Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ikväll lekte jag den lille kemisten och blandade färsk elektrolyt till Ellys Ni-Fe-batterier Skapligt exoterm reaktion då kaliumhydroxiden åkte ner i destvattnet Tyvärr hade firman jag beställde från glömt att inkludera komponent nr 2, litiumhydroxiden... Så nu står jag här med 10 liter inkomplett elektrolyt. Nåja, ingen större fara då litiumhydroxiden ska blandas i den rena kaliumhydroxidlösningen stegvis oavsett, så när jag väl får resten av grejerna kan jag göra färdigt då. Men jag hade hoppats på att kunna få elektrolyten färdig ikväll och renovera upp batterierna i helgen så att jag äntligen kan få lite hushållsström i båten. Startbatterierna är ju avsedda just för start så utan Ni-Fe-batterierna har jag varken belysning eller annat. Jaja, altid är det något som ska krångla... Det finns annat att pyssla med så jag går ju knappast sysslolös. Ska försöka tömma och skrubba ur dieseltanken samt slipa lite trä utvändigt om vädret håller