Äh, det ordnar sig alltid. Du klarar dig långt om du har koll på väjningsreglerna. Grunden är att du har väjningsplikt mot alla som kommer från höger. Och när du kör en relativt liten och lättmanövrerad motorbåt har du även väjningsplikt mor alla som inte är lika lättmanövrerade, som t.ex. segelbåtar som seglar. För att göra det enkelt kan du anta att du nog har väjningsplikt mot allt som inte är små fritidsbåtar tills du vet bättre.
Radiocertifikat behövs i stort sett först när du vill sända på VHFen. Det kommer inte vara någon som kommer och inspekterar din båt när den ligger vid kaj och ger dig böter bara för att den sitter där i båten.
Är Elly verkligen ett skepp? Den definitionen blir lite intressant för dig. Gränsen är att ett skepp är över 12m långt OCH 4m brett (så 14m långt och 3.9m brett är inte ett skepp). Är det inte ett skepp så är det en båt. Kustskepparintyg krävs bara för fritidsskepp, inte för båtar. Är det en fritidsbåt krävs inga kvalifikationer alls förutom att du ska framföra ditt fartyg på ett sätt som är förenligt med gott sjömansskap och att båten ska vara sjövärdig.
Jag avundas den energi du har som tar dig an ett sånt där projekt. Det är ju positivt att hon flyter. Men sedan kan det snabbt försvinna mycket pengar och "elbow grease" tills skicket är så man slipper oroa sig för om ett lätt duggregn kommer vara vad som får bägaren att rinna över.
Roger på den!
Check, då får den sitta kvar som nödfallsradio i alla fall. Jag är ju utbildad på VHF-radio fast i flygsammanhang
Nix, hon är en så kallad paragrafare, dvs bygd med måtten 11.95x4.80 just för att slippa undan reglerna
Så vad jag förstår ska ingen form av certifikat eller behörighet behövas. MEn det skadar ju inte att lära sig lite grundläggande sjövett innan man drar ut
Vad det än är jag har så ska du nog inte vara avundsjuk
Det rör sig nog snarare om en diagnos
Energi kanske jag har, men tid, pengar, vett och sans är det sämre med
MEn jag tänker att jag kör och så ser man, går det så går det
Idag åkte jag upp till Elly och fick pysslat lite! Eftersom jag är snål/fattig och har mer driv än folkvett så kom jag på den briljanta idén att försöka skrapa henne ren medan hon ligger i vattnet medelst snorkel och cyklop. Sagt och gjort, våtdräkt på och verktyg i hand så hoppade jag i. Sen emigrerade picken en decimeter upp i buken ungefär
Det var kallt...
Tacka fan för våtdräkten, utan den hade det aldrig gått
Men efter ett par timmar hade jag i alla fall lyckats frigöra propellern (som när jag började inte över huvud taget gick att identifiera som en propeller, den var fullständigt täckt av musslor, ostron och diverse växtlighet) samt roderläget så efter det kunde jag montera det nya rodret (även det ifrån vattnet). Jag tror dock att jag kommer behöva ta upp henne oavsett, jag kunde inte skrapa ordentligt när jag plaskade omkring så jag får nog ta den kostnaden och hyra ett lyft på någon varvskran alternativt något dygn på en slip. Jag är ju landkrabba av rang (de e ecklitt under ytan) så det får vara värt pengarna att kunna skrapa ordentligt, och så kan jag ju passa på att bottenmåla samtidigt. Men at ha fåt propellern frilagd och rodret monterat känns bra iallafall, då kan hon gå för egen maskin kortare sträckor så att jag kan ta mig bort till närmsta varv. Det finns tack och lov en del sådana i närheten (orust).