Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Lite sent svar nu när säsongen nästan är över. Men andra halvan av den här PDFen innehåller lite intressant information om båtel med flerbatterisystem etc: https://sutars.com/content/files/elguide_2018_v2.pdfTips på prylar jag kan köpa?
Kan vi inte bara nöja oss med att säga att det är en komplex fråga?Deplacerande, halvplanande och planande. Om man vill fördjupa dig i gränslandet mellan de olika, var börjar man då?
Jag åkte i helgen MTB T26. Raka axlar och i mitt tyckte ett ganska "djupt" gångläge. Jag funderar då på den kunde vara halvplanande för inte var det mycket skrov som lyftes. I alla fall på T46 bredvid så var det inte mycket skrov över vattnet. Men enligt FC/rorsman har den stag som gör att den är planande. Nu hittar jag inga bilder på skrovet men spontant blir jag lite förvirrad. Vad är det som egentligen gör en halvplanande båt, halvplanande? Rak axel? Roder bakom propellern? Avsaknaden av steg? Hur mycket V-botten det är?
Jag förstår ytterlägena på skalan, men just gränsdragningen blir svår.
Jag har en halvplanande båt. Men är det en kombination av effektbrist, rak axel med roder och avsaknad av stag som gör det? Med 110hk gör den 20 knop om man är få i båten. Andra dagar orkar den inte över 15. Men skulle den börja plana med 200 hk? Eller är det att med rak axel kan jag aldrig lyfta tillräckligt med båt ur vattnet?
Så nu sätter vi oss i smågrupper och diskuterar. Det finns fika där ute och jag vill att alla är tillbaka i salen till 1515.
Grunden skulle man kunna säga är att när båten planar såg går den på vattnet. Annars genom vattnet. Tänk dig någon som åker vattenskidor på vattnet, eller dras genom vattnet. Även om det sker vid samma hastighet så är det en ganska stor skillnad.
Att kunna avgöra varför din båt inte riktigt planar är svårt att göra bara så här över internet. Det kan vara en mängd saker som samverkar. Raka axlar och traditionella roder är ingen garanti för att att det inte ska plana. Trimplan är inget som garanterar att alla båtar kommer upp i plan, men om det är alldeles på gränsen kan det vara vad som får bägaren att rinna över (beror på t.ex. vart bogvågen ligger).