Har du nåt nytt att förtälja, Bushido?
NiFe batterier är lite speciella men dom går att renovera - finns lite på elektronikforumet om dom t.ex.
Man kan trimma dom lite också - håller flera livstider för en människa och kan gå i arv till skillnad mot andra batterikemier - man får kanske renovera dom var 25-50 år
Vad jag förstår är det väldigt gammal teknik som inte är särskilt energieffektiv, men de håller för evigt och tål att djupurladdas till oändlighet. Har köpt kemikalier för att blanda ny elektrolyt (kaliumhydroxid och litiumhydroxid), min förhoppning är att det ska räcka att fylla upp med färsk elektrolyt och ladda med 24v-laddare
Hade såna batterier i en större kamerablixt när jag fotade rally, bra nattbilder blev det men jag har för mig att jag sköljde ur mina med destvatten innan jag hällde i ny "juice".
En liten ämnesflykt, men visst köpte du svetsgas från typ Polen via eBay?
Funkade gängorna på tuben med en vanlig svensk reducerventil ?
Hur går det? Flyter den än i Halmstad?
Längesen jag ens åkte leksaksbåt, men tillräckligt med pulver och rätt design av botten i kombination med trimplan så blir det åka av.Deplacerande, halvplanande och planande. Om man vill fördjupa dig i gränslandet mellan de olika, var börjar man då?
Jag åkte i helgen MTB T26. Raka axlar och i mitt tyckte ett ganska "djupt" gångläge. Jag funderar då på den kunde vara halvplanande för inte var det mycket skrov som lyftes. I alla fall på T46 bredvid så var det inte mycket skrov över vattnet. Men enligt FC/rorsman har den stag som gör att den är planande. Nu hittar jag inga bilder på skrovet men spontant blir jag lite förvirrad. Vad är det som egentligen gör en halvplanande båt, halvplanande? Rak axel? Roder bakom propellern? Avsaknaden av steg? Hur mycket V-botten det är?
Jag förstår ytterlägena på skalan, men just gränsdragningen blir svår.
Jag har en halvplanande båt. Men är det en kombination av effektbrist, rak axel med roder och avsaknad av stag som gör det? Med 110hk gör den 20 knop om man är få i båten. Andra dagar orkar den inte över 15. Men skulle den börja plana med 200 hk? Eller är det att med rak axel kan jag aldrig lyfta tillräckligt med båt ur vattnet?
Så nu sätter vi oss i smågrupper och diskuterar. Det finns fika där ute och jag vill att alla är tillbaka i salen till 1515.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|