innerstadskonsulter.
Observera att skalan på den sista är lite större.