totoro
Är fulladdad ibland
Hur djupt går den? Hur lång är masten ungefär? God fortsättning
Imponerad !
Hoppas resten av färden går skitbra :thumbsup
Hur djupt går den? Hur lång är masten ungefär? God fortsättning
Och jag befann mig just jämte ett rev, som sakta närmade sig... :
Ankare?
Låter som ett roligt äventyr. Vad tar den per distans?
Kör ni hallänningar med spegelvända sjökort? I bohuslän nöjer vi oss med att hålla dom upp o ner, men vi är ju inte så keliga av oss
Det kunde nog inte bli så mycket närmare. En luftning till och du hade stått på revet och svurit. Eller åtminstone skrapat av lite mer fripassagerare från skrovet.Finns, men då jag är landkrabba och inte överdrivet vass på det här med att lägga till så har jag funnit att det säkraste metoden för ?mig är att förtöja fören och sen gå I land med aktertampen och dra in aktern tills båten ligger längs med. Och den enda tampen jag har som är lång nog till detta är den jag hade tänkt till ankaret initialt, och jag kände inte att det var läge att börja krångla med det där I stundens hetta utan att det var bättre att försöka få igång maskin... jag har ju luftat det här systemet tidigare och tänkte att det borde gå ganska fort. Revet var kanske inte supernära men tillräckligt för att den här landkrabban skulle bli nervös
12knop är en hastighet som gör att det kommer krävas en del motorstyrka därmed och bränsle. På en mindre båt. Detta på grund av deplacementsfarten. Håller man sig på gränsen eller under går det relativt lite soppa. För en liten familjebåt på 6-8m så rör det sig om ca 6-7knop.Så vilka utflyktsbåtar passar en småbarnsfamilj som helst inte tar mer än 0.5l/nm?
Snipa med nyare dieselmotor? Har kollat lite på typ 560ht men då är det ju bensinutombordare och egentligen är vi helt nöjda med att tuffa fram. Men visst, 12 knop kan ju vara bra.
Kan nog vara så, jag hade nog en del tur med mig på den här färdenDet kunde nog inte bli så mycket närmare. En luftning till och du hade stått på revet och svurit. Eller åtminstone skrapat av lite mer fripassagerare från skrovet.
Vad hade du för säkerhetsutrustning med dig?
Ja och de påstår 12-13 knop. Hur går det till?
På bilden här har jag kopierat tiden strax innan andra flödningen, andra flödningen och en liten bit efter den lyckade starten. Markerat i rött. Det hade i alla fall blivit lite obekvämt näraKan nog vara så, jag hade nog en del tur med mig på den här färden
Flytväst, nödflotte, säkerhetslina (att knyta om mig ifall man rör sig på däck under färd), mat, vatten, extra bränsle, mobiltelefon, powrrbank, extra bilbatteri, diverse verktyg... Typ så.
Här står 11 knop för af Musö 22, med trimplan: http://langsjobat.se/snipan-af-muso-22/teknisk-data/Ja och de påstår 12-13 knop. Hur går det till?
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Snipan af Musö 22 för Leverans 2019 https://www.blocket.se/vi/80898567.htm
Får instämma att du ändå tänkt genom ditt val av utrustning något.Kan nog vara så, jag hade nog en del tur med mig på den här färden
Flytväst, nödflotte, säkerhetslina (att knyta om mig ifall man rör sig på däck under färd), mat, vatten, extra bränsle, mobiltelefon, powrrbank, extra bilbatteri, diverse verktyg... Typ så.
Får instämma att du ändå tänkt genom ditt val av utrustning något.
Dock, tre saker att beakta inför framtida utrustningslistor;
Handburen, vattentät GPS. Mobiltelefoner är känsliga.
Handburen, vattentät Vhf. Mobiltelefoner är känsliga.
En kamrat.
På bilden här har jag kopierat tiden strax innan andra flödningen, andra flödningen och en liten bit efter den lyckade starten. Markerat i rött. Det hade i alla fall blivit lite obekvämt nära
View attachment 447256
Välförberett för att vara en landkrabba. Det finns de som är mer erfarna som skulle ge sig iväg med mindre utrustning, trots sämre väder. Gubbar som bara ska ut på en liten fisketur, samtidigt som de dricker en öl eller två, och flytvästen är ju bara i vägen...
Får instämma att du ändå tänkt genom ditt val av utrustning något.
Dock, tre saker att beakta inför framtida utrustningslistor;
Handburen, vattentät GPS. Mobiltelefoner är känsliga.
Handburen, vattentät Vhf. Mobiltelefoner är känsliga.
En kamrat.
Jo, en vattentät telefon är absolut bättre än en icke vattentät telefon. Det är ett trevligt komplement för att hålla social kontakt.Tack för tipsen, det och mycket annat står på önskelistan Men faktum är att telefonen är vattentät, så litet plus i kanten där kanske?
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|